W ciągu dwóch lat Tesco ograniczyło marnowanie żywności o 41%

Po raz trzeci Tesco opublikowało raport o marnowaniu żywności i przekazywaniu nadwyżek produktów. Wyniki są pozytywne: przez 2 lata skala marnowania w sklepach spadła o 41%, a jednocześnie w ciągu minionego roku sieć handlowa przekazała 3 411 ton żywności.
O autorze
2 min czytania 2019-05-24

Tesco Polska podsumowuje kolejny rok walki z marnowaniem żywności. Na polskim rynku jest pierwszą i jak dotąd jedyną siecią handlową, która zdecydowała się na coroczną publikację danych o marnowaniu. Od roku 2016/17 lat szczegółowo bada, a następnie ujawnia wyniki walki z marnowaniem żywności wewnątrz sieci. Zgodnie z dewizą „łatwiej jest zarządzać tym, co zostało zmierzone”, bilans wskazuje na osiągnięte cele i płaszczyzny do rozwoju oraz wyznacza nowe wyzwania dla całej branży.

Z danych wynika, że w roku finansowym 2018/19 w Polsce:

– Tesco wprowadziło do sprzedaży 1 003 675 ton produktów żywnościowych, z czego 12 356 ton to nadwyżki żywności – produkty niesprzedane klientom.

– 5 189 ton z powyższej liczby to żywność nadająca się do spożycia, gdzie:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • 3 411 ton zostało przekazanych organizacjom charytatywnym, bądź jako pokarm dla zwierząt
  • 1 779 tony zostały wyrzucone.

Wyniki raportu przekazywania żywności napawają optymizmem. Za pośrednictwem Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas Polska oraz lokalnych organizacji charytatywnych sieć handlowa przekazała ludziom w potrzebie  3 372 tony produktów, a 39 ton przeznaczono na pokarm dla zwierząt. Łącznie, w okresie 2018/19 sieć handlowa uratowała w ten sposób 3 411 ton żywności. W porównaniu do danych z pierwszego raportu sprzed dwóch lat, liczba ta zwiększyła się ponad dwukrotnie.

Sukcesem jest także spadek zmarnowanej żywności o 41% w porównaniu do roku 2016/17. Tesco jest więc blisko realizacji założonego wcześniej celu zmniejszenia skali marnowania o połowę. W minionym roku zutylizowano 8 946 ton nadwyżek żywności, z czego 1 779 ton nadawało się do spożycia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Opublikowanie danych o marnowaniu żywności jest ważną częścią naszej ambicji, by przyczyniać się do zmniejszania globalnej skali marnowania o połowę do 2030 roku. Dzięki naszym staraniom ruszyliśmy mocno do przodu. Już w 2019 r. w naszych sklepach jesteśmy bardzo blisko osiągnięcia celu zrównoważonego rozwoju ONZ dotyczącego zmniejszenia o połowę marnotrawienia żywności. Jestem bardzo dumny z pracy wszystkich koleżanek i kolegów, którzy przyczynili się do tego wyniku  i oczywiście wszystkich przedstawicieli organizacji charytatywnych, którzy wykonują niesamowitą pracę, przekazując jedzenie tym, którzy tego najbardziej potrzebują. Nasze wyniki są zachęcające, jednak jest jeszcze wiele do zrobienia. W ubiegłym roku zmarnowało się 1 779 ton żywności nadającej się do spożycia przez ludzi. Będziemy nadal ciężko pracować, aby żadna dobra żywność nie została zmarnowana i apelujemy do innych firm z branży handlowej i spożywczej, aby dołączyli do nas w tym wysiłku  zmierzyli i opublikowali swoje dane dotyczące marnotrawienia żywności  powiedział Martin Behan, dyrektor zarządzający Tesco Polska.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tesco Polska  stawia sobie kolejne, ambitne cele. Dąży, by do 2020r. wszystkie sklepy umożliwiły organizacjom charytatywnym odbieranie nadwyżek żywności. Największym wyzwaniem nie jest logistyka wewnętrzna sieci, a brak chętnych organizacji, które mogłyby być beneficjentami tego procesu. Choć aż 254 sklepy Tesco współpracują z lokalnymi odbiorcami żywności, to ponad sto placówek nie ma bezpośredniego partnera, który zająłby się odebraniem i przekazaniem produktów.

– Transparentność sieci w temacie marnowania żywności bardzo pomaga w identyfikowaniu źródeł problemu i zmniejszaniu jego skali. Tesco jest od lat jednym z naszych kluczowych partnerów, cieszy więc fakt, iż z roku na rok rośnie liczba przekazywanej przez firmę żywności. Dziś natomiast największym wyzwaniem w tym procesie jest zachęcanie do współpracy kolejnych lokalnych organizacji pozarządowych, które mogłyby tę żywność odbierać – podkreśla Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

Tesco, które jest prekursorem ujawniania danych dotyczących wyrzucanej żywności w Europie Środkowej, zachęca inne przedsiębiorstwa spożywcze do realizacji celu ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju i do zmniejszenia o połowę globalnego marnotrawstwa żywności do 2030 roku. Przez swoją transparentność Tesco Polska chce zachęcić innych do publikacji wyników walki z marnowaniem żywności i do podejmowania działań w tym zakresie.

Więcej informacji o działaniach Tesco w zakresie przekazywania żywności i walki z jej marnowaniem można znaleźć na stronie.