TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Wartość marketingowa sportowców na podstawie badań IR Center

O autorze
2 min czytania 2021-05-07

Kamil Stoch i Piotr Żyła otwierają ranking polskich sportowców o najwyższej wartości marketingowej. Kajetan Kajetanowicz, Maja Włoszczowska i Andrzej Stękała posiadają największy potencjał marketingowy. Z kolei drużyny skoczków narciarskich i reprezentacji Polski w piłce nożnej są najbardziej atrakcyjne sponsorsko. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez IRCenter na zlecenie Biura Reklamy TVP, we współpracy z Media Marketing Polska.

W „Badaniu potencjału sponsorskiego sportowców i rozgrywek sportowych” wykorzystano wskaźniki ”moc sportowca” i „moc drużyny”, służące do porównania atrakcyjności sponsorskiej wybranych sportowców i drużyn.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wyniki badania pokazują, że Kamil Stoch odnotowuje najwyższą moc wśród sportowców, co przekłada się na jego największą wartość marketingową. Skoczek narciarski nieznacznie wyprzedza pod tym względem swojego kolegę z drużyny Piotra Żyłę, zostawiając za sobą: Roberta Lewandowskiego, Wojciecha Szczęsnego czy piątą w rankingu Igę Świątek.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Natomiast w grupie najbardziej rozpoznawalnych polskich, aktywnych sportowców znajdują się kolejno: Kamil Stoch, Piotr Żyła, Robert Lewandowski, Dawid Kubacki, Wojciech Szczęsny i Iga Świątek. Jednocześnie reprezentują oni, w większości, dwie najbardziej znane i cieszące się największym zainteresowaniem dyscypliny sportowe: skoki narciarskie i piłkę nożną. Zainteresowanie tymi dyscyplinami deklaruje od 61% do 64% dorosłych Polaków, a ich znajomość – odpowiednio 84% i 83%.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Wśród sportowców o największym potencjale sponsorskim, którzy mimo relatywnie niskiej rozpoznawalności, posiadają wysokie oceny wskaźników wizerunkowych, wymienia się: Kajetan Kajetanowicz, Maja Włoszczowska i Andrzej Stękała. Sporym odkryciem jest wschodząca gwiazda szachów Jan – Krzysztof Duda, który zamyka tegoroczny ranking.

– Ponieważ sponsoring sportowy od lat cieszy się dużą popularnością i zainteresowaniem w środowisku biznesowym, zdecydowaliśmy się już po raz drugi opublikować, wspólnie z Media Marketing Polska, raport dotyczący sportowców o największym potencjale marketingowym. Jesteśmy przekonani, że wyniki badania stanowią zarówno rzetelne źródło informacji na temat rozpoznawalności danego sportowca czy drużyny, jak i rzeczywistą pomoc dla osób odpowiedzialnych za działania marketingowe poszczególnych organizacji. Wraz z Media Marketing Polska oraz partnerem badawczym IRCenter zależało nam, aby w wynikach badania zaprezentować nie tylko potwierdzenie siły gwiazd polskiego sportu, lecz także tych sportowców, którzy dobrze rokują już na początku swojej kariery – mówi Wojciech Kowalczyk, z-ca dyrektora ds. komunikacji i rozwoju produktu Biura Reklamy TVP, jeden z pomysłodawców badania.

– Zauważmy, że w roku 2021, podobnie jak rok wcześniej, wartość sponsoringu związanego ze sportem przekroczyła 1 mld zł, choć był to czas wyjątkowo trudny dla sportu – puste stadiony i odwołane eventy. To pokazuje, że potencjał sponsoringowy sportowców jest nadal mocno wykorzystywany. Szczególnie cieszy, że lista wschodzących gwiazd marketingu i sportu staje się coraz dłuższa. Co roku dołączają nowe nazwiska i dyscypliny. Wierzę, że tak będzie również za rok – mówi Piotr Machul, zastępca redaktora naczelnego w Media Marketing Polska.

– Pandemia nie zmieniła sytuacji w zasadniczy sposób. Nadal doceniamy tych, którzy odnoszą sukcesy. Nie widać znaczących przetasowań. Na uwagę zasługuje natomiast postać Igi Świątek, która po wygranej w Roland Garros, zaczęła być znaną dużo szerszej publiczności. To pokazuje, że sukces sportowy i otwarta postawa wobec mediów pozwalają znacznie poprawić pozycję w rankingu, zwiększyć moc i atrakcyjność dla sponsorów” – zauważa Dorota Peretiatkowicz, badaczka ilościowa, partnerka w IRCenter.

„Badanie potencjału sponsorskiego sportowców i rozgrywek sportowych” , wykonane w lutym tego roku przez firmę IRCenter na zlecenie Biura Reklamy TVP, stanowi kontynuację projektu realizowanego w styczniu 2020 r. Badanie to przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 807 dorosłych Polaków, w wieku 16 – 59 lat. Objęło ono w sumie 44 sportowców i 6 drużyn sportowych wybranych przez ekspertów.