Zdjęcie royalty free z Fotolia
Marketing Wi-Fi
[Artur Racicki:] Wi-Fi marketing to ta część marketingu, która wykorzystuje kanał Wi-Fi do prowadzenia komunikacji własnej z klientem lub komunikacji partnerów biznesowych.
Zobacz również
Wi-Fi ma 3 kluczowe cechy:
- Powszechność
Blisko 80% transferu danych mobilnych globalnie wysyłane jest przez Wi-Fi. - Akceptowalność przez użytkowników
100% smartfonów może się łączyć z Wi-Fi a 70% użytkowników smartfonów ma zawsze włączone Wi-Fi. - Mobilność
Ponad 90% urządzeń łączących się z Wi-Fi to urządzenia mobilne.
Wi-Fi marketing daje możliwość wykorzystania Wi-Fi do własnej komunikacji marketingowej i sprzedażowej. Dzięki integracji z mediami społecznościowymi, systemami do e-mail marketingu, marketing automation, serwisami opiniotwórczymi, aplikacjami mobilnymi, platformy do Wi-Fi marketingu pozwalają na efektywne wykorzystanie masowo dostępnego kanału, jakim jest Wi-Fi.
Wi-Fi Marketing zamiast przestrzeni reklamowej
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Kanał Wi-Fi najefektywniej wykorzystywany jest w przypadku biznesów, które udostępniają Wi-Fi swoim klientom i tym samym prowadzą komunikację własną lub komunikację dla swoich partnerów czy najemców np. w centrum handlowym. Dużo trudniej znaleźć uzasadnienie dla sprzedaży powierzchni Wi-Fi firmom trzecim, podczas gdy np. w centrum handlowym może promować się producent laptopów. W tym przypadku zamiast angażować klientów w zakupy offline, zachęcamy ich do zakupów online, zmniejszając tym samym FootFall.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wi-Fi marketing w 4 krokach
- Klient znajdujący się w okolicy sklepu, hotelu, restauracji czy urzędu miasta, widzi standy i naklejki, które informują go o darmowym Wi-Fi.
- Po wybraniu konkretnej sieci przechodzi do procesu logowania, który odbywa się za pomocą adresu e-mail lub mediów społecznościowych jak: Facebook, Google +, LinkedIn, Instagram czy Twitter.
- Widzi stronę powitalną zintegrowaną z profilem na Facebooku, którą można wykorzystać do komunikowania promocji w czasie rzeczywistym, informowania o wydarzeniach, atrakcjach, czy zachęcenia do aktywności w social media.
- Po zakończeniu wizyty, w np. sklepie czy hotelu, klienci mogą otrzymywać automatyczne wiadomości dotyczące poziomu satysfakcji, pytania o jakość obsługi oraz komunikaty posprzedażowe.
Wi-Fi w służbie marketera
Dzięki wykorzystaniu danych z logowania do zabezpieczonej sieci Wi-Fi, marketer uzyskuje dostęp do kluczowych danych demograficznych jak płeć, wiek oraz informacje o zainteresowaniach, historii zakupowej. Pozwala to na personalizację komunikatów marketingowych i wysyłkę targetowanych e-mailingów. Dzięki ociastkowaniu przeglądarki, marketer może prowadzić precyzyjne działania remarketingowe, które docierają do osób faktycznie zainteresowanych określonym rodzajem produktów/usług. Mamy tu do czynienia z sytuacją „win-win”, w której z jednej strony pozyskujemy dane o klientach, a z drugiej możemy je precyzyjnie wykorzystać, oferując wartość dodaną w postaci oferty, vouchera, zniżki, czy konkursu.
Wi-Fi marketing dla poszczególnych segmentów
Dostęp do Internetu oraz prądu dołączył do potrzeb wyższego rzędu w piramidzie Maslowa. Trend na wykorzystywanie Wi-Fi w marketingu potwierdzają wyniki badań prowadzone w różnych branżach:
- Jak pokazuje JiWire, 79% konsumentów uważa, że obecność Wi-Fi ma wpływ na wybór miejsca zakupów.
- Wg Hotel Chatter, 94% osób uważa Wi-Fi za jeden z najważniejszych atrybutów hotelu, a 38% gości uważa brak Wi-Fi za nieakceptowalny i zarezerwuje pokój w innym hotelu.
- Wg ARC Rynek i Opinia, 75% osób wskazuje, że bezpłatne Wi-Fi jest najważniejszym po kawie atrybutem dobrej kawiarni.
Sklepy i Centra Handlowe
Klienci sklepu, po zalogowaniu do Wi-Fi, mogą otrzymywać wiadomości z aktualnymi promocjami i zniżkami. Inteligentne Wi-Fi umożliwia również łączenie komunikacji online i offline. Dzięki zebranym plikom cookies, po opuszczeniu przez klientów sklepu stacjonarnego, można wysyłać im mailingi posprzedażowe, wyświetlać reklamę, przekierowanie do e-sklepów oraz zachęcić do większej aktywności i kolejnych odwiedzin. W przypadku sklepów wielkopowierzchniowych w zależności od tego, w którym miejscu sklepu Klient zaloguje się do Wi-Fi, otrzyma inną stronę powitalną oraz inny content.
Hotele
Goście hotelowi po zalogowaniu do Wi-Fi mogą otrzymywać na adres mailowy informacje o aktualnych wydarzeniach i promocjach, okolicznych atrakcjach, dobie hotelowej. Dużym powodzeniem cieszą się maile z ofertą SPA, zniżkami na drinki, czy informacje o organizowanych imprezach. Właściciele biznesów hotelowych, którzy mają zgłoszoną bazę do GIODO, mogą ją eksportować np. do SALESmanago czy Freshmaila. Umożliwia to automatyzację działań marketingowych. Nieocenione w branży HoReCa jest badanie jakości obsługi i poziomu satysfakcji klientów z wykorzystaniem Wi-Fi. Jak wskazują badania Hotel Chatter, 94% osób uważa Wi-Fi za jeden z najważniejszych atrybutów hotelu.
Restauracje
Właściciele restauracji mogą wykorzystać stronę powitalną do komunikowania nowości w menu, codziennych promocji, voucherów, zachęcenia do udziału w programach lojalnościowych. Sieć Wi-Fi zintegrowana z Facebookiem umożliwia polubienie profilu restauracji, zameldowanie czy zostawienia oceny. Stanowi to naturalną rekomendację i promocję restauracji, która jest o wiele skuteczniejszą formą reklamy niż np. post sponsorowany.
Eventy
Idealną przestrzenią do wykorzystania Wi-Fi marketingu są eventy – indoor, outdoor, od konferencji po imprezy masowe. Przykładowo, na koncercie można utworzyć jedną lub kilka stref Wi-Fi i kierować różny przekaz marketingowy od organizatorów, partnerów czy sponsorów wydarzenia. Uczestnicy mogą po zalogowaniu do Wi-Fi angażować w konkursy komunikowane na przygotowanej dedykowanej stronie powitalnej, odbierać vouchery i zamieniać je na nagrody. Organizatorzy eventów często wykorzystują strefę Wi-Fi do zwiększania zasięgu w social media np. organizując akcję udostępniania zdjęć z dedykowanymi hashtagami. Dodatkowo, każdy kto skorzysta z hotspotu trafia do bazy danych, co umożliwia prowadzenie dalszej komunikacji już po zakończeniu eventu.
Akcje specjalne
Wi-Fi doskonale sprawdza się również podczas akcji specjalnych. Przykładem jest Wi-Fi na przystankach w grudniowej akcji marketingowej Play, czy integracja Wi-Fi z Paczkomatami InPost. Jak to działa? AMS wspólnie z Social WiFi przygotował darmowe Wi-Fi na wiatach przystanków w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Trójmieście i Wrocławiu. Po zalogowaniu się do sieci Play Wi-Fi, na ekranie smartfona, użytkownikowi wyświetla się voucher, który może wymienić na darmowy starter w salonie Play zlokalizowanym w okolicy przystanku. Film z akcji:
Co nie jest Wi-Fi marketingiem?
Sprzedaż powierzchni w obrębie Wi-Fi do sieci reklamowych nie jest Wi-Fi marketingiem. Dlaczego? Ponieważ zarządcy/marketerzy lokali czy centrów handlowych udostępniają Wi-Fi pośrednikom reklamowym, pozwalając tym samym na umieszczanie na stronach powitalnych obcych i niezwiązanych z ich biznesem reklam. Nie jest to zatem marketing własny, który jest główną cechą Wi-Fi marketingu, tylko sprzedaż powierzchni reklamowej obcym podmiotom.
Przykład: Takie sytuacje mają czasem miejsce np. w centrach handlowych, gdzie nieświadomi marketerzy oddają swój niezwykle cenny asset, jakim jest kanał Wi-Fi, firmom dostarczającym tam reklamy. Zamiast dbać o interesy własne i najemców, klientom centrów handlowych w trakcie zakupów wyświetlają się reklamy np. sprzętu elektronicznego kierujące ich do sklepów internetowych producentów sprzętu, a nawet na serwisy aukcyjne. Tym samym zamiast generować ruch i sprzedaż – wywołują odpływ Klientów z centrów handlowych i spadek FootFall.
Przeciwnym działaniem jest opisywany Wi-Fi marketing, czyli wykorzystanie kanału Wi-Fi do prowadzenia przez podmiot udostępniający Wi-Fi komunikacji własnej z klientem lub komunikacji swoich partnerów biznesowych. Warto wspomnieć, że Wi-Fi marketing jest atrakcyjnym rozwiązaniem nie tylko z perspektywy biznesowej, ale działa również z pożytkiem dla samego użytkownika. Dedykowane promocje, oferty handlowe, konkursy czy informacje o interesujących wydarzeniach zgodnych z zainteresowaniem użytkowników sieci, wpływają nie tylko na pozytywne postrzeganie sklepu, hotelu, restauracji, eventu, ale również stanowią wartość dodaną, która wyróżnia dany biznes od konkurencji.
Podsumowanie
Wi-Fi zmienione w narzędzie analityczno-marketingowe pozwala nie tylko efektywniej zarządzać bazą danych, ale zwiększyć skuteczność Wi-Fi marketingu w wielu obszarach, takich jak: e-mail marketing, content marketing, remarketing, integracja w mediach społecznościowych, czy badanie skuteczności wdrożonych rozwiązań marketingowych. Działania te wspierają nie tylko strategię marketingową, ale również sprzedażową, czego efektem jest zwiększenie konwersji i monetyzacja działań marketingowych.
Autor definicji:
Artur Racicki
Założyciel, Prezes zarządu firmy Social WiFi dostarczającej usługę inteligentnego Wi-Fi skierowaną m.in. do takich sektorów jak HoReCa, retail i event. Ekonomista, absolwent studiów MBA w Akademii Leona Koźmińskiego. Ekspert z 12-letnim doświadczeniem w sektorze e-commerce.
—
[Antonina Zarakowska:] Marketing Wi-Fi to nowoczesne narzędzie marketingowo-sprzedażowe, które dzięki udostępnianiu wi-fi tworzy interaktywny kanał komunikacji z klientem.
Rosnące poczucie konieczności stałego podłączenia do sieci przez użytkowników smartfonów czy tabletów stworzyło okazję do zaspokojenia tej konieczności przez firmy, które odwiedza klient. W zamian za interakcję i zaangażowanie w przygotowaną komunikację, otrzymuje on dostęp do Internetu oraz dodatkowe benefity np. zniżki, oferty specjalne. Czekając na połączenie z siecią, większość z nas patrzy w ekran, więc już samo to gwarantuje, że komunikat zostanie odebrany przez użytkownika i zwiększy prawdopodobieństwo interakcji z komunikatem. Właściciel lokalu dzięki zebranym danym dotyczącym wyborów zakupowych, odwiedzanych stron, poszukiwanych informacji czy częstotliwości odwiedzin może lepiej poznać swojego klienta i trafniej dopasować skierowaną do niego ofertę
Marketing wi-fi jest też idealnym kanałem dla reklamodawców, ponieważ zapewnia dotarcie do użytkowników, u których może pojawić się potrzeba skorzystania z oferty. Szczególnie, jeśli komunikat będzie dobrze stargetowany i umieszczony w odpowiednim miejscu, na przykład: reklama firmy wynajmującej samochody lub korporacji taksówek wyświetlana przed połączeniem się z wi-fi na lotnisku. Jest duże prawdopodobieństwo, że osoby, które właśnie wysiadły z samolotu będą właśnie potrzebowały samochodu.
Marketing wi-fi to narzędzie marketingowe, które przynosi wymierne korzyści trzem stronom: właścicielom lokali, reklamodawcom i użytkownikom. Stwarza dużo niestandardowych możliwości komunikacyjnych, które uatrakcyjniają przekaz reklamowy i zwracają uwagę odbiorcy.
Case study JustWIFI & Allegro
Klient: Allegro
Wykorzystane kanały: JustWIFI
Kampanie Allegro są dobrym przykładem na to, jak marka można wykorzystać marketing wi-fi do osiągnięcia różnych celów.
Kampania wizerunkowa „Czego szukasz?”
W ramach kampanii „Czego szukasz?” Allegro wykorzystało także sieć JustWIFI. Celem kampanii było pokazanie użytkownikom, że wszystko czego potrzebują znajdą na Allegro. Wpisując dowolne słowo w wyszukiwarce widocznej przed połączeniem z wifi, użytkownicy trafiali na wyniki wyszukiwania na Allegro.
Wiele z odpowiedzi miało szczególnie emocjonalny charakter, wśród najczęściej padających odpowiedzi pojawiały się: miłości, szczęścia, spokoju.
Link do kreacji.
Kampania produktowa wspierająca sprzedaż
Celem kampanii było zapoznanie użytkownika z wybranymi, przecenionymi produktami dostępnymi na Allegro.
Kreacja reklamowa dawała możliwość zapoznania się z kilkoma produktami oraz przejście bezpośrednio do strony wybranego produktu.
Link do kreacji.
Kampania promująca aplikację
Celem kampanii była promocja aplikacji Allegro. Użytkownicy w momencie łączenia się do sieci wi-fi otrzymywali możliwość pobrania kuponu o wartości 20zł do wykorzystania w aplikacji mobilnej. Kampania została przeprowadzona na całej sieci JustWIFI ze szczególnym uwzględnieniem centrów handlowych. Kampania odbywała się w centrach handlowych przy standach wyposażonych w routery, udostępniające wi-fi. Warunkiem skorzystania z sieci było zaangażowanie się użytkowników w wyświetlany przekaz reklamowy.
Link do kreacji.
Autor definicji:
Antonina Zarakowska
Starszy specjalista ds. marketingu w spółce Justtag, której portfolio obejmuje: JustWIFI – innowacyjny kanał reklamowy łączący online z offline, oraz aplikację Justtag, będącą agregatem systemów lojalnościowych.
Miłośniczka nowych technologii, pozostająca online nawet na końcu świata. Podróże, gotowanie i psy to dopełnienie jej pasji.