…i prostszy sposób.
Właśnie tak powstał user onboarding. Jego celem jest kreowanie pozytywnych emocji przy pierwszym kontakcie z aplikacją lub stroną www i dokładne zapoznanie z ich funkcjonalnością. Zastosowanie go pozwala nowym użytkownikom szybciej osiągnąć biegłość w poruszaniu się po aplikacji/witrynie internetowej.
Zobacz również
Wybierz najlepszą z opcji
Podstawowe funkcje można pokazać na kilka sposobów. Jednym z najczęściej stosowanych są tooltipsy, czyli chmurki, okienka, dymki itp., które wyskakują zaraz obok ważnego elementu i w kilku zdaniach wyjaśniają jego użyteczność. Takie rozwiązanie jest świetną opcją dla dużych platform np. gier komputerowych, gdzie gracz zawsze może wrócić do podpowiedzi, klikając na znak zapytania.
Innym motywem może być tutorial z prawdziwego zdarzenia, gdzie krok po kroku przedstawiane są co ważniejsze funkcje. Jest to możliwość, która zazwyczaj stanowi odrębny zestaw zrzutów ekranu lub gifów, ale po przejściu do właściwego panelu, użytkownik nadal może czuć się zagubiony. Trzeba się postarać, aby stworzyć ciekawy i treściwy onboarding, który wyjaśni w przyswajalny sposób wszystkie funkcjonalności.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Aby to osiągnąć zaangażujmy odbiorcę, aby nie tylko poznawał narzędzie, stronę www albo aplikację, ale także zaczął działać. Można poprosić o uzupełnienie podstawowych danych o swoim profilu albo stworzenie przykładowego projektu. Taki tutorial nie będzie stanowił tylko zbioru suchych informacji, ale pozwoli odbiorcy przejść dany proces krok po kroku.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Budowanie pierwszego wrażenia ma wiele twarzy i nie kończy się na tworzeniu onboardingu dla nowych użytkowników. Przy każdej zmianie, która zostaje wprowadzona i jest kluczowa dla funkcjonowania strony www/aplikacji, warto się postarać o krótkie przedstawienie nowych możliwości lub transformacji interface’u. Nawet najstarsi użytkownicy docenią taką prezentację i będą czuli się docenieni, iż nadal chcemy dbać o ich komfort w korzystaniu z produktu.
W pozytywnych emocjach jest siła
Czy to wszystkie możliwości? Zdecydowanie nie. Kombinacji powyższych opcji znajdzie się na pewno kilka. Trzeba jednak pamiętać, że user onboarding musi być dobrze dopasowany do potrzeb użytkownika. Najlepiej śledzić go od początku: jak porusza się po witrynie/aplikacji, gdzie i czego szuka – aby potem pomagać mu w kwestiach, sprawiających najwięcej trudu. Tutaj warto dodać, że im krótszy cykl tym lepiej. Ludzie szybko się nudzą, a przecież zależy nam, aby ich zaciekawić. Jeżeli nie jesteśmy w stanie spełnić tego warunku – pokażmy ilość kroków do wykonania, aby wiedział na co się pisze.
Samo słowo onboarding kojarzy się w Polsce z branżą HR, by usprawnić proces wdrażania pracownika w działania firmy. W obu przypadkach (także user onboardingu) chodzi o pobudzanie pozytywnych emocji od samego początku, żeby odbiorca czuł się zauważony i ważny. W ten sposób może nie tylko przychylniej patrzeć na elementy, które np. funkcjonują zbyt dobrze, ale także być bardziej lojalny wobec marki, którą właśnie poznaje.
Autor:
Joanna Olszewska
Project Team Leader w Conture