W Polsce powstaje pierwsze europejskie studio filmowe oparte na „zmiksowanej rzeczywistości”

Zeszły rok zdecydowanie należał do branży VR i AR. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość przeżywają swój renesans, a deweloperzy wciąż prześcigają się w szukaniu nowych zastosowań dla tych technologii. Coraz częściej słyszy się również o zmiksowanej rzeczywistości.
O autorze
2 min czytania 2016-08-30

Co kryje się pod tą enigmatyczną nazwą? Mówiąc najprościej – to technologia pozwalająca łączyć obraz ze świata realnego z wirtualnym. Jedno z najstarszych studiów VR w Polsce, postanowiło wykorzystać tą technologię w studiu filmowym, tworząc zupełnie nową jakość.

Studio zmiksowanej rzeczywistości – co to takiego?

Studio zmiksowanej rzeczywistości to nowoczesne studio filmowe, które pozwala nam przenieść aktorów/prezenterów w dowolną trójwymiarową przestrzeń. Może to być zarówno powierzchnia księżyca, tropikalna wyspa, jak i klasyczny newsroom, czy np. wnętrze naszego produktu. Możliwości są nieograniczone – wszystko zależy tylko i wyłącznie od naszej inwencji. By poznać pełna funkcjonalność studia, przydałby się jednak bardziej obrazowy przykład.

Wyobraźmy sobie program telewizyjny opowiadający o kosmosie, w którym aktor znajduje się w centrum przestrzeni kosmicznej i za pomocą prostych gestów kontroluje ruch wszystkich ciał niebieskich, które go otaczają. Wystarczy jedno skinienie dłonią i planeta powiększa się, a wokół niej pojawiają się wszystkie istotne informacje na jej temat. Zamieńmy teraz kosmos na dowolną przestrzeń, wybraną przez klienta, a ciała niebieskie zastąpmy jego produktem. Działa na wyobraźnię, prawda?

Na tej zasadzie jesteśmy w stanie przedstawić nasz produkt w zupełnie innowacyjny sposób. Co więcej, wszystko to możemy streamować na żywo na wszystkich dostępnych kanałach społecznościowych, kręcąc w wirtualnym świecie dynamiczne ujęcia wzbogacone o efekty specjalne. A wszystko to bez czasochłonnej post produkcji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Studio zmiksowanej rzeczywistości w praktyce

Możemy zaprezentować tu również wirtualny apartament, który jest dopiero w planach, czy samochód, który dopiero wejdzie do sprzedaży… lecz prezentacja produktu to tylko jeden z wielu przykładów na kreatywne wykorzystanie takiego studia. Tak naprawdę możemy nagrać tu praktycznie każdy rodzaj materiału wideo, bez względu na jego końcowe przeznaczenie – od reklam tv czy teledysków po webinary czy wideokonferencje transmitowane na żywo. Zerknijcie na wideo poniżej, które prezentuje część szerokiego wachlarza możliwości studia.

Pierwsze wideo możemy potraktować oczywiście z przymrużeniem oka. Zapraszamy do obejrzenia drugiego wideo, które opowie nam więcej o możliwościach studia.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Studio MR a klasyczne studia greenbox

Praktycznie wszystkie studia filmowe i telewizyjne korzystają dziś z technologii kluczowania obrazu nagranego na tzw. greenboxie. Pozwala ona na wtopienie aktorów, czy prezenterów w dowolne tło, dając nam całą gamę możliwości. Przykładem takiego działania, z którym obcujemy na co dzień, są np. transmisje prognozy pogody.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Głównym ograniczeniem tej technologii jest fakt, że kamera musi być statyczna, a obraz płaski i jednowymiarowy. Post produkcja takiego materiału jest bardzo kosztowna i czasochłonna. Z tego względu transmisja takiego materiału na żywo była jak dotąd praktycznie nie możliwa. W wypadku studia zmiksowanej rzeczywistości post produkcja może być pominięta, lub ograniczona do minimum.

Ponadto, w odróżnieniu do klasycznych studiów greenscreen, techologia zmiksowanej rzeczywistości pozwala nam przenosić aktorów w dowolnie zaprojektowaną trójwymiarową przestrzeń. Klasyczne studia greenbox korzystają z płaskich zdjęć lub animacji, które uniemożliwiają jakikolwiek ruch kamery. W przypadku korzystania z wirtualnej, trójwymiarowej przestrzeni, możemy kręcić dynamiczne ujęcia pod każdym kątem, a nawet prowadzić kamerę „z ręki”.

Co więcej, wszelkiego rodzaju efekty specjalne i interakcje z rzeczywistością mogą zostać zaprojektowane przed nagraniami, co sprawia, że zamiast dodawać je w post produkcji, możemy wyzwalać je w czasie rzeczywistym, również podczas streamingów live. W jaki sposób? Na przykład za pomocą gestów. Studio posiada autorski system rozpoznawania gestów, który pozwala nam kontrolować wirtualne otoczenie za pomocą ustalonych wcześniej znaków. Brzmi to trochę jak fragment filmu sci-fi, prawda? A jednak to (nie tylko wirtualna) rzeczywistość!

 

Autor:

Szymon Wegner

Marketing Manager w firmie VR VISIO, tworzącej innowacyjne rozwiązania marketingowe oparte o technologię VR i AR. Ewangelista wirtualnej rzeczywistości (VR) i zapalony content marketer.