6 grudnia 2018 roku informowaliśmy o sporze między firmą W.Kruk a portalem poświęconym tematyce biżuterii i zegarków Pica Pica. Założycielka strony internetowej Agata Jankowiak we wpisie w swoim portalu napisała, że firma W.Kruk wprowadziła na rynek nową markę Picky Pica, której koncept jest bardzo zbliżony do portalu Pica Pica. Jak zaznaczyła też Jankowiak, klientki nowego brandu biżuteryjnego są określane mianem Srok, tak jak czytelniczki portalu Pica Pica.
W odpowiedzi na zarzuty Agaty Jankowiak, firma W.Kruk wydała swoje własne oświadczenie, w którym napisała, że „Picky Pica jest marką biżuteryjną, a Pica Pica jest blogiem o rynku jubilerskim. Picky Pica istnieje od dwóch lat i oferuje modną biżuterię dla wybrednych kobiet, które kochają błyskotki. Od roku prowadzimy sklepy w galeriach handlowych, w tym roku ruszył sklep internetowy. Picky Pica zajmuje się wyłącznie sprzedażą biżuterii”. Dodatkowo, firma W.Kruk zaznaczyła, że jest w kontakcie z przedstawicielkami bloga Pica Pica w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości związanych z obszarem działania marki biżuteryjnej Picky Pica.
Zobacz również
We wtorek 8 stycznia 2019 roku W.Kruk opublikowało na stronie marki Picky Pica oświadczenie dotyczące dalszego obrotu spraw związanego ze sporem między brandem biżuteryjnym a portalem Agaty Jankowiak.
Jak czytamy w oświadczeniu, firma W.Kruk ponownie zaznaczyła, że Picky Pica jest marką biżuteryjną i została utworzona w 2016 roku. „Jej nazwa oparta została o popularny, powszechnie wykorzystywany przez branżę jubilerską w Polsce i na świecie, motyw sroki zwyczajnej z rodziny krukowatych (łac. pica pica). Poprzez połączenie słowa „pica” z angielskim „picky” (wybredny) powstał symbol marki dedykowanej kobietom, które kochają modną biżuterię”.
Firma zwróciła również uwagę na to, że blog Pica Pica nie stanowił inspiracji dla funkcjonowania czy komunikacji marki Picky Pica w 2015 roku, czyli w momencie rozpoczęcia prac koncepcyjnych nad nową marką W.Kruk, ani nie stanowi na dzień dzisiejszy.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Co więcej, znaki towarowe marki Picky Pica zostały zgłoszone do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej w czerwcu 2016 roku i uzyskały prawa ochronne. Z kolei, jak zaznacza firma W.Kruk w swoim oświadczeniu – nazwa portalu Pica Pica nie została zarejestrowana w formie słownej czy znaku graficznego, zaś sprzedaż biżuterii i zegarków nie jest ujęta w zakresie działalności bloga Agaty Jankowiak.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Firma W.Kruk ujawniła dalej, że 12 grudnia 2018 roku doszło do spotkania obu stron celem ustalenia faktów i omówienia dalszego funkcjonowania obu brandów na rynku. „Pani Jankowiak wraz z pełnomocnikami przedstawiła W.KRUK S.A. szereg wariantów roszczeń finansowych, wynikających z domniemanego plagiatu i sięgających od miliona do kilkunastu milionów złotych. Prośba spółki W.KRUK o przedstawienie roszczeń na piśmie spotkała się z odmową pełnomocników Pani Jankowiak”.
Firma W.Kruk uznała te roszczenia za bezpodstawne i nierynkowe. Dodała też, że nie widzi możliwości osiągnięcia porozumienia na warunkach zaproponowanych przez Agatę Jankowiak. „Jesteśmy gotowi współpracować z autorkami bloga Pica Pica, tak samo jak z innymi blogerami i vlogerami, którzy w swojej twórczości odwołują się do srok i ich symboliki. Warunkiem współpracy jest jednak zachowanie rynkowych realiów”.
Agata Jankowiak do tej pory nie odpowiedziała na oświadczenie firmy W.Kruk.