VR ma jednak duży potencjał, który już teraz wykorzystują zagraniczni marketerzy. Wirtualna rzeczywistość powoli podbija także polski rynek.
Za prekursora VR uznaje się Myrona W. Kruegera, który swój pierwszy projekt, oparty na wirtualnej rzeczywistości, stworzył w 1969 roku. Przez następne lata rozwijał swoje pomysły, tworząc podwaliny pod współczesne Virtual Reality. Wielkim przełomem w historii technologii była kampania na Kickstarterze w 2012 roku, kiedy pomysłodawca gogli Oculus Rift – Palmer Luckey, wraz z twórcą gier – Johnem Carmackiem, zbierali pieniądze na produkcję okularów pozwalających przenieść się w wirtualną rzeczywistość.
Zobacz również
Wyścig w poszukiwaniu najciekawszych i najbardziej przełomowych zastosowań nowego wynalazku rozpoczął się wraz z pojawieniem się gogli Oculus Rift w wersji beta. Mimo że okulary zostały stworzone przez fanów gier komputerowych i pierwotnie miały być kierowane do branży gamingowej, to ostatecznie nowym rozwiązaniem szybko zainteresowali się marketerzy. Ciężko ocenić jakie budżety są przeznaczane na VR-owe kampanie, jednak ilość ciekawych akcji reklamowych przeprowadzanych przez marki reprezentujące całe spektrum branży pokazuje, że trend wirtualnej rzeczywistości i filmy 360° mogą zmienić rynek reklamy. Volvo stworzyło symulację jazdy modelem XC90, Top Shop pozwolił klientkom przenieść się na wybieg podczas Fashion Weeku, a obuwnicza marka Merrell zabrała konsumentów w ekscytującą, górską wyprawę.
A Polska?
VR pojawia się także w Polsce. Jakiś czas temu Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, poprzez kampanię społeczną opartą na wirtualnej rzeczywistości, starała się zwrócić uwagę na coraz mniejszą liczbę pielęgniarek pracujących w Polsce.
Ciekawą kampanię przeprowadziła agencja Adcookie, która przy współpracy z firmą VR Global, wdrożyła pierwszy w Polsce kompleksowy system do promocji i sprzedaży mieszkań, oparty o VR wraz z decydowaną aplikacją mobilną oraz video360 dla klienta Domar Development. Cała akcja opierała się na innowacyjnej kampanii digital oraz wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości i video360. Dodatkowo podczas eventu „Noc z designem” stworzono specjalne stoisko, na którym można było dzięki VR-owym goglom przenieść się do zwizualizowanego domu. Taka forma promocji okazała się wyjątkowo skuteczna, m.in. dzięki temu, że w wirtualnej przestrzeni mogliśmy obejrzeć budynki zaplanowane, ale jeszcze nie wybudowane. Architektoniczne plany, nawet w wersji 3D nie oddziaływały tak sugestywnie na klientów, jak możliwość przeniesienia się do naszego wymarzonego domu. Kampania została także doceniona przez branżę. Efektem tego była nagroda główna dla agencji w tegorocznej edycji konkursu Golden Arrow, w kategorii Digital marketing (innowacja internetowa).
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing