Średnio 49 proc. konsumentów wie po jaką markę sięgnęłaby w danej kategorii nawet jeśli nie planuje w niej zakupów. Najsilniejsze preferencje przejawiamy względem marek supermarketów (2/3 analizowanych konsumentów), telefonów komórkowych (62 proc.) i samochodów (60 proc.). Konkretne marki mebli, telewizorów czy jogurtów mają mniej zwolenników zadeklarowanych na długo przed zakupem, pokazują dane z Momentum Data Lake, projektu badawczego agencji Wavemaker.
Zobacz również
W przypadku telefonów komórkowych, a więc kategorii, w której konsumenci mają mocno ugruntowane preferencje względem konkretnych marek, najsilniejszą pozycje mają w Polsce Samsung i Huawei z odpowiednio 25 i 13 procentami klientów, którzy zanim przystąpią do zakupu telefonu, wskazują już, że wybraliby tę właśnie markę.
Dlatego w tej kategorii decyzje zakupowe polskich konsumentów zapadają relatywnie szybko – 38 proc. Polaków zakup telefonu zajmuje do 7 dni od czasu podjęcia decyzji o zakupie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Konsumenci optymalizują procesy decyzyjne i dążą do ograniczania wyboru w świecie przeładowanym ofertami i reklamami rozmaitych produktów. Dla reklamodawców często oznacza to konieczność zmieniania ich przekonań, a nie swobodnego kształtowania preferencji. Każdy z tych scenariuszy oznacza inny dobór przekazu i kanałów dotarcia – komentuje Łukasz Pytlewski, szef badań w Wavemaker.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Momentum Data Lake jest szerokim projektem analitycznym Wavemaker, w którym agencja diagnozuje sytuację marek na różnych etapach ścieżki zakupowej, identyfikuje touchpointy i przekazy, które mogą napędzić jej zakup, sprawdza też jakie są bariery w przebiciu się do koszyka klienta.