10 lat temu sytuacja, kiedy jednocześnie przy oglądaniu tego samego programu na antenie tej samej stacji, siedziało przynajmniej 5 mln osób, zdarzyła się 288 razy. Natomiast w 2021 roku żaden program w polskiej telewizji nie przekroczył granicy 5 mln widzów, pokazuje analiza Wavemaker.
Jednak wraz z rosnącą fragmentacją TV, debiutami kolejnych kanałów, cyfryzacją naziemnej TV, spadkiem znaczenia dużej czwórki, a także słabnącą popularnością TV wśród młodych grup wiekowych, telewizja coraz rzadziej gromadziła jednocześnie tak masowe audytoria przy oglądaniu jednego programu. Ma to swoje konsekwencje dla reklamodawców, którzy pojedynczym spotem w linearnej TV nie mogą już dotrzeć do tak wielkich publiczności jak przed laty.
Zobacz również
Budowanie zasięgu kampanii masowych marek z każdym rokiem jest nieco bardziej skomplikowanym zadaniem, bo poza fragmentacją widowni, następuje też jej powolny odpływ. Dalsza kariera streamingu wideo w 2022 r. może tylko umocnić ten trend – komentuje Paweł Gala, szef Wavemaker.
W książce Romana Czejarka „Kultowe teleturnieje” opisana jest anegdota związana z popularnym w latach 80. w teleturniejem telewizyjnym „Jarmark”. Kiedy jego prowadzący poprosili widzów o wyłączenie świateł, w mieście zrobiło się ciemno, a do TVP dzwonił podobny przerażony dyspozytor mocy dla miasta stołecznego Warszawa. Obawiano się, że skoku obciążenia po ponownym włączeniu świateł może nie wytrzymać sieć, dyspozytor sugerował więc, by prowadzący „Jarmark” prosili widzów o włączanie świateł stopniowo, np. ulica po ulicy. Dziś taka sytuacja jest już trudna do wyobrażenia, bo chociaż telewizja pozostaje masowym medium, jej pojedyncze programy rzadko mają porównywalną moc rażenia.
W minionym roku najpopularniejszym niesportowym programem okazał się Sylwester Marzeń TVP2 – z 4,77 mln widzów. W rankingu top 100 najlepiej oglądanych pojedynczych emisji w TV tradycyjnie dominuje serial „M jak miłość”. Jego najpopularniejszy odcinek przyciągnął w 2021 r. 4,41 mln widzów, dla porównania – w 2011 roku również najpopularniejszy odcinek tego serialu miał 8,4-milionową publiczność.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing