Opublikowano pierwszą nową wersję projektu ustawy o kredycie konsumenckim, który został przygotowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ustawa ma docelowo być dostosowana do unijnych dyrektyw w zakresie umów kredytowych oraz ma za zadanie chronić interesy kredytobiorców.
Prezes UOKiK zwraca uwagę na konieczność wprowadzania zmian obejmujących sposób reklamowania kredytów.
Ostrzeżenia jak na papierosach, czyli nowe obowiązki kredytodawców w zakresie reklam
Zgodnie z projektem ustawy, kredytodawca ma zapewnić, że wszystkie informacje o charakterze reklamowym oraz komunikaty marketingowe dotyczące kredytów konsumenckich:
- będą jednoznaczne, rzetelne, zrozumiałe i widoczne oraz nie będą wprowadzały konsumenta
w błąd,
- nie będą zawierały sformułowań mogących stwarzać u konsumenta fałszywe oczekiwania w zakresie dostępności i kosztów kredytu ponoszonych przez konsumenta lub całkowitej kwoty do zapłaty.
Prezes UOKiK w projekcie nowej ustawy sugeruje, że zakazana powinna być reklama kredytu konsumenckiego, która:
- sugeruje, że kredyt poprawi sytuację finansową konsumenta,
- wskazuje, że pozostałe do spłaty kredyty, w tym zarejestrowane w bazach danych, nie
mają wpływu lub mają niewielki wpływ na ocenę wniosku o kredyt (czyli tzw. kredyty bez BIK),
- sugeruje, że kredyt prowadzi do zwiększenia zasobów finansowych, stanowi formę
oszczędności lub może podnieść poziom życia konsumenta (przykładowo: „Zasługujesz na więcej – spełnij marzenia z naszym kredytem gotówkowym i żyj lepiej już dziś!”),
- podkreśla łatwość lub szybkość uzyskania kredytu konsumenckiego (przykładowo: „Kredyt w 15 minut, bez zbędnych formalności – decyzja od ręki!”),
- wskazuje, że rabat jest uwarunkowany zaciągnięciem kredytu konsumenckiego (przykładowo: „10% taniej na sprzęt RTV przy zakupie na raty 0%!”),
- oferuje odroczenia terminu spłaty rat kredytu konsumenckiego na okresy dłuższe niż trzy
miesiące (przykładowo: „Weź kredyt dziś i nie płać nic przez pierwsze 6 miesięcy!”).
Ponadto, kredytodawca będzie musiał zadbać o ty, by reklama dotycząca kredytu konsumenckiego zawierała wyraźne ostrzeżenie, wskazujące na to, że kredyt nie jest darmowe i z jego zaciągnięciem wiążą się różnego rodzaju koszty. W nowym projekcie ustawy zasugerowano umieszczanie w przekazie reklamowym sformułowania „Uwaga! Pożyczanie pieniędzy kosztuje” lub innego, ale równoważnego komunikatu.
#NMInsights: Polskie podcasty o marketingu i e-commerce warte słuchania
Pełna treść nowego projektu ustawy o kredycie konsumenckim dostępna tutaj.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Projekt ustawy został przekazany do konsultacji publicznych, natomiast jego planowany termin wejścia w życie to listopad 2026 roku.
PS „Sprawdź, czy Cię stać!”: UOKiK ostrzega przed korzystaniem z płatności odroczonych
PS2 Ministerstwo Zdrowia domaga się m.in. zakazu sprzedaży alkoholu w „wielosztukach”