Allegro ukarane przez UOKiK
Karę nałożono z powodu licznych skarg ze strony sprzedających podmiotów, które konkurowały z Oficjalnym Sklepem Allegro, jak i na podstawie obserwacji samego UOKiK. Decyzja ta jest efektem postępowania antymonopolistycznego.
Według UOKiK pracownicy Allegro mieli zauważyć, że oferty wystawiane za pośrednictwem Oficjalnego Sklepu Allegro (OSA) są znacznie niżej pozycjonowane niż te od sprzedawców prywatnych. Wówczas to spółka miała wykorzystywać niedostępne dla innych sklepów informacje dot. algorytmu i zachowań konsumenckich, aby wyżej wypozycjonować swój sklep. Z tego powodu oferty od innych sprzedawców miały zacząć być wyświetlane niżej i w konsekwencji kupujący mieli rzadziej na nie trafiać.
Zobacz również
– Spółka faworyzowała własny sklep internetowy (Oficjalny Sklep Allegro) na platformie działającej pod domeną allegro.pl kosztem niezależnych sprzedawców, którzy oferowali takie same lub podobne produkty. Skutki tej praktyki mogli odczuć również konsumenci, którzy mogli mieć ograniczoną możliwość wyszukania najlepszej dla siebie oferty. Spółka – zamiast podjąć działania pozwalające na optymalizację własnej działalności sprzedażowej na zasadach równej konkurencji – rozpoczęła strategię faworyzowania własnej działalności sprzedażowej, które możliwe było dzięki „podwójnej roli” Allegro – łączenia działalności platformy allegro.pl z działalnością sprzedaży detalicznej na tej platformie – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
210 mln zł kary dla Allegro
– Allegro na potrzeby własnej działalności sprzedażowej korzystało również z zespołu funkcji sprzedażowych lub promocyjnych na platformie allegro.pl, takich jak: kupony rabatowe, czarna belka, trzecia kropka, karuzela rekomendacji, możliwość zmian opisów i parametrów w opublikowanej ofercie, zmiana ceny opublikowanej oferty, podpowiadanie wyszukiwanej frazy, rekomendacja krzyżowa, formularz zwrotów, logotyp – oficjalny sklep. Niezależni sprzedawcy nie mieli możliwości korzystania z tych funkcji. Korzystanie z tych funkcji przez Allegro pozytywnie wpływało na efektywność sprzedaży ofert Allegro na różnych etapach procesu zakupowego, np. na etapie zakupu lub wzbudzenia zainteresowania ofertą Allegro, w tym wpływało na lepsze wyświetlanie i pozycjonowanie ofert Spółki względem ofert wystawianych przez niezależnych sprzedawców – czytamy w komunikacie UOKiK.
Co ważne – UOKiK nałożył też karę na Allegro za wprowadzenie klauzul umożliwiających jednostronną zmianę głównego regulaminu platformy i usług Allegro Smart! W klauzulach spółka zastrzegła, że będzie mogła zmieniać np. warunki w przypadku wystąpienia zmian technologicznych, funkcjonalnych czy uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych. Urząd stwierdził, że takie klauzule są niedozwolone i charakteryzuje je duża ogólność, dzięki czemu platforma może w nieskończoność dokonywać zmian.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Od lat postulujemy, by regulaminy były formułowane jednoznacznie i w sposób zrozumiały regulowały obowiązki stron umowy. Konsumenci opłacający z góry wielomiesięczny kontrakt mają prawo wierzyć, że konkretne warunki, na które wyrażają zgodę, będą niezmienne. Uprawnienia przedsiębiorcy do jednostronnej zmiany mogą prowadzić do nadużycia jego pozycji poprzez obciążenie konsumentów skutkami tych zmian. Zwłaszcza gdy konsumenci nie mogą być całkowicie pewni, że odzyskają pieniądze za wykupione płatne usługi – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Prezes Urzędu nałożył łącznie na Allegro karę w wysokości 210 mln zł, choć decyzja jest jeszcze nieprawomocna. Allegro może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ciągu miesiąca.
PS
Po tym, jak influencer TheNitroZyniak został dożywotnio zbanowany na YouTube, pojawiły się skargi dotyczące jego sklepu z produktami CBD. UOKiK zbada, czy Nitrozyniak i Takefun wprowadzają klientów w błąd.
PS2
Prezes UOKiK postawił zarzuty Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych. Spółkom grozi kara w wysokości do 10% obrotu.