Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla marki Homebook.pl opowiada Bartosz Wiśniewski, head of communication, Homebook.pl.
Największy sukces w 2021 roku
W ocenie własnych sukcesów jesteśmy ostrożni – w mijającym roku postanowiliśmy zastąpić fajerwerki pracą u podstaw. Po niełatwym i bardzo dynamicznym 2020 roku, który przyniósł spore trzęsienie ziemi dla całej branży, nasze aktywności skoncentrowały się na stabilizacji biznesu i przygotowywaniu go na wyzwania, które czekają nas już niebawem, bo w 2022 roku.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
Myślę, że nie jesteśmy w tym wyzwaniu osamotnieni – jest nim sprostanie wymaganiom użytkowników, szczególnie w sytuacjach rozdźwięku pomiędzy płaszczyzną deklaratywną a realnymi zachowaniami userów. To urok projektowania działań w oparciu o badania. Nie oznacza to jednak, że płynące z nich wnioski są nietrafne – wyzwanie tkwi we właściwej ich interpretacji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
Ograniczę się jednego projektu, który zdominował nasze aktywności marketingowe w mijającym roku – to ósme już wydanie albumu Homebook Design, cyklicznie wydawanego przez Homebook.pl. Publikacja jest jedynym w swoim rodzaju zbiorem wyselekcjonowanych wnętrz, które w tym wydaniu łączy idea funkcjonalności. Na kartach książki znalazło się 30 projektów domów, apartamentów i mieszkań, udowadniających, że estetyka i wygoda idą ze sobą w parze.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Punktem wyjścia dla powstania książki stała się refleksja nad zmianami w sferze stylu życia, które przyniosła pandemia. Czas spędzany w czterech ścianach zaowocował narodzinami definicji domu, rozszerzonej o zupełnie nowe obszary, łącząc w jednym pojęciu nieskończoną liczbę ról. Wśród nich znalazły się nie tylko przestrzeń nauki i pracy zdalnej, ale również – co trudniejsze w realizacji – zamiennik ulubionej restauracji.
Obok tradycyjnego wydania książki, wspólnie z fundacją Katarynka stworzyliśmy również wnętrzarski album w formie audiobooka, dedykowany osobom niepełnosprawnym i niedowidzącym. To pierwsza tego typu realizacja na rynku wydawniczym, która ujrzała światło dzienne w ostatnich tygodniach.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Niezmiennie, zarówno dla Homebook.pl, jak i całej branży były to social media – a i w tej kategorii trudno mówić o całkowitej stagnacji. Ze względu na specyfikę contentu oraz grupy użytkowników, do których kierowaliśmy komunikację, podium przypadło Instagramowi oraz Facebookowi – przede wszystkim za sprawą zgromadzonej tam społeczności. 1,8 mln fanów oraz ponad 870 mln wyświetleń treści (tylko w tym roku) to wynik, który stawia Homebooka w czołówce najlepszych polskich fanpage’y nie tylko w swojej branży. Tak istotna rola social media w działaniach komunikacyjnych marki wynika również ze specyfiki brandu i jego otoczenia – treści związane z designem i aranżacją najchętniej konsumowane są przez użytkowników w formie obrazu i video – a tu największe możliwości dają właśnie media społecznościowe.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
Nie pozostajemy obojętni wobec narzędzi, które rosną w siłę, zwłaszcza w grupach użytkowników z pokolenia Z – nawet najbardziej konserwatywni marketingowcy nie mogą już pomijać w projektowaniu działań komunikacyjnych kanałów takich jak TikTok, który zdążył urosnąć do pozycji socialowego króla, kiedy my kurczowo tkwiliśmy w objęciach Instagrama. W zestawieniu ważnych kanałów, które planujemy rozwijać nie sposób pominąć również Pinteresta. To obiecujący kanał przede wszystkich z punktu widzenia e-commerce’ów, który na przestrzeni ostatniego roku wprowadził kilka ważnych funkcji i udogodnień, umożliwiających skuteczne działania sprzedażowe.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Okazuje się, że powtarzana jak mantra od kilku lat autentyczność w działaniach marketingowych jest już niewystarczająca – branża idzie krok dalej, w stronę inkluzywności. Kreowanie rzeczywistości we wszystkich jej odcieniach – również tych nieoczywistych, sięganie po środki ekspresji i motywy, przyprawiające niektórych odbiorców o marszczenie brwi to jednak dobry znak, świadczący o tym, że branża przestaje bać się łamania konwenansów. O tym, jak bywa to trudne wiemy wszyscy – przekonała się o tym nie tak dawno marka YES. Trzymam jednak kciuki za odważny zwrot właśnie w tym kierunku – projekty, w których marki odbijają jak lustro nieodrealniony obraz swoich odbiorców są w końcu tymi najciekawszymi, śledzonymi z największym zainteresowaniem.
Budżet na działania digitalowe
Jeżeli chodzi o źródła paidowe – w związku z planowanym rozwojem platformy oraz dynamicznym wzrostem konkurencji w branży mamy w planach znacząco wzmocnić naszą obecność w kanałach intencyjnych takich jak search i shopping. Równocześnie wzmożona konkurencyjność naturalnie wymusi zintensyfikowanie działań zwiększających ekspozycję na brand w kanałach inicjujących sprzedaż.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Myślę, że tę kondycję można ująć w dwóch słowach: więcej odwagi. Nie bez powodu o marketingu mówi się jako o branży kreatywnej – nieszablonowość powinna zatem płynąć w jego żyłach. Zdaje się, że my, polscy marketingowcy czasem o tym zapominamy.
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
Po pierwsze – będzie to intensywny rozwój funkcjonalności platformy i wzrost elastyczności w odpowiadaniu na potrzeby użytkowników. Po drugie – czeka nas mała rewolucja, która sprawi, że urządzanie mieszkania przy pomocy Homebook.pl będzie bardziej intuicyjne i przyjaznae userom, również tym nie do końca odnajdującym się w zakupowych meandrach.