Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Polityka korzystania z GenAI dla agencji i marek [Q&A]

Jakie są najważniejsze aspekty polityki korzystania z narzędzi Gen AI przez agencje i marki? W jaki sposób agencje mogą zapewnić etyczne wykorzystanie Gen AI w swoich kampaniach?

SPRAWDZAM

Viva Technology 2024: 10 najważniejszych aspektów święta technologii w Paryżu [RELACJA]

Viva Technology 2024: 10 najważniejszych aspektów święta technologii w Paryżu [RELACJA]
W dniach 22-25.05.2024 r. w Paryżu odbyła się konferencja Viva Technology, która przyciągnęła dziesiątki tysięcy startupów, specjalistów i odwiedzających. Była to rekordowa pod względem liczby uczestników edycja wydarzenia.
O autorze
4 min czytania 2024-06-05

W hali Paris Expo Porte de Versailles zebrali się specjaliści z całego świata, aby rozmawiać o rozwoju i potencjałach technologii na kolejne 3-5 lat. O tym, jakie kwestie najczęściej poruszano, opowiada Dorota Pindel, R&D Director w agencji WebTalk.

Konferencja od pierwszego do ostatniego dnia grała na najwyższych tonach innowacyjności i produktywności. Wśród speakerów można było znaleźć przedstawicieli firm technologicznych (np. AWS, Meta, Salesforce, Amazon, Shopify), ale też i międzynarodowych brandów (np. LVMH, BNP Paribas, Total, Orange, L’Oréal). Panele dyskusyjne prowadzili topowi dziennikarze (m.in. z „Financial Times” i BBC). Na hali wystawienniczej można było porozmawiać z przedstawicielami ponad 10 tysięcy startupów, z których każdy pokazywał nowe podejście do znanych już procesów czy przetwarzania danych, modelowania lub wykorzystywania nowych technologii.

W sumie na 12 scenach odbyło się kilkaset prelekcji, które odpowiadały na pytania CEO, CMO, startupów, przedstawicieli VC i NGO. Jakie tematy poruszano?

  1. Info Noise – ogromnym wyzwaniem zarówno dla CMO, jak i dla całej branży, jest odsiewanie ważnych informacji, które mogą wpływać na biznes, od tych, które są sygnałami zmiany czy ciekawostkami. Większość specjalistów spędza bardzo dużo czasu na rozgraniczaniu wartościowych faktów wspierających implementację od suchych informacji. Wszyscy zgadzają się z tym, że potrzebne jest tworzenie baz wiedzy, które będą dostępne dla każdego i w zależności od kompetencji udostępniane z odpowiednim poziomem wiedzy.
  1. Generative AI – oczywiste dla wszystkich jest, że Gen AI zrewolucjonizowała pracę wielu osób. Zarówno w branży marketingowej, gdzie to produkcja tekstów i grafik ma kluczowe znaczenie, jak i w innych branżach (np. finansowej czy retail), modele Gen AI zwiększyły możliwości produkcyjne. Zwracano w tym kontekście uwagę na to, że wykorzystanie sztucznej inteligencji nie zawsze jest zalecane. Wybór sposobu realizacji powinien zawsze służyć celowi, a produktywność można osiągać na wiele sposobów, nie tylko poprzez AI.
  2. Szeroki kontekst AI – prelegenci mówili o technologii, szczególnie AI, w kontekście wielu dziedzin. Zwrócono uwagę, że to, o czym aktualnie najwięcej się mówi (modele językowe i generatywna AI), to tak naprawdę mało istotna działka prawdziwej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Przełomy w nauce następują każdego dnia właśnie dzięki AI, a kluczowym zadaniem biznesu jest łączenie potrzeb społecznych z możliwościami, które właśnie ta nauka daje.
  1. Disillusionment – nawiązując do matrycy Hype Cycle Gartnera, przedstawiono kluczowe aspekty, które po fazie peaku wysokich oczekiwań wypełniają fazę „Through of Disillusionment”, a więc etap urealnienia oczekiwań i swego rodzaju rozczarowań. Wśród nich znalazły się:

    halucynacje AI – wiele modeli zaprojektowanych jest tak, że AI odpowiada na pytanie, nawet jeśli nie zna odpowiedzi (przykładem mogą być choćby odpowiedzi na pytanie „Kto wygrał Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2026?”, nawet jeśli się one jeszcze nie odbyły);

    celowość narzędzi – nie wszystkie narzędzia służą do pytania o to, czego potrzebujemy. Nikt nie pyta wyszukiwarki Google o to, jak powinna wyglądać jego strategia biznesowa – raczej dopytuje o definicje i wskazówki. Podobnie jest na tym etapie z AI.

    brak wiedzy o podstawie – nie zawsze wiemy, na jakiej bazie powstają odpowiedzi, przez co nie możemy ich zweryfikować;

    brak wiedzy o reprezentatywności – nawet jeśli odpowiedzi są dobre, to nie wiemy, jaki jest ich poziom reprezentatywności w kontekście całej bazy.
  2. Regulacje i Europa – wielokrotnie prelegenci zwracali uwagę na to, że regulacje prawne nie idą w parze z innowacyjnością. Podkreślano, że biznes mierzy się dziś z ogromnym wyzwaniem, jakim jest regulowanie czegoś, co
    jeszcze nie do końca powstało, przez co ogranicza się rozwój i perspektywy. Większość rekomendacji, jakie padały ze scen, mówiło o silnej współpracy regulatorów z biznesem i twórcami oraz o potrzebie unifikacji europejskiej (tu Europa określana była jako zbyt podzielona regulacyjnie, by konkurować biznesowo z USA i Chinami).
  3. Data obsession – kontekst danych pojawiał się w każdej prelekcji i mówiono o nim wręcz obsesyjnie. Podkreślano również, że takie podejście do danych w biznesie to coś bardzo korzystnego, bo dane w organizacji pomagają jej rosnąć, jeśli się je odpowiednio wykorzysta.
  4. GIGO (garbage in, garbage out) – przy okazji danych zwrócono również uwagę na to, jak często oczekiwania organizacji co do wyniku działań AI są niewspółmierne do tego, co organizacja daje modelom. Nieodpowiednie dane oraz nieadekwatne zapytania prowadzą do słabych wyników, które bardzo powierzchownie ocenione, wykazują niepraktyczność implementacyjną technologii. Efektywne wdrożenie wymaga nakładu pracy i budżetu na to, by input dla technologii był wysokiej jakości.
  5. Digital Emotional Intelligence – wśród dyskusji o tym, jak AI zmieniła doświadczenia zakupowe, pojawiło się pojęcie inteligencji emocjonalnej w digitalu. Modele AI mogą pomóc w tym, by marka w stosunku do konsumentów nie przejawiała zachowań, które mogłyby spowodować obniżenie jakości doświadczenia zakupowego. Odpowiednie dane wraz z zaprojektowanym modelem i pytaniami postawionymi przez organizację mogą zarządzać emocjami na każdym poziomie i etapie customer journey, a przez to wspierać rozwój biznesu.
  1. Digital Twin – wielokrotnie mówiono o tym, że jednym z ważnych aspektów rozwoju branży reklamowej będą „cyfrowe bliźniaki” procesów oraz konsumentów. Customer journey odzwierciedlone przez modele pozwala planować bardziej efektywne kampanie, jeszcze zanim budżety reklamowe zostaną wydane. Tego typu systemy to przyszłość optymalizacji budżetów marketingowych.
  2. Job transition – towarzyszem każdej rozmowy o AI był temat zmiany kompetencyjnej oraz tego, że w organizacji należy na bieżąco tworzyć mapy umiejętności pracowników, które są niezbędne do efektywnego wykorzystania AI. To samo dotyczy również wybierania partnerów biznesowych – ich
    deklaracje i doświadczenia z implementacjami AI zwiększają potencjał sukcesu dla organizacji.

Podsumowanie

Z jaką myślą zakończyła się tegoroczna edycja Viva Technology? To, czego aktualnie potrzebujemy, to demokratyzacja technologii – udostępnienie jest szerokiemu społeczeństwu, tak by zarówno w nauce, jak i biznesie pomagała, jak każda nowa rewolucyjnie wprowadzona technologia, polepszać życie ludzi. Aby ten cel osiągnąć, niezbędna jest szeroka edukacja, ponadkrajowa i biznesowa współpraca, zmiana perspektywy branżowej na holistyczną oraz otwartość na współdzielenie, a nie tylko posiadanie. To wymagający cel, co do tego wszyscy są zgodni. Ale czy nieosiągalny? Na to pytanie już każdy musi odpowiedzieć sobie sam, myśląc o tym, jaka będzie jego rola we wspomnianym technologicznym przełomie.

Zdjęcia: mat. aut.

PS SXSW 2024 – lekcje dla marketerów [RELACJA]

W dniach 8-16 marca 2024, w amerykańskim Austin, odbyła się tegoroczna edycja wydarzenia pod nazwą SWXS. Powstały w 1987 roku event kolejną dekadę skupia uczestników festiwali muzycznych, filmowych, a także konferencji technologicznych, chcących być na bieżąco z najnowszymi trendami i przewidywaniami branżowymi na kolejne miesiące.