– Skala mitów, fake newsów i dezinformacji na temat polskich lasów i przyrody jest zatrważająca. Narracja budowana wokół lasów i leśników, przedstawiająca nas jako działających na szkodę przyrody, zrobiła wiele złego. Najwyższy czas powiedzieć „stop” tej dezinformacji. To leśnicy dbają o polskie lasy. Dzięki temu jest ich coraz więcej i należą one do najbardziej zasobnych w Europie – tłumaczy Witold Koss, dyrektor generalny Lasów Państwowych.
Działania zostały zainicjowane przez Lasy Państwowe, fundację Instytut Dyskursu i Dialogu, Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydział Leśny Uniwersytetu Rolniczego im. H. Kołłątaja w Krakowie oraz Instytut Nauk Leśnych Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.



Głównym celem akcji „W gąszczu informacji. Nie błądź, sprawdzaj” jest zwiększenie odporności społecznej na manipulację – poprzez edukację, sprawdzone dane i prosty język. Działając na styku natury, nauki i komunikacji, Lasy Państwowe wraz z partnerami podejmują temat dezinformacji jako realnego zagrożenia dla środowiska. Bo skuteczna ochrona przyrody zaczyna się od faktów i umiejętności ich rozróżniania.
W ramach prowadzonych działań:
- leśnicy przekazali do weryfikacji listę często powielanych twierdzeń – od tych dotyczących gospodarki leśnej po opinie na temat ochrony przyrody, suszy czy klimatu,
- fact checkerzy z INDID na początek wybrali z nich 10 kluczowych komunikatów, które zostaną przeanalizowane i opublikowane wraz z uzasadnieniem. Kolejne artykuł fact checkerów będą ukazywały się co tydzień,
- stworzono stronę internetową poświęconą kampanii i zamieszczono na niej ankietę, w której każdy może napisać, z jakimi mitami na temat lasów spotyka się najczęściej. Takie działanie pomoże leśnikom i partnerom kampanii tworzyć rzetelne i zrozumiałe treści o lesie, klimacie i środowisku.
– Jednym z kluczowych elementów kampanii „W gąszczu informacji” jest weryfikacja tez na temat lasów, klimatu i środowiska funkcjonujących w debacie publicznej. Dlatego zdecydowaliśmy się powierzyć niezależnej organizacji zajmującej się fact checkingiem analizę najczęściej powtarzanych opinii i przekonań. Współpraca ta ma na celu jedno: pokazać, co jest faktem, a co mitem – w sposób rzetelny, transparentny i oparty na źródłach – mówi Olga Buczyńska, naczelniczka Biura Prasowego w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.
Ważnym elementem kampanii jest też podcast pt. „W gąszczu informacji”, na temat dezinformacji dotyczącej kwestii przyrodniczych.
Grafiki: mat. pras.