„Uwaga! Pożyczanie pieniędzy kosztuje” – jak zmienią się przepisy dot. reklamowania kredytów?

„Uwaga! Pożyczanie pieniędzy kosztuje” – jak zmienią się przepisy dot. reklamowania kredytów?
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano nowy projekt ustawy o kredycie konsumenckim. Przygotowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów obejmuje m.in. zmianę sposobu reklamowania ofert.
O autorze
1 min czytania 2025-07-16

Opublikowano pierwszą nową wersję projektu ustawy o kredycie konsumenckim, który został przygotowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ustawa ma docelowo być dostosowana do unijnych dyrektyw w zakresie umów kredytowych oraz ma za zadanie chronić interesy kredytobiorców.

Prezes UOKiK zwraca uwagę na konieczność wprowadzania zmian obejmujących sposób reklamowania kredytów.

Ostrzeżenia jak na papierosach, czyli nowe obowiązki kredytodawców w zakresie reklam

Zgodnie z projektem ustawy, kredytodawca ma zapewnić, że wszystkie informacje o charakterze reklamowym oraz komunikaty marketingowe dotyczące kredytów konsumenckich:

  • będą jednoznaczne, rzetelne, zrozumiałe i widoczne oraz nie będą wprowadzały konsumenta
    w błąd,
  • nie będą zawierały sformułowań mogących stwarzać u konsumenta fałszywe oczekiwania w zakresie dostępności i kosztów kredytu ponoszonych przez konsumenta lub całkowitej kwoty do zapłaty.

Prezes UOKiK w projekcie nowej ustawy sugeruje, że zakazana powinna być reklama kredytu konsumenckiego, która:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • sugeruje, że kredyt poprawi sytuację finansową konsumenta,
  • wskazuje, że pozostałe do spłaty kredyty, w tym zarejestrowane w bazach danych, nie
    mają wpływu lub mają niewielki wpływ na ocenę wniosku o kredyt (czyli tzw. kredyty bez BIK),
  • sugeruje, że kredyt prowadzi do zwiększenia zasobów finansowych, stanowi formę
    oszczędności lub może podnieść poziom życia konsumenta (przykładowo: „Zasługujesz na więcej – spełnij marzenia z naszym kredytem gotówkowym i żyj lepiej już dziś!”),
  • podkreśla łatwość lub szybkość uzyskania kredytu konsumenckiego (przykładowo: „Kredyt w 15 minut, bez zbędnych formalności – decyzja od ręki!”),
  • wskazuje, że rabat jest uwarunkowany zaciągnięciem kredytu konsumenckiego (przykładowo: „10% taniej na sprzęt RTV przy zakupie na raty 0%!”),
  • oferuje odroczenia terminu spłaty rat kredytu konsumenckiego na okresy dłuższe niż trzy
    miesiące (przykładowo: „Weź kredyt dziś i nie płać nic przez pierwsze 6 miesięcy!”).

Ponadto, kredytodawca będzie musiał zadbać o ty, by reklama dotycząca kredytu konsumenckiego zawierała wyraźne ostrzeżenie, wskazujące na to, że kredyt nie jest darmowe i z jego zaciągnięciem wiążą się różnego rodzaju koszty. W nowym projekcie ustawy zasugerowano umieszczanie w przekazie reklamowym sformułowania „Uwaga! Pożyczanie pieniędzy kosztuje” lub innego, ale równoważnego komunikatu.

Pełna treść nowego projektu ustawy o kredycie konsumenckim dostępna tutaj.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Projekt ustawy został przekazany do konsultacji publicznych, natomiast jego planowany termin wejścia w życie to listopad 2026 roku.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS „Sprawdź, czy Cię stać!”: UOKiK ostrzega przed korzystaniem z płatności odroczonych

PS2 Ministerstwo Zdrowia domaga się m.in. zakazu sprzedaży alkoholu w „wielosztukach”