VR w marketingu. Co musisz wiedzieć, zanim rozpoczniesz kampanię?

VR i AR na dobre zadomowiły się w opiniach ekspertów dot. najważniejszych trendów na kolejne lata. Rok 2016 został okrzyknięty rokiem VR’u. Systematycznie rosną wydatki na rozwój wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.
O autorze
3 min czytania 2017-05-11

fot. pexels.com

Przewidywania International Data Corporation wskazują na to, że do 2021 r. sprzedaż headsetów do VR/AR wyniesie 100 milionów egzemplarzy. Co z tą wiedzą powinni zrobić marketerzy?

Wniosek nasuwa się sam – VR i AR zrewolucjonizował podejście do wizualizacji, a tym samym do prezentacji produktów i obsługi konsumentów. O czym trzeba pamiętać, planując kampanię VR?

VR celuje w mainstream…

…i to dobra wiadomość dla wszystkich planujących działania promocyjne dla marki/produktu. Do tej pory VR/AR zarezerwowane były dla wybranych, posiadających drogi sprzęt w postaci mocnego komputera i gogli (np. HTC Vive czy Oculus Rift). Większą dostępność oraz VR przyzwoitej jakości zapewniają jednak gogle dedykowane smartfonom. W tej materii na razie bezkonkurencyjny jest Samsung ze swoim Gear VR. Koreański gigant kilka lat temu zdał sobie sprawę z potencjału wirtualnej rzeczywistości i do doświadczania immersji zaprosił wszystkich użytkowników telefonów. Trzeba jednak pamiętać, że po piętach drepcze Samsungowi Daydream od Google’a, inni producenci oraz zdecydowanie najbardziej ekonomiczna wersja, czyli kartonowe cardboardy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Większa dostępność i niższa cena sprzętu VR’owego przekładają się na zdecydowany wzrost liczby osób, które z niego korzystają. I choć użytkowników przybywa, jeszcze przez jakiś czas VR będzie nowością i niszą. To ogromna szansa, przed jaką stają marketerzy.

Z jednej strony to sposób na wpisanie się w aktualne w trendy, modę i hype na VR, z drugiej na wykorzystanie najbardziej efektywnej (i efektownej) formy reklamy, której siłą nie jest nachalność, a możliwość doświadczania. Zaangażowanie uwagi konsumenta w sposób ciekawy i niesztampowy to 90% sukcesu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W jaki sposób VR angażuje uwagę użytkownika?

Z pełnym przekonaniem można powiedzieć, że reklama VR to przekaz doskonały. Stopień zaangażowana jest tak duży, że trudno o lepsze narzędzie komunikacji. Uwaga użytkownika w 100% skupiona jest na projektowanym obrazie. Zanurzenie w wirtualnym świecie, subiektywna obserwacja zachodzących zmian oraz izolacja od bodźców zewnętrznych gwarantują emocje, zapamiętywalność przekazu na poziomie, którego nie da się osiągnąć w tradycyjnych formatach reklamowych – wyjaśnia Paweł Pałka, Project Manager w House of VR.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co istotne, podczas kampanii możemy pozwolić użytkownikowi na personalizację wirtualnego świata według własnych upodobań. To doskonale sprawdza się np. w promocji samochodów czy nieruchomości, gdzie wyposażenie wnętrza może być przez konsumenta dowolnie zmieniane.

Jeśli kampania VR-owa, to tylko wtedy, gdy…

…nie akceptujesz kompromisów i chcesz, by była dopieszczona. Wyłącznie filmy wysokiej jakości zapewnią reklamodawcom sukces, a to oznacza duże koszty produkcji.

W przypadku małego budżetu lepiej całkowicie zrezygnować z VR’u i przeznaczyć środki np. na dobry, ale tradycyjny spot. W przeciwnym wypadku użytkownicy mogą zgłaszać duży dyskomfort po zetknięciu z wirtualną rzeczywistością słabej jakości. Często opisywanym zjawiskiem jest tzw. cybersickness, które objawia się zawrotami i bólami głowy oraz nudnościami wywołanymi przez niską rozdzielczość, chaos i dezorientację. Łatwo domyślić się, że taka wizualizacja przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego, a skojarzenia z promowaną marką będą wyłącznie negatywne.

Jakość produkcji to jedno, drugie to pozostałe działania promocyjne. VR nie powinien być bowiem nie tylko narzędziem, ale elementem szerokiej i dokładnie zaplanowanej kampanii promocyjnej. Jej sukces gwarantuje połączenie VR’u z działaniami online, event marketingiem z udziałem influencerów budujących zaangażowanie i zainteresowanie produkcją – mówi Mateusz Sobieraj, CEO & Media Planning Director adCookie. 

Kampania VR – w jakich branżach?

VR sprawdzi się w sytuacjach, kiedy zależy nam na prezentacji produktu/usługi, która jeszcze nie istnieje lub z jakichś przyczyn konsument nie może z niej skorzystać. O takich kampaniach warto pomyśleć np. podczas promocji nieruchomości. Kiedy te są na etapie budowy, a sprzedaż ruszyła – VR może przenieść konsumenta do jego wymarzonego mieszkania, pozwolić na zmianę wystroju czy pokazać widok z tarasu. Pierwszą kompleksową kampanię dla nieruchomości z wykorzystaniem Virtual Reality, video 360 i nowych form reklamy przeprowadziła agencja adCookie. Działania zostały nagrodzone Golden Arrow w kategorii najbardziej innowacyjna kampania. Akcja zakończyła się spektakularnymi efektami, dzięki nowym formom promocji, znacznie odbiegającym od standardowych działań konkurentów.

Podobnie w branży turystycznej. Tradycyjne katalogi wraz ze statycznymi zdjęciami mogłyby odejść do lamusa, by ustąpić miejsca wirtualnej podróży do najdalszych zakątków. Gorący piasek w Alicante, fiordy w Norwegii i londyńska pogoda – tego wszystkiego możemy doświadczyć na miejscu, np. w biurze podróży lub na targach. Nie do przecenienia jest także przejażdżka samochodem, którego detale dopasowaliśmy sami, zgodnie ze swoimi wyobrażeniami o aucie idealnym. Taką akcję zorganizował w Nowej Zelandii Jaguar, gdzie do dyspozycji klientów oddano najnowszą generację Jaguara F.

Przykłady ciekawych zastosowań VR’u w marketingu: