W poszukiwaniu odpowiedniego prezentu – Criteo analizuje zachowania zakupowe w polskich sklepach online

Mimo, że większość prezentów jest kupowana w grudniu, ruch w sklepach online w Polsce rośnie w przeciągu Q4, osiągając szczyt zakupowy na poziomie +90% w połowie grudnia, po czym odnotowuje gwałtowny spadek około 26 grudnia.
O autorze
2 min czytania 2015-12-07

Jak najlepiej wykorzystać gorący sezon handlowy i zwiększyć przedświąteczną sprzedaż? Oto główne wnioski z przeprowadzonej przez Criteo analizy świątecznych zachowań zakupowych, opartej na badaniu transakcji dokonanych w polskich sklepach online w ciągu ostatnich dwóch lat.

Wyścig trwa

Zachowania zakupowe użytkowników zmieniają się podczas Q4. Pierwsza połowa listopada można być określona jako „czas refleksji”, ponieważ użytkownicy szukają i porównują produkty, po czym zaczynają je umieszczać w koszykach zakupowych. W tym okresie nie dochodzi jednak do konwersji. W kolejnym etapie, tzw. „czasie konwersji” (19.11.-18.12) użytkownicy nadal dodają produkty do koszyków, a wskaźnik sprzedaży na użytkownika rośnie lawinowo.W Boże Narodzenie i okresie poświątecznym (19-31.12.) użytkownicy kupują ostatnie świąteczne prezenty, po czym koszyki pustoszeją, a wskaźnik sprzedaży maleje by znów wzrosnąć na początku roku.

Urządzenia mobilne napędzają sprzedaż w okresie świątecznym

W październiku ruch generowany na urządzeniach mobilnych jest porównywalny do ruchu na desktopach, ale dokładnie w połowie okresu zwanego ‘czasem refleksji’ ma miejsce znacząca zmiana: ruch na smartfonach i tabletach wzrasta o 34%, podczas gdy desktopy odnotowują zaledwie 25% wzrost. W połowie okresu konwersji (ok. 5 grudnia), poziom ruchu generowanego na desktopach i urządzeniach mobilnych znów się wyrównuje. Po Świętach ruch na urządzeniach mobilnych ponownie znacząco wzrasta, niemal do poziomu ‘okresu refleksji’.

Analiza zachowań zakupowych Polaków pokazuje, że oglądając produkty korzystamy głównie z urządzeń mobilnych, jeśli zaś chodzi o umieszczanie ich w koszykach i zakup, urządzenia mobilne i desktopy cieszą się porównywalną popularnością. Dlatego też, aby uczynić proces zakupowy maksymalnie efektywnym, sklepy online powinny zoptymalizować swoje strony pod mobile i dotrzeć do użytkownika ze spersonalizowaną reklamą na każdym urządzeniu, z którego korzysta.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Użytkownicy kupują więcej, ale przeznaczają mniejsze kwoty na zakupy

W badaniu często pojawia się słowo ‘więcej’: większa liczba użytkowników wydaje więcej pieniędzy i robi to częściej niż w przeciągu pozostałej części roku. Wskaźnik sprzedaży na użytkownika wzrasta do 80% w okresie konwersji. W rezultacie udział nabywczy wszystkich użytkowników w tym czasie również rośnie. W ogólnym przeliczeniu, wartość zamówienia na użytkownika wzrasta do 25%. Niemniej jednak badanie pokazuje, że w czasie Świąt użytkownicy inwestują mniejsze kwoty na zakup poszczególnych produktów. Wartość pojedynczego zlecenia spada w okresie refleksji nawet o 30%. Mimo to, użytkownicy w okresie konwersji są wciąż bardziej wartościowi pod względem zakupowym, ponieważ ich udział nabywczy oraz ogólna wartość wydatków wzrasta.

Załączone grafiki ilustrują najważniejsze okresy przedświątecznych zakupów i pokazują, jak sprzedawcy online mogą wykorzystać ten czas, aby zwiększyć sprzedaż.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się