UOKiK ukarał Pocztę Kwiatową. Spółka zapłaci ponad 1,6 mln zł

UOKiK ukarał Pocztę Kwiatową. Spółka zapłaci ponad 1,6 mln zł
UOKiK ukarał Pocztę Kwiatową za stosowanie niedozwolonego postanowienia umownego. Firma zachęcała do składania zamówień na Dzień Babci i Dzień Dziadka, jednocześnie zastrzegając, że nie gwarantuje terminowości dostaw.
O autorze
1 min czytania 2023-01-20

fot. depositphotos.com

Poczta Kwiatowa ma problemy z dostawą

Dzień Babci i Dziadka, walentynki czy inne ważne zwyczajowo święta to czas wzmożonego zainteresowania usługą dostawy kwiatów pocztą. Niewątpliwie dla klientów korzystających z tego typu usługi kluczowa jest terminowość dostawy.

Działająca od ponad 20 lat Poczta Kwiatowa zachęca klientów do składania zamówień okresie ważnych zwyczajowo świąt. W komunikacji marketingowej spółki przewijają się sformułowania takie jak „Pokaż, że kochasz”, „Prezent last minute” czy „Jeszcze zdążysz!”, sugerujące terminowe dostarczenie podarunków.

Tymczasem w załączniku do Regulaminu „Terminy i warunki doręczeń” widnieje informacja o tym, że Poczta Kwiatowa „nie gwarantuje dostarczenia przesyłek w Dzień Babci, Dzień Dziadka, walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca”. Tym samym firma usiłowała uniknąć odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań i zabezpieczyć się przed ewentualnymi reklamacjami.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Przedsiębiorca przez sześć lat stosował niedozwoloną klauzulę, by uwolnić się od odpowiedzialności odszkodowawczej za niewykonanie usługi, co narusza interesy konsumentów. Poza konsekwencjami ekonomicznymi konsumenci narażeni byli na szkody emocjonalne, dotyczące relacji z bliskimi – tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Kara dla Poczty Kwiatowej

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił nałożyć na Pocztę Kwiatową karę w wysokości 1 610 712 złotych. Tomasz Chróstny tłumaczy, że niedozwolone jest, aby spółka w ten sposób wyłączyła swoją odpowiedzialność za niezrealizowanie lub nienależyte wykonanie usługi.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Dla klientów jest szczególnie istotne, aby przesyłka dotarła do adresata w konkretnym dniu, zwłaszcza gdy przedsiębiorca do tego zachęca. Jeśli Poczta Kwiatowa nie jest w stanie zrealizować zamówień w terminie, powinna ograniczyć ich przyjmowanie lub informować o braku możliwości dostarczenia kwiatów na czas. Wtedy konsumenci mogliby poszukać innej firmy lub innego sposobu sprawienia radości bliskim – dodaje Tomasz Chróstny.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS. T-Mobile grozi kara do 10 proc. obrotu

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska. Hasło reklamowe „1200 GB za darmo na rok”, jakim sieć reklamuje swoją promocję na internet, może wprowadzać konsumentów w błąd.

PS. 2 Allegro z karą w wysokości 210 mln zł

Z końcem 2022 roku UOKiK ukarał Allegro za faworyzowanie własnego sklepu na swojej platformie marketplace, kosztem innych podmiotów, którzy oferowali takie same lub podobne produkty.