Jak podaje raport Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, w Polsce 2011 w roku zebrano tylko 3,5 kg elektroodpadów na jednego mieszkańca (GIOŚ „Raport o funkcjonowaniu systemu gospodarki ZSEE w 2011 r.”). Tym samym wciąż dużo brakuje do wypełnienia obowiązującego Polskę od 2008 roku unijnego wymogu zbiórki minimum 4 kg/capita. Firmy zaraportowały zbiórkę 28% masy wprowadzonego sprzętu wobec wymaganych minimum 35%.
W znowelizowanej Dyrektywie WEEE są już zapisane nowe cele zbierania i przetwarzania, według których w Polsce za kilka lat trzeba będzie docelowo zbierać 65% wprowadzanego towaru. Wzrost o prawie 100% będzie więc dla Polski wielkim wyzwaniem. – Pokonanie tych problemów może nastąpić jedynie przez żmudną pracę informacyjno-edukacyjną zmieniającą świadomość podmiotów zobowiązanych do selektywnej zbiórki – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska. Jak podkreśla, wraz z postępem technicznym oraz wzrostem standardów życia Polaków, wzrasta ilość nabywanego przez nich sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W przypadku zakupu nowszego sprzętu, konsumenci stają przed wyborem, co zrobić z wymienianym starym urządzeniem. – Niestety nie są oni świadomi, że tzw. ZSEE (zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny) kwalifikuje się do grupy odpadów niebezpiecznych z uwagi na zawarte w nim substancje szkodliwe, takie jak związki bromu, rtęć, kadm, czy freon – wyjaśnia Konecki.
Zobacz również
Wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Millward Brown SMG/KRC na zlecenie CECED pokazują, że 50% konsumentów w Polsce zatrzymuje w domu stary zużyty sprzęt, oddaje go znajomym lub sprzedaje w Internecie. Konieczne jest zatem podnoszenie świadomości konsumentów o zagrożeniach jakie niesie ze sobą nieprawidłowe postępowanie z zużytym sprzętem oraz przekonanie ich o korzyściach z oddania elektroodpadów do specjalistycznego punktu zbiórki.
– Polacy mają niską świadomość konieczności utylizacji starego sprzętu. Opracowana przez nas strategia komunikacji nawiązuje do odwiecznej walki DOBRA ze ZŁ(OM)EM i – mamy nadzieję – poruszy odbiorców. Odwołamy się do pewnych trendów w popkulturze, które na pierwszy rzut oka nie kojarzą się ze zużytym sprzętem, jednak – w sposób działający na wyobraźnię – zobrazują problem, z którym przyszło nam się zmierzyć w Polsce – mówi Krzysztof Tkaczyk, dyrektor kreatywny w agencji INSIGNIA.
Odbiorcami kampanii, którą przeprowadzi agencja INSIGNIA, będą konsumenci, samorządy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa (serwisy AGD/RTV).
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
—
CECED Polska został powołany do życia 11 grudnia 2003 na zgromadzeniu założycielskim i zarejestrowany 21 stycznia 2004 roku jako związek pracodawców AGD: CECED Polska – członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD. Członkowie CECED Polska to: Amica, Beko, BSH, Candy, Ciarko, Electrolux, FagorMastercook, Gorenje, Indesit Company, Miele, Philips, Samsung, Groupe SEB, Whirlpool, De’ Longhi, Vorwerk.
CECED Polska jest także członkiem CECED, czyli Conseil Europeen de la Construction d’Appareils Domestiques (ang. European Committee of Manufacturers of Domestic Equipment), komitetu europejskich producentów AGD, założonym w 1958 roku, jako ciało przedstawicielskie organizacje reprezentujących przemysł AGD w poszczególnych krajach Europy.