Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Upoluj e-book „NeuroMarketing Insight” [KONKURS]

Ponad 500 stron o mózgu i marketingu – zdobądź e-book „NeuroMarketing Insight” za darmo.

SZCZEGÓŁY

„W gąszczu informacji. Nie błądź, sprawdzaj”: Lasy Państwowe pokazują, jak dezinformacja wpływa na środowisko

„W gąszczu informacji. Nie błądź, sprawdzaj”: Lasy Państwowe pokazują, jak dezinformacja wpływa na środowisko
Aż 70% respondentów jest przekonanych, że powierzchnia lasów w Polsce maleje, podczas gdy tylko 11% uważa, że lasów przybywa. Tymczasem lesistość Polski stale rośnie. Aby walczyć z dezinformacją i jej wpływem na środowisko naturalne, powstała kampania „W gąszczu informacji. Nie błądź, sprawdzaj”.
O autorze
1 min czytania 2025-06-26

– Skala mitów, fake newsów i dezinformacji na temat polskich lasów i przyrody jest zatrważająca. Narracja budowana wokół lasów i leśników, przedstawiająca nas jako działających na szkodę przyrody, zrobiła wiele złego. Najwyższy czas powiedzieć „stop” tej dezinformacji. To leśnicy dbają o polskie lasy. Dzięki temu jest ich coraz więcej i należą one do najbardziej zasobnych w Europie – tłumaczy Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Działania zostały zainicjowane przez Lasy Państwowe, fundację Instytut Dyskursu i Dialogu, Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Leśny Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowie oraz Instytut Nauk Leśnych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Głównym celem akcji „W gąszczu informacji. Nie błądź, sprawdzaj” jest zwiększenie odporności społecznej na manipulację – poprzez edukację, sprawdzone dane i prosty język. Działając na styku natury, nauki i komunikacji, Lasy Państwowe wraz z partnerami podejmują temat dezinformacji jako realnego zagrożenia dla środowiska. Bo skuteczna ochrona przyrody zaczyna się od faktów i umiejętności ich rozróżniania.

W ramach prowadzonych działań:

  • leśnicy przekazali do weryfikacji listę często powielanych twierdzeń – od tych dotyczących gospodarki leśnej po opinie na temat ochrony przyrody, suszy czy klimatu,
  • fact checkerzy z INDID na początek wybrali z nich 10 kluczowych komunikatów, które zostaną przeanalizowane i opublikowane wraz z uzasadnieniem. Kolejne artykuł fact checkerów będą ukazywały się co tydzień,
  • stworzono stronę internetową poświęconą kampanii i zamieszczono na niej ankietę, w której każdy może napisać, z jakimi mitami na temat lasów spotyka się najczęściej. Takie działanie pomoże leśnikom i partnerom kampanii tworzyć rzetelne i zrozumiałe treści o lesie, klimacie i środowisku.

– Jednym z kluczowych elementów kampanii „W gąszczu informacji” jest weryfikacja tez na temat lasów, klimatu i środowiska funkcjonujących w debacie publicznej. Dlatego zdecydowaliśmy się powierzyć niezależnej organizacji zajmującej się fact checkingiem analizę najczęściej powtarzanych opinii i przekonań. Współpraca ta ma na celu jedno: pokazać, co jest faktem, a co mitem – w sposób rzetelny, transparentny i oparty na źródłach – mówi Olga Buczyńska, naczelniczka Biura Prasowego w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

Ważnym elementem kampanii jest też podcast pt. „W gąszczu informacji”, na temat dezinformacji dotyczącej kwestii przyrodniczych.

Grafiki: mat. pras.

PS „Beyond the Frame”: Lasy Państwowe i Polskie Towarzystwo Psychiatryczne zapraszają na kąpiele leśne