W jaki sposób organizacje pozarządowe wykorzystują filtry i nakładki w mediach społecznościowych?

W jaki sposób organizacje pozarządowe wykorzystują filtry i nakładki w mediach społecznościowych?
Media społecznościowe oferują swoim użytkownikom coraz więcej narzędzi, które pozwalają udostępnić materiały w bardziej atrakcyjny i zachęcający sposób. Szczególnie popularne stały się w ostatnim czasie nakładki na zdjęcia profilowe na Facebooku oraz filtry w relacjach na Instagramie.
O autorze
3 min czytania 2020-10-12

Internauci lubią korzystać z wymienionych narzędzi z bardzo prostego powodu – są one zabawne, a rozrywka w social mediach jest pożądana.

Należałoby podkreślić, że wspomniane narzędzia często bywają niedoceniane, a mają niesamowitą moc i zasięg. Co więcej – można stosować je zupełnie za darmo. Dlaczego więc warto z nich korzystać i w jaki sposób robią to inni? Przeanalizujmy tę kwestię, przyglądając się bliżej działaniom kilku organizacji:

1. Fundacja Centrum Cyfrowe – filtr #ZeroWasteCulture

Filtr AR (augmented reality – rozszerzona rzeczywistość) stworzony przy współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie oraz Statens Museum for Kunst w Kopenhadze popularyzuje wiedzę na temat domeny publicznej. Dodatkowo, w ramach projektu #BezSpiny, promuje w ten sposób kreatywne wykorzystanie darmowych multimediów znajdujących się w m.in. w domenie publicznej. Nie są to jednak jedyne korzyści z zastosowania tego filtra. Do stworzenia filtra #ZeroWasteCulture zostały wykorzystane dwa niesamowite dzieła sztuki – obraz Józefa Mehoffera z 1902 roku zatytułowanego „Dziwny ogród” oraz „Stilleben (tłum. „Martwa natura”) autorstwa flamandzkiego malarza Ottmara Elligera z 1667 roku. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy Instagrama mają możliwość bliższego obcowania ze sztuką, poprzez stanie się częścią jednego z dwóch animowanych obrazów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Po sukcesie filtra Fundacja Centrum Cyfrowe postanowiła podzielić się swoją wiedzą na temat tworzenia kreatywnych rozwiązań, prowadząc warsztaty w ramach Akademii Sztuk Przepięknych podczas 26. Pol’and’Rock Festival na temat tworzenia własnych filtrów przy wykorzystaniu darmowych narzędzi.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – nakładki na Facebooku „WOŚP – Wygramy”, „28. Finał WOŚP – wspieram” lub filtr na Instagramie „28. Finał WOŚP”

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Fundacja WOŚP już od wielu lat korzysta z narzędzia nakładki na Facebooku, a przy promocji 28. Finału po raz pierwszy zespół zdecydował się wprowadzić również filtr na Instagramie. Przy okazji wielu wydarzeń, takich jak np. styczniowy Finał, tworzone są różnego rodzaju nowe, zazwyczaj bardzo kolorowe i przyciągające uwagę nakładki, które udostępniane są użytkownikom Facebooka. Wszyscy sympatycy Fundacji WOŚP oraz jej działań mogą publicznie pokazać swoje wsparcie poprzez nałożenie na zdjęcia profilowe fundacyjnych nakładek, stając się tym samym ambasadorami marki. Nakładka „Wygramy” jednocześnie odnosi się do obecnej sytuacji na świecie związanej z COVID-19 i pozwala pokazać zaangażowanie w przeciwdziałanie pandemii koronawirusa.

3. Fundacja Rak’n’Roll – nakładka Rak Off!!!” i 1% dla Rak’n’Rolla”

W tym przypadku mamy styczność z nakładkami, które poza wymienionymi we wcześniejszych przykładach korzyściami własnymi, takimi jak promocja, bądź pozyskanie ambasadorów marki, stanowią również bardzo istotną kampanię, która ma na celu zmienić postrzeganie społeczne choroby nowotworowej. Poprzez nakładkę „Rak Off!!!”, Fundacja chce dać wsparcie wszystkim osobom zmagającym się z chorobą. Możliwość ustawienia nakładki na zdjęcie profilowe przez każdego użytkownika Facebooka umożliwia zjednoczenie się ogromnej grupy ludzi.

Nakładka „1% dla Rak’n’Rolla” ma jasny, prosty przekaz – stosowana jest jako forma wsparcia działań organizacji, dzięki której stowarzyszenie ma szansę pozyskać więcej pieniędzy z 1%. Im więcej osób będzie chciało zmienić swoje zdjęcie profilowe, tym więcej osób zetknie się z możliwością przekazania 1% właśnie temu stowarzyszeniu.

4. Kampania Przeciw Homofobii – nakładka „Wspieram Tęczowy Piątek”

W przypadku KPH również mamy styczność z jednoczeniem osób wspierających daną kwestię. Okazanie wsparcia młodzieży, która na co dzień bywa nękana, poprzez nałożenie na zdjęcie profilowe nakładki z pewnością zostanie w pozytywny sposób odebrana przez samych zainteresowanych. Jest to również uwidocznienie swoich przekonań.

5. Sektor 3.0. – nakładka #Sektor2020 – uczestnicy oraz filtr Sektor 3.0  sektor_3

W przypadku Sektora 3.0 – największego w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenia, które pokazuje, jak technologiczne trendy przełożyć na język praktycznych zastosowań, stworzenie tego rodzaju narzędzi jest niemalże oczywiste. Festiwal zrzesza osoby zainteresowane najnowszymi technologiami, które na co dzień się nimi posługują. Nałożenie nakładki na zdjęcie profilowe na Facebooku pozwala pokazać swoje uczestnictwo w wydarzeniu, informując tym samym innych uczestników Festiwalu o swojej obecności.

Filtr na Instagramie stanowi dodatek do tworzenia ciekawych, charakterystycznych i bardziej kreatywnych relacji. Warto korzystać z udostępnionych narzędzi, aby promować wydarzenie i swoje uczestnictwo.

Podsumowując, filtry i nakładki są w dzisiejszych czasach coraz częściej wykorzystywane przez różnego rodzaju organizacje m.in. w celu promocji, budowania zaangażowania, pozyskiwania ambasadorów marki, tworzenia jedności wśród zwolenników marki, okazywania wsparcia, czy też uwidocznienia swoich poglądów.