W 2021 r. liczba transakcji fuzji i przejęć w branży osobistych dóbr luksusowych wzrosła o 22 p.p. względem poprzedniego roku

O autorze
3 min czytania 2022-09-21

Branża mody i dóbr luksusowych, dynamicznie odzyskująca dobrą kondycję po kryzysie wywołanym pandemią, okazała się atrakcyjnym celem dla aktywności z kategorii fuzji i przejęć. Średnia wartość takich transakcji w całym sektorze wzrosła o 667 proc. w porównaniu z 2020 r.wynika z raportu Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2022, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Jednocześnie połowa pytanych inwestorów w ciągu roku spodziewa się osiągnięcia poziomu wzrostu rynku notowanego przed pandemią.

W raporcie Global Fashion & Luxury Private Equity and Investors Survey 2022 firmy Deloitte, obok podsumowania wartości branży mody i dóbr luksusowych (Fashion & Luxury), znalazła się też analiza transakcji fuzji i przejęć (M&A) dokonanych w tym sektorze w 2021 r. W badaniu udział wzięli także inwestorzy i przedstawiciele funduszy Private Equity, których zapytano o ich strategie inwestycyjne na rok bieżący oraz postrzeganie skutków pandemii.

Jak wynika z raportu, w branży mody i dóbr luksusowych w 2021 r. doszło do 284 transakcji fuzji i przejęć, co oznacza wzrost o 7 w porównaniu z poprzednim rokiem. Najwięcej umów dotyczyło takich kategorii produktów jak: ubrania i akcesoria (88), kosmetyki i perfumy (63) oraz meble (25). Pomimo spadku, w porównaniu z zeszłym rokiem, duża liczba transakcji została także zanotowana w sektorze hotelowym (82, o 3 mniej niż rok wcześniej).

Najwięcej umów sfinalizowano w Ameryce Północnej (wzrost o 24 r/r), podczas gdy w obszarze Azji i Pacyfiku ta liczba spadła o 31 w porównaniu z 2020 r. Nieznaczny przyrost, o 10, zanotowano w Europie.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wyraźne wzrosty wartości transakcji i optymizm inwestorów

W minionym roku średnia wartość transakcji fuzji i przejęć w całym sektorze F&L wyniosła 1,8 mld dol., co daje wzrost aż o 667 proc. w porównaniu z 2020 r. Rekordowy był sektor motoryzacyjny, gdzie transakcje wyniosły średnio niemal 9,8 mld dol., przy wzroście w porównaniu do roku wcześniejszego o prawie 1200 proc.

Branża zaczyna odzyskiwać straty wywołane pandemią. Połowa pytanych inwestorów spodziewa się całkowitej odbudowy swojej kondycji i osiągnięcia w ciągu roku poziomu wzrostu rynku notowanego przed kryzysem wywołanym przez Covid-19, natomiast 42 proc. przewiduje, że nastąpi to maksymalnie w ciągu 2 lat. Zdaniem 21 proc. ankietowanych sektor już w 2021 r. osiągnął wcześniej notowane wyniki, podczas gdy 8 proc. uważa, że zajmie to więcej niż 2 lata. Według 63 proc. badanych najszybciej dawną formę odzyskują producenci osobistych dóbr luksusowych, a co piąty wskazał w tym przypadku firmy meblarskie – mówi Michał Tokarski, partner zarządzający działem doradztwa finansowego, lider zespołu Corporate Finance, Deloitte.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Nowe strategie biznesowe po pandemii i oczekiwania inwestycyjne na 2022 r.

Jak wynika z raportu Deloitte, po pandemii firmy z branży mody i dóbr luksusowych przedefiniowały swoje strategie biznesowe. Jedną z głównych zmian, przyjętych przez 25 proc. przedstawicieli tego sektora było przesunięcie kanałów sprzedażowych do e-commerce, aby zapewnić ciągłość prowadzonych przez siebie działań. 19 proc. przedsiębiorstw postawiło na reorganizację łańcucha dostaw i jego większą kontrolę. Firmy zaczęły na nowo budować wizerunek swoich marek i stosować nową komunikację marketingową (16 proc.), a także wdrażać zielone, przyjazne środowisku strategie (12 proc.) oraz inwestować w zaawansowane technologie (8 proc.). Po 6 proc. podmiotów wprowadziło politykę racjonalnego i odpowiedzialnego podejścia do zakupów odzieżowych (slow fashion), a także umożliwiło pracę z domu, natomiast 4 proc. przeniosło proces produkcji do swojego regionu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
Rynek osobistych dóbr luksusowych nadal pozostaje atrakcyjnym celem dla inwestorów – tak uważa ponad 80 proc. uczestników naszego badania. 53 proc. za najciekawszy biznesowo sektor uznało kosmetyki i perfumy, 41 proc. – meble, 32 proc. – produkcję odzieży i akcesoriów, a 29 proc. ich sprzedaż. Odpowiedzi respondentów pokazują też różnice w porównaniu z zeszłym rokiem i wzrost zainteresowania o 11 p.p. obszarem kosmetyków, perfum i mebli. Jednocześnie widoczny jest jednak znaczący spadek, aż o 34 p.p., w przypadku produkcji odzieży i akcesoriów – mówi Michał Tokarski.

Zgodnie z raportem 56 proc. inwestorów wyraża chęć inwestowania w małe firmy o obrocie do 50 mln dol. – to o 4,7 p.p. mniej w ujęciu rok do roku. Natomiast 38 proc. jest zainteresowanych inwestycjami w przedsiębiorstwa średniej wielkości o przychodach w przedziale 50-250 mln dol. i w tym przypadku to wzrost o 11 p.p. w porównaniu z poprzednim rokiem. Tylko 6 proc. badanych wskazało na inwestycje w firmy z obrotem powyżej 250 mln dolarów – o 6,2 p.p. mniej w stosunku do roku 2021.

Tyle samo ankietowanych przez Deloitte inwestorów (po 42 proc.) ocenia, że stopa zwrotu z inwestycji będzie nie większa niż 20 proc. (o 14,7 p.p. więcej niż przed rokiem) oraz że wyniesie między 21 a 30 proc. (aż o 21 p.p. mniej niż w 2021 r.). Jedynie 16 proc. pytanych, o 7 p.p. więcej niż w ubiegłym roku, uważa, że zwrot z inwestycji będzie większy niż 30 proc.  

Pełny raport do pobrania znajduje się tutaj.