Tesco Polska podsumowuje kolejny rok walki z marnowaniem żywności. Na polskim rynku jest pierwszą i jak dotąd jedyną siecią handlową, która zdecydowała się na coroczną publikację danych o marnowaniu. Od roku 2016/17 lat szczegółowo bada, a następnie ujawnia wyniki walki z marnowaniem żywności wewnątrz sieci. Zgodnie z dewizą „łatwiej jest zarządzać tym, co zostało zmierzone”, bilans wskazuje na osiągnięte cele i płaszczyzny do rozwoju oraz wyznacza nowe wyzwania dla całej branży.
Z danych wynika, że w roku finansowym 2018/19 w Polsce:
Zobacz również
– Tesco wprowadziło do sprzedaży 1 003 675 ton produktów żywnościowych, z czego 12 356 ton to nadwyżki żywności – produkty niesprzedane klientom.
– 5 189 ton z powyższej liczby to żywność nadająca się do spożycia, gdzie:
- 3 411 ton zostało przekazanych organizacjom charytatywnym, bądź jako pokarm dla zwierząt
- 1 779 tony zostały wyrzucone.
Wyniki raportu przekazywania żywności napawają optymizmem. Za pośrednictwem Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas Polska oraz lokalnych organizacji charytatywnych sieć handlowa przekazała ludziom w potrzebie 3 372 tony produktów, a 39 ton przeznaczono na pokarm dla zwierząt. Łącznie, w okresie 2018/19 sieć handlowa uratowała w ten sposób 3 411 ton żywności. W porównaniu do danych z pierwszego raportu sprzed dwóch lat, liczba ta zwiększyła się ponad dwukrotnie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Sukcesem jest także spadek zmarnowanej żywności o 41% w porównaniu do roku 2016/17. Tesco jest więc blisko realizacji założonego wcześniej celu zmniejszenia skali marnowania o połowę. W minionym roku zutylizowano 8 946 ton nadwyżek żywności, z czego 1 779 ton nadawało się do spożycia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Opublikowanie danych o marnowaniu żywności jest ważną częścią naszej ambicji, by przyczyniać się do zmniejszania globalnej skali marnowania o połowę do 2030 roku. Dzięki naszym staraniom ruszyliśmy mocno do przodu. Już w 2019 r. w naszych sklepach jesteśmy bardzo blisko osiągnięcia celu zrównoważonego rozwoju ONZ dotyczącego zmniejszenia o połowę marnotrawienia żywności. Jestem bardzo dumny z pracy wszystkich koleżanek i kolegów, którzy przyczynili się do tego wyniku i oczywiście wszystkich przedstawicieli organizacji charytatywnych, którzy wykonują niesamowitą pracę, przekazując jedzenie tym, którzy tego najbardziej potrzebują. Nasze wyniki są zachęcające, jednak jest jeszcze wiele do zrobienia. W ubiegłym roku zmarnowało się 1 779 ton żywności nadającej się do spożycia przez ludzi. Będziemy nadal ciężko pracować, aby żadna dobra żywność nie została zmarnowana i apelujemy do innych firm z branży handlowej i spożywczej, aby dołączyli do nas w tym wysiłku – zmierzyli i opublikowali swoje dane dotyczące marnotrawienia żywności – powiedział Martin Behan, dyrektor zarządzający Tesco Polska.
Tesco Polska stawia sobie kolejne, ambitne cele. Dąży, by do 2020r. wszystkie sklepy umożliwiły organizacjom charytatywnym odbieranie nadwyżek żywności. Największym wyzwaniem nie jest logistyka wewnętrzna sieci, a brak chętnych organizacji, które mogłyby być beneficjentami tego procesu. Choć aż 254 sklepy Tesco współpracują z lokalnymi odbiorcami żywności, to ponad sto placówek nie ma bezpośredniego partnera, który zająłby się odebraniem i przekazaniem produktów.
– Transparentność sieci w temacie marnowania żywności bardzo pomaga w identyfikowaniu źródeł problemu i zmniejszaniu jego skali. Tesco jest od lat jednym z naszych kluczowych partnerów, cieszy więc fakt, iż z roku na rok rośnie liczba przekazywanej przez firmę żywności. Dziś natomiast największym wyzwaniem w tym procesie jest zachęcanie do współpracy kolejnych lokalnych organizacji pozarządowych, które mogłyby tę żywność odbierać – podkreśla Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Tesco, które jest prekursorem ujawniania danych dotyczących wyrzucanej żywności w Europie Środkowej, zachęca inne przedsiębiorstwa spożywcze do realizacji celu ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju i do zmniejszenia o połowę globalnego marnotrawstwa żywności do 2030 roku. Przez swoją transparentność Tesco Polska chce zachęcić innych do publikacji wyników walki z marnowaniem żywności i do podejmowania działań w tym zakresie.
Więcej informacji o działaniach Tesco w zakresie przekazywania żywności i walki z jej marnowaniem można znaleźć na stronie.