Podobnie jak w przypadku „tradycyjnego” programmatica , tak w przypadku audio jest to zautomatyzowany proces sprzedaży i zakupu reklamy w oparciu o dane o użytkownikach. Zakup oparty jest o systemy SSP (platforma strony podażowej) i DSP (platforma strony popytowej).
Istnieją tu jednak 3 istotne różnice:
Zobacz również
- Głównym nośnikiem reklamowym są spoty audio. Zwyczajowo klienci wykorzystują spoty 8-, 15- i 30-sekundowe;
- Reklama emitowana jest podczas streamowania sygnału audio;
- Podobnie jak przypadku tradycyjnego radia, wydawców ogranicza długość bloku reklamowego.
Jako Grupa RMF, udostępniamy reklamę w tym modelu w serwisie RMFon.pl – internetowej platformie muzycznej, oferującej blisko 100 tematycznych internetowych kanałów radiowych o zróżnicowanym repertuarze oraz eterowe stacje RMF FM, RMF MAXXX i RMF Classic.
Korzystamy z platformy SSP jaką jest Audiomax (produkt stworzony przez AdsWizz). Do niedawna platforma ta była zintegrowana z ograniczoną liczbą systemów DSP. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, Adswizz zintegrował się w ostatnich dniach również z DV360 (narzędziem Google’a), dzięki czemu większość klientów w Polsce będzie mogła skorzystać z możliwości wykorzystania reklamy audio w swoich kampaniach programatycznych.
W naszej ofercie udostępniliśmy dwa najpopularniejsze formaty reklamowe:
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
- pre-roll audio – spot audio emitowany przed rozpoczęciem streamu audio w RMFon.pl,
- mid-roll audio – spot audio emitowany w blokach reklamowych stacji eterowych (RMF FM, RMF MAXXX, RMF Classic) słuchanych online.
Reklamy emitowane są w wersji desktopowej serwisu, w wersji mobilnej oraz w aplikacji mobilnej. Obecnie oferujemy rozliczenie w modelu CPM (koszt 1000 emisji spotu).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nasi klienci najczęściej wykorzystują tradycyjne kopie antenowe, chociaż obserwujemy coraz więcej przypadków, w których marketerzy decydują się na przygotowanie spotu dedykowanego stricte pod środowisko online. Reklama emitowana w ten sposób daje wiele możliwości targetowania takich jak geolokalizacja, rodzaj muzyki, wiek, płeć. I właśnie te opcje są bardzo kuszące dla reklamodawców radiowych, ponieważ pozwalają dotrzeć z tradycyjnym spotem audio do bardzo dokładnie sprecyzowanej grupy docelowej. Dzięki takim opcjom targetowania możliwe jest dynamiczne dobieranie spotów do konkretnego użytkownika w ramach jednego bloku reklamowego.
Po zakończonej kampanii klienci dokładnie wiedzą, nie tylko kto usłyszał ich reklamę, ale również kiedy i w jakiej stacji była emitowana.
Potencjał rynkowy
Jeżeli spojrzymy w dane Gemius Overnight, okazuje się, że średnio miesięcznie strony z radiem online odwiedza w Polsce 3 mln realnych użytkowników. Z kolei z platform służących do słuchania muzyko online (Spotify, Deezer itd.) korzysta miesięcznie ponad 5 mln użytkowników. Szansę na angażowanie tych użytkowników widzą również klienci i coraz chętniej korzystają z reklamy audio.
Przyszłość modelu
Musimy pamiętać, że programmatic audio w Polsce jest obecnie w bardzo wczesnej fazie rozwoju. Głównym celem, jaki sobie stawiamy, jest edukacja rynku, by umożliwić marketerom dotarcie do internautów w sposób do tej pory przez nich niewykorzystywany.
W najbliższym czasie wskazałbym na pewno kilka aspektów, które wpłyną na rozwój tego rynku:
- coraz większa liczba tradycyjnych nadawców radiowych będzie umożliwiać zakup programatyczny swojego sygnału dostępnego online;
- rozwój podcastów – jest to bardzo dynamicznie rozwijający się segment rynku, który również w przyszłości zostanie zmonetyzowany;
- rozwój formatów reklamowych – poza tworzeniem spotów audio stricte pod użytkowników online będą również powstawały formaty crossowe łączące jednoczesną emisję różnych typów kreacji np. audio i wideo.
Artykuł jest częścią publikacji Voice in Poland, przygotowywanej przez przedstawicieli Grupy Roboczej Mobile Marketing IAB Polska. Pełna publikacja zawierająca kilkanaście artykułów eksperckich na temat rozwiązań głosowych w marketingu ukaże się jesienią br. Będzie dostępna na stronie iab.org.pl oraz na łamach NowegoMarketingu.