Upoluj bilet na IAB HowTo: Digital OOH [KONKURS]

Upoluj bilet na IAB HowTo: Digital OOH [KONKURS]

W dobre ręce oddamy 2 bilety na wydarzenie. Sprawdź, jak i kiedy je upolować.

Sprawdzam

WARC „The Future of Strategy”: jaka jest rola strategii marketingowych i strategów w agencjach w 2025 roku [RAPORT]

warc the future of strategy 2025
WARC przedstawia raport „The Future of Strategy 2025” dotyczący wyzwań stojących przed strategami w agencjach marketingowych.
O autorze
2 min czytania 2025-10-07

Według 80% strategów na całym świecie strategia znajduje się na rozdrożu i zbyt często jest traktowana jako zbędna. Okazuje się, że w świecie charakteryzującym się niepewnością i zmiennością, popyt klientów na jasne wskazówki strategiczne jest wysoki.

To kluczowe wnioski z raportu „The Future of Strategy 2025” opublikowanym przez WARC. Badanie opiera się na globalnej ankiecie oraz rozmowach przeprowadzonych wśród 1127 strategów z całego świata (większość z nich pracuje w agencjach marketingowych).

– Nasz coroczny raport Future of Strategy służy jako barometr nastrojów strategów dotyczących stanu tej dyscypliny. Analizuje wyzwania związane ze strategią agencji oraz wzrost znaczenia niezależnych strategów. Przygląda się wpływowi sztucznej inteligencji i znaczeniu badań prowadzonych przez ludzi. Tegoroczna ankieta dostarcza surowych wniosków. Okazuje się, że stratedzy pracujący w agencjach uważają, że ich dyscyplina znajduje się na rozdrożu i zbyt często jest traktowana jako zbędna. Strategia agencji wymaga rebrandingu, skupiającego się na pomaganiu klientom w identyfikowaniu obszarów i sposobów rozwoju – mówi Lena Roland, dyrektor ds. treści w WARC Strategy.

Najważniejsze wnioski

  • Większość ankietowanych strategów na całym świecie (80%) uważa, że strategia znajduje się na rozdrożu i musi się dostosować, aby pozostać aktualną.
  • 62% respondentów uważa, że strategia jest traktowana jako zbędna w przypadku ograniczeń budżetowych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Coraz więcej strategów na wszystkich szczeblach kariery – młodszych, średnich i starszych – twierdzi, że swoją następną rolę widzi raczej po stronie klienta niż w agencji.

  • 24% najbardziej doświadczonych strategów uważa, że ich następna rola będzie związana z doradztwem. 

Stratedzy są podzieleni w kwestii wpływu sztucznej inteligencji. Nie mają jasności co do długoterminowego wpływu sztucznej inteligencji na ich role.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • Prawie połowa (46%) nie zgadza się, że sztuczna inteligencja osłabi ich wartość w przyszłości, jednak więcej strategów zgadza się (37%) niż nie zgadza się (34%), że sztuczna inteligencja nauczy się jednej z najcenniejszych umiejętności – zdolności do podejmowania strategicznych decyzji. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Największą zmianą, jaką stratedzy odnotowali w swojej roli w ciągu ostatniego roku, było zwiększone wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji (76%).
  • Stratedzy wykorzystują sztuczną inteligencję do usprawnienia czasochłonnych zadań, takich jak analiza konkurencji (66%), przyspieszenie opracowywania briefów (51%) oraz uzyskiwanie głębszych/szybszych informacji na temat kultury (42%). 
  • Stratedzy twierdzą, że największymi ograniczeniami sztucznej inteligencji są brak oryginalności (61%) oraz brak niuansów kulturowych i rezonansu emocjonalnego (60%).
  • Najważniejsze możliwości dla strategów wiążą się z pomaganiem klientom w radzeniu sobie z niestabilnością i złożonością w ich kategoriach (52%) oraz w środowisku medialnym (45%). 

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS The WARC Effective 100: Najczęściej nagradzane za skuteczność kampanie i firmy na świecie