Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
Web design/UX na przełomie 2020/2021 podsumowują: Tomasz Danielewicz, Bluecloud Interactive, Amelia Krysztofiak-Marcol, K2 Digital Products (grupa K2), Michał Maliszewski, GoldenSubmarine, Miłosz Michałowski-Żuk, Future Mind, Małgorzata Brudnicka-Szprot, Ideo, Łukasz Lasek i Klaudia Widz, 25wat, Krzysztof Kozak, Symetria, Natan Jabłoński, Kamikaze.
Tomasz Danielewicz #PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
creative director, Bluecloud Interactive
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/ użytecznością w 2020 roku
Zacznijmy od ogółu i przypomnijmy jakie trendy w webdesignie i projektowaniu panowały w roku 2020. W dużym skrócie była to: duża, a nawet czasami przeskalowana typografia, wyraźne bloki kolorystyczne, jeszcze wyraźniejszy whitespace, wyeksponowany grid, kolorowe gradienty, fluoroscencyjne elementy 3D, animacje i elementy interaktywne, wciąż oczywiście królowała paralaksa. Ale prawdziwą gwiazdą i pogromcą flat designu stał się w roku 2020 neumorfizm.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Docenione kreacje przez Webby Awards, czyli Oscary w projektowaniu.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2021 roku
Nie zmienia się to od kilku lat. Wciąż walczymy o uwagę atencję użytkowników. Architektura informacji, projektowanie doświadczeń, intuicyjność.
Na pewno w dalszym ciągu będą trwały prace i badania jak połączyć webdesign i sztuczną inteligencję. Automatyzacja testów, dostosowanie doświadczeń użytkowników do ich potrzeb to przyszłość.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2021 roku
Data design. 2021 to kolejny rok, którym decyzje designerskie i UX-we będą podejmowane w coraz większym stopniu na podstawie analizy szczegółowych danych zebranych od użytkowników.
PWA – progressive web applications. Niestety to nie będzie łatwy rok z powodu pandemii, obniżonych budżetów, niepokoju marketerów. Zastanawiam się może to już jest zmierzch drogich aplikacji, które trzeba przecież utrzymać? Dzięki nie najnowszej technologii PWA, ma już prawie 5 lat, możemy projektować strony internetowe, które z perspektywy użytkownika zachowują się i mają funkcjonalności podobne do aplikacji.
Brutalizm. Stary nowy trend. To nawiązanie do nurtu w architekturze i sztukach wizualnych z końca lat czterdziestych XX w. Z francuskiego oznacza po prostu surowy. Uproszczony aż do bólu interfejs, kontrastowe kolory, mocne krawędzie kontenerów tak prawdopodobnie będą wyglądały strony w 2021.
Neumorfizm. Coś nowego? Pamiętacie jeszcze flat design albo googlowski material design? Czas na coś nowego. Neumofrizm jest powrotem do projektowania przestrzennych elementów składowych interfejsu, ale przefiltrowanych przez minimalizm. Nawet jeżeli to tylko efemeryda cieszy się obecnie dużym zainteresowaniem projektantów.
Amelia Krysztofiak-Marcol
head of product design, K2 Digital Products (Grupa K2)
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością w 2020 roku
1. Pacjent.gov.pl
Serwis w tym roku zachwycił mnie stosunkowo szybkim działaniem w reakcji na Pandemię, wprowadzeniem działających e-recept i e-zwolnienień oraz ciągłym rozwijaniem dostępnych dla użytkownika funkcjonalności. Cieszę się, że państwowa służba zdrowia się cyfryzuje!
2. Rossmann GO
Aplikacja pozwala na opłacenie zakupów wykonanych w sklepie fizycznym przy użyciu skanera kodów w telefonie. Bez konieczności podchodzenia do kasy tradycyjnej lub samoobsługowej. Aplikacja została wdrożona we wszystkich drogeriach w Polsce. To chyba pierwsze tego typu rozwiązanie wprowadzone na tak dużą skalę!
3. PeoPay
Aplikacja mobilna Banku Pekao S.A. wreszcie dorobiła się nowego interfejsu, spójnego z serwisem webowym. Zmieniła się nie tylko szata graficzna, ale również funkcjonalności – wprowadzono autoryzację biometryczną, analizę wydatków finansowych oraz możliwość zarządzania kontami firmowymi w tej samej aplikacji.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX
1. Covid i telemedycyna w mainstreamie.
W 2020 roku okazało się, że da się wprowadzić usługi telemedyczne na szeroką skalę, nawet w offline-owych przychodniach NFZ. Jeszcze w styczniu 2020 do mojej lokalnej przychodni musiałam zapisywać się, stojąc w kolejce po „numerek”. Dziś już wiadomo, że zapisy da się przyjmować przez telefon z takim samym skutkiem, a lekarz może udzielić porady, wypisać receptę i zwolnienie przez telefon. Jednocześnie wspaniale rozwinął się rynek technologii medycznych opartych o AI, czego dowodem jest zebranie rekordowej rundy finansowania przez polski startup Infermedica.
2. Covid i samoobsługa.
Pandemia przyniosła nam rozkwit w dziedzinie automatyzacji obsługi klienta, szczególnie w handlu. Wiele dużych sieci uruchomiło swoje własne paczkomaty, pozwalające na dostarczenie zamówień zrealizowanych w internecie w formule „zamów-i-odbierz”. Mamy już Skrytki IKEA, Zaro-mat, Castomat… Kolejną innowacją na tym polu, na razie w fazie testów, jest SmartCart – koszyk na zakupy, który jest jednocześnie pełni funkcję kasy samoobsługowej.
3. Covid i komunikacja online.
Pandemia spowodowała przeniesienie edukacji i komunikacji online. Zoom, MS Teams, Slack czy nawet Whatsapp stały się podstawowymi narzędziami w życiu milionów ludzi. I choć na pierwszy rzut oka nie widać znaczących usprawnień w interfejsach tych aplikacji, to imponujący jest ciągły postęp w jakości transmisji rozmów wideo.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2021 roku
1. Dostępność.
Temat dostępności usług cyfrowych jest dla mnie ciągle jednym z głównych wyzwań. Mimo ciągłego nowych standardów i regulacji prawnych, projektowanie usług cyfrowych nadal jest zdominowane przez skoncentrowanie się na wyłącznie głównych grupach odbiorców – tych, którzy finalnie przynoszą zyski. Całe szczęście w środowisku projektantów i produktowców jest coraz większa świadomość dobrych praktyk związanych z dostępnością. Mam nadzieję, że ten trend się utrzyma!
2. Ślad węglowy internetu.
Internet to gigantyczne ilości przetwarzanych danych cały czas. Przetwarzanie tych danych wymaga olbrzymich nakładów energii elektrycznej. Przykładowo, według badań minuta działania YouTube’a przyczynia się globalnie do emisji 4.2 tony dwutlenku węgla do atmosfery. O ile infrastruktura serwerowni staje się coraz bardziej wydajna, a źródła energii coraz bardziej zielone, o tyle my jako twórcy produktów cyfrowych musimy zadać sobie pytanie, jak nasza praca wpłynie na globalny ślad węglowy?
3. AI i etyka.
W styczniu 2020 Netflix pokazał głośny film pt. „Social Dilemma”. Dokument opowiada o tym, jak algorytmy mediów społecznościowych wpływają na postrzeganie przez nas świata. Pomysłów na rozwiązanie tego problemu jest całkiem sporo – począwszy od regulowania działania mediów społecznościowych, po całkowitą delegalizację. Myślę jednak, że najważniejszym wyzwaniem jest edukacja użytkowników o tym, jak działają tego typu serwisy.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2021 roku
Wzrost e-commerce w czasie Pandemii spowodował, że wielu polskich producentów, szczególnie tych średnich, rodzinnych, z korzeniami w latach 90-tych, zaczęło poważnie traktować e-commerce. Firmy, które do tej pory funkcjonowały w tradycyjnym modelu sprzedaży B2B, otworzą się na bezpośrednią sprzedaż do konsumenta. W obsłudze klientów pomogą chatboty, które już teraz potrafią obsłużyć 70% spraw zgłaszanych do działu obsługi klienta. W technologiach związanych z handlem internetowym zobaczymy coraz więcej rozwiązań opartych o headless e-commerce. Technologia ta pozwala budować warstwę front-endową sklepu w bardzo elastyczny sposób, tak by dostarczyć konsumentowi jak najlepsze doświadczenie, zachowując przy tym korzyści płynące ze zbudowania back-endu na bazie popularnych rozwiązań Już dziś platformy takie jak Magento 2 i Shopify oferują ten typ rozwiązania.
Michał Maliszewski
UX designer, GoldenSubmarine
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością w 2020 roku
W tym roku najbardziej zachwyciły mnie kreacje i rozwiązania, które nawet jeżeli nie byłby nowością, to najlepiej odpowiadały na nowe potrzeby życia w trakcie pandemii i lockdownu.
Po pierwsze: Citibank czy inne banki w Polsce, które wdrożyły możliwość „samodzielnego” zakładania kont przez internet i autoryzacji tożsamości za pomocą selfie i zdjęcia dowodu.
Po drugie: aplikacja Babylon, która brytyjskim użytkownikom publicznej służby zdrowia pozwala na wygodne teleporady z lekarzem w formie wideorozmowy, wraz z możliwością dodawania potrzebnych do diagnozy zdjęć, zarządzania e-receptami czy zamawianiem przepisanych leków do konkretnej apteki.
Po trzecie: aplikacja IKEA Place, która jest świetnym przykładem na (wciąż stosunkowo niedługiej) liście dobrze wdrożonych i rzeczywiście przydatnych narzędzi AR. Po zamknięciu sklepów i ludzi w domach, aplikacja zyskała jeszcze bardziej na znaczeniu. Zdecydowanie stanowi benchmark tego jak powinny w przyszłości wyglądać zakupy w tej branży.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX
Rok taki jak 2020 zdarza się nieczęsto i wszyscy dobrze wiemy, jakie wydarzenie przyćmiło wszystkie inne. Pandemia mocno zmieniła bardzo wiele aspektów naszego życia, a to w konsekwencji stało się najmocniejszym katalizatorem zmian w web i app designie.
Powstawanie nowych komunikatorów i dopracowywanie tych już istniejących nabrało zupełnie nowego tempa. Nagle obudziliśmy się w rzeczywistości, w której kontakt z naszymi współpracownikami, rodziną, nauczycielami czy lekarzami stał się w wielu przypadkach ograniczony wyłącznie do komunikacji zdalnej. I jak się okazało, byliśmy na to w wielu aspektach zaskakująco słabo przygotowani. Nowe potrzeby użytkowników pokazały szybko miejsca, w których UX wymaga optymalizacji i dopracowania.
Obecna sytuacja sprawiła również, że jeszcze większa uwaga została skierowana na sprzedaż przez e-commerce. Wiele firm postawiło na szukanie nowych metod optymalizacji procesów zakupowych przez internet, a to dało duże pole do popisu dla UX designerów. Sprzedawcy, którzy wcześniej unikali tego kanału sprzedaży, musieli natomiast w tym roku szybko zweryfikować swoje założenia. Przy znacznym zwiększeniu ilości sklepów online sprzedawcy są zmuszeni, by lepiej zadbać o user experience swoich klientów, jeśli chcą się wyróżnić i być konkurencyjnym.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2021 roku
Ludzkość stanęła w tym roku przed wielkim wyzwaniem reorganizacji życia codziennego, a to przyniosło bardzo ważne wyzwanie dla designerów – odpowiedzieć na nowe potrzeby użytkowników i na nowe sposoby, w jakich użytkownicy korzystają z aplikacji czy stron internetowych.
Wiele codziennych czynności przeniosła się do świata online lub została z nim ściśle powiązana. Zachęciło (lub zmusiło) to wielu ludzi do otwarcia się na nowe rozwiązania, które „w normalnych warunkach” wdrażane byłyby pewnie dopiero za parę czy paręnaście lat. Nowym wyzwaniem dla projektantów jest więc znajdowanie rozwiązań, których wcześniej zazwyczaj nie mogli nawet brać pod uwagę. Sądzę, że w najbliższym roku zobaczymy bardzo wiele nowych pomysłów na wiązanie świata online i offline w mniej lub bardziej subtelny sposób. Kelner w restauracji proszący nas o wybór dania za pomocą naszego telefonu zamiast „klasycznej” karty menu to już teraz rzeczywistość, mimo że w zeszłym roku mogłoby to jeszcze wywoływać zdziwienie lub niezrozumienie. Choć obecnie rozwiązania tego typu to zazwyczaj bezpośrednia odpowiedź na pandemię, to uważam, że trend ten już nie zwolni.
Kolejne wyzwanie dla designerów stanowi nowa grupa użytkowników ich projektów, która pojawiła się w tym roku. Do korzystania ze stron internetowych i aplikacji zostali zmuszeni ludzie, którzy wcześniej nie chcieli lub nie musieli tego robić. Załatwianie spraw urzędowych czy kontakt w z lekarzem musiały zacząć odbywać się inaczej, mimo że nie byliśmy na to odpowiednio przygotowani. Interfejsy i towarzysząca im technologia wciąż muszą zostać lepiej dostosowane do użytkowników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie online, do osób starszych oraz osób o różnym stopniu niepełnosprawności.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2021 roku
Myślę, że widocznym trendem w Polsce będzie kontynuacja dobrze widocznej w 2020 roku mody na „dark mode” i ciemne motywy w aplikacji. Dzięki swojej estetyce, mniejszemu męczeniu oczu przez wyświetlacz w ciemnych warunkach oraz mniejszemu zużyciu baterii w przypadku ekranów OLED, rozwiązanie to zostało dość powszechnie przyjęte w świecie app designu.
W kwestiach stylu graficznego często przepowiada się powrót do skeumorfizmu w nowej odsłonie, czyli neumorfizmu. Oznaczałoby połączenie obecnego teraz na stronach i w aplikacjach „płaskiego” stylu z wykorzystaniem elementów w bardziej realistyczny sposób przypominających fizyczne przedmioty. Sądzę jednak, że jesteśmy obecnie na tyle mocno osadzeni we flat designie i material designie, że prawdopodobnie w tej kwestii nie zobaczymy jeszcze w Polsce drastycznych zmian w 2021 roku.
Dalej rozwijanymi narzędziami na stronach i w aplikacjach z pewnością będą chatboty, prawdopodobnie również w formie voicebotów opartych o interfejs głosowy. Lockdown i izolacja mogą również spowodować dalszy rozwój technologii VR i AR oraz wdrażanie ich w nowych kontekstach (np. telekonferencje czy wideorozmowy). Kolejnym skutkiem lockdownu może być też rozwój biometrii i bezpiecznych sposobów autoryzacji własnej tożsamości online – a co za tym idzie, zwiększenie zakresu spraw, jakie możemy załatwić przez internet.
W kwestiach procesu projektowego UX designerów będziemy prawdopodobnie dalej obserwowali wzrost uwagi poświęcanej UX Writingowi i większe docenianie wagi, jaką ma dla użytkownika. Rozwój takich narzędzi jak Webflow, Wix czy SquareSpace może natomiast sprawić, że będziemy spotykali coraz więcej przykładów imponujących stron powstałych z niskim budżetem, w całości przygotowanych przez jednego designera lub niewielki zespół.
Miłosz Michałowski-Żuk
senior UX designer, Future Mind
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością
1. Jestem fanem In a Nutshell (Kurzgesagt) na YouTubie – jako humanista uwielbiam, gdy ktoś podaje teorię względności czy inne skomplikowane zagadnienia w przejrzysty sposób. Twórcy In a Nutshell dokładają do tego bardzo estetyczną warstwę wizualną, co buduje spójne i bardzo przyjemne doświadczenie użytkownika.
2. Żabka & Żappka. Podoba mi się spójność Żabki w omnichannel – aplikacja z bardzo wyraźnym „celem” istnienia. Żappka ma jeden, główny cel – ułatwiać zbieranie punktów w programie lojalnościowym. I na szczęście nie traci tego celu z oczu. Kolejne funkcjonalności, jak Żappka Pay, są świetnym uzupełnieniem głównej funkcjonalności, ale nie tworzą poczucia przeładowania. I to jedna płaszczyzna budowy dobrego doświadczenia użytkownika. Do tego dochodzą same sklepy, które przechodzą metamorfozę – są czystsze, z klarownym layoutem i dodatkowymi usługami: klasyczne hot dogi, kawa, stoliki i krzesła etc. Cieszy mnie, że Żabka nie poprzestaje na transformacji cyfrowej i redesignie formatu sklepów. Ukoronowaniem ich działań jest dla mnie ekologiczny sklep otwarty niedawno w Warszawie. Mam nadzieję, że to wyznaczy kierunek nie tylko dla Żabki, ale i dla całej branży sklepów convenience.
3. WitFlow – karty do planowania warsztatów. Miałem szczęście uczestniczyć w szkoleniu WitFlow Igi Mościchowskiej, w którym urzekła mnie spójność wizualna wszystkich materiałów. Wrażenie to wraca do mnie za każdym razem, jak przygotowuje warsztat dla klienta – korzystam wtedy z kart do planowania warsztatów, które znacznie ułatwiają umiejscowienie wszystkich etapów i ćwiczeń w czasie (i przestrzeni). Karty od WitFlow sprawiają, że nie tylko łatwiej, ale przyjemniej wykonuje się najmniej wdzięczną cześć każdego warsztatu, czyli planowanie.
3 wydarzenia, które najmocniej wpłynęły w 2020 roku na web/UX design
- COVID
- COVID
- COVID
Wszystko, co działo się w świecie technologii czy UX w tym roku, działo się w cieniu pandemii. Pandemii, która przyspieszyła rozwój e-commerce. Klienci, którzy zaniedbali e-commerce i m-commerce, musieli działać szybko, a przez to my, jako product czy UX designerzy, również.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web/UX designem
1. Jeszcze mniej czasu i zasobów na UX.
Przez to, że covid-19 uderzył mocno, nagle i falami, klienci spieszą się z dostarczaniem produktów na rynek. To sprawia, że zdarza się, że designerzy mają i będą mieli mniej czasu na UX, firmy będą liczyć każdą złotówkę i godzinę jeszcze dokładniej. Wyzwanie i zadanie przed UX designerami się nie zmienia: uzasadnić biznesowi. Teraz to zadanie może być jeszcze trudniejsze, ale to świetna okazja, aby nauczyć się rozmawiać językiem biznesu.
2. Badania z użytkownikami.
UX designer jest tak mocny, jak dane, na których się opiera. W czasie lockdownu badania z użytkownikami są przynajmniej utrudnione, jeśli nie niewykonalne w praktyce. Nie zawsze jest możliwość przeprowadzenia badań zdalnych. Dlatego wyzwaniem na nadchodzące miesiące jest utrzymanie/zapewnienie jakości projektowania w sytuacji, w której ciężko o dane pozwalające zrozumieć, czy choćby poznać użytkowników. Na pewno musimy sięgać do danych ilościowych i wyciągać z nich maksimum wiedzy o postawach i motywacjach użytkowników. Facebook (grupy zainteresowań, komentarze) jest zawsze dobrym miejscem do rozpoczęcia researchu, a w obecnych czasach może stać się nieocenioną skarbnicą wiedzy. Warto nie tylko czytać opinie, czy zapytania, ale też kontaktować się tam z użytkownikami.
3. Nowi użytkownicy wchodzą w internety.
Pandemia zmusiła wiele osób do „wejścia” online. Mniej zaawansowane technicznie osoby, które wcześniej, albo nie korzystały albo korzystały z internetu sporadycznie, przerzuciło się na zakupy online, konsumowanie treści online, media społecznościowe itd. To sprawia, że musimy jeszcze bardziej kłaść nacisk na prostotę i przejrzystość produktów. Musimy wziąć pod uwagę zupełnie nowych użytkowników, którzy mogli kupić czasem sprzęt elektroniczny w sieci, ale nigdy nie kupowali w niej mebli czy odzieży.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2021 roku
Powiem tak, co roku czytam o nowinkach i co roku ich nie widzę – wszędzie miały być chatboty, VR i milion innych cudów. Myślę, że dzięki covid-19 mało kto będzie się zajmował nowinkami, za to skupimy się na pracy u podstaw. Skupmy się na dobrych doświadczeniach i przejrzystych procesach, korzystajmy z nowinek tam, gdzie to rozwiązuje problem użytkownika i potrzebę biznesu. Jeśli czujnik LiDAR pomoże użytkownikowi w wyborze lodówki, a naszemu klientowi w jej sprzedaży… super! Wykorzystajmy go! Ale jeśli w niczym nie pomaga, nie traćmy czasu użytkowników, klientów, deweloperów i naszego. Uprośćmy i zautomatyzujmy działanie formularzy, np.: pobieranie danych adresowych, uprośćmy nawigację itd. Jeśli nasz projekt „zalicza” heurystyki Nielsena, to można się zastanawiać nad wprowadzaniem nowinek.
Małgorzata Brudnicka-Szprot
key account manager IT, Ideo
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością w 2020 roku
Bardzo pozytywnie zaskoczyło mnie Airbnb. Serwis świetnie odpowiedział na kryzysową sytuację, która dotknęła wszelkie organizacje powiązane z turystyką. Nie tylko zoptymalizowano ścieżki poruszania się po serwisie i unowocześniono design, ale przede wszystkim wprowadzone zostały funkcje umożliwiające Airbnb przetrwanie, a może nawet rozwój w tej trudnej sytuacji.
Serwis zadbał o dobre informowanie turystów o aktualnej sytuacji COVIDowej na świecie, co obecnie jest kluczowe przed planowaniem jakiegokolwiek wyjazdu. Bardzo ciekawą funkcją jest sekcja z atrakcjami online oferowanymi przez gospodarzy z całego świata. Wśród nich np. nauka gotowania prawdziwego włoskiego makaronu, czy różnego rodzaju gry i warsztaty tematyczne, nawiązujące do danego państwa.
Drugim wdrożeniem, które zyskało dużą popularność jest aplikacja mobilna InPostu. Pandemia spowodowała wiele zmian na świecie. Jedną z nich jest dynamiczny wzrost w obszarze handlu online. Szansę na rozwój w tym obszarze dostrzegł InPost, znacząco ulepszając swoją aplikację. W efekcie powstało sprawne narzędzie do bezkontaktowego wysyłania i odbierania paczek. Mechanizm działania jest tu tak szybki i prosty, że trudno chyba oczekiwać od użyteczności czegoś więcej. InPost cały czas rozszerza swoje usługi i usprawnia ich działanie. Obecna aplikacja to nie tylko łatwy dostęp do informacji o przesyłce, ale również sporo ciekawych rozwiązań urozmaiconych mikrointerakcjami i mikrocopy, wpływającymi pozytywnie na całość doświadczenia z marką.
Ostatnia aplikacja, o której chcę wspomnieć – to Revolut. To już nie nowość ale jestem przekonana, że wykorzystane tu rozwiązania mogą być inspiracją nie tylko dla branży finansowej. Czuję, że wpłyną istotnie na praktyki stosowane przez projektantów interfejsów. Produkt ma naprawdę wiele ciekawych rozwiązań i cały czas mocno ewoluuje. Dobry UX tej aplikacji zaczyna się już od prostej weryfikacji tożsamości przy zakładaniu konta, a kończy najróżniejszymi drobnymi usprawnieniami w zarządzaniu wydatkami w podróży i nie tylko.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX
Niestety nic tak nie wpłynęło na web design jak lockdown, który wymusił na wielu branżach rozważenie sprzedaży swoich produktów czy usług za pośrednictwem internetu. Zaczęła się większa konkurencja w świecie e-commerce, a co za tym idzie szukanie wszelkich sposobów na ułatwienie użytkownikom realizacji zakupów.
W gruncie rzeczy każdy sklep internetowy ma podobną konstrukcję, interakcje, możliwości, a często nawet oferuje dokładnie te same produkty. Czym więc może się wyróżnić? Oczywiście użytecznością, doświadczeniem z aplikacją, szybkością i wygodą obsługi. Rośnie świadomość użytkowników oraz ich doświadczenie z zaawansowanymi aplikacjami. Coraz bardziej zwracają oni uwagę na kwestie bezpieczeństwa w sieci, a w szczególności ochrony danych osobowych. Bardzo trudno jest zdobyć zaufanie nowego użytkownika, a niestety niewiele trzeba by je stracić. Czasem wystarczy drobny błąd w obszarze UX, jak np. duża, nieuzasadniona liczba pól w formularzu rejestracji.
Wybuch pandemii jest tak dominującym wydarzeniem, że trudno doszukiwać się innych wpływów w świecie designu i UX. Zaobserwowaliśmy też wzrost zainteresowania samą tematyką UX wśród konkurujących ze sobą w Internecie firm. Jeszcze kilka lat temu mało kto zetknął się z terminem User Experience, a dziś chyba już każdy stara się lepiej zrozumieć swoją grupę docelową. Analizuje jej zachowania, prowadzi badania i liczne eksperymenty, pogłębia wiedzę na temat możliwości skracania ścieżek, personalizowania oferty itd.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2021 roku
W naszej branży już od jakiegoś czasu coraz więcej mówi się o technologii VR i AR i jej wpływie na nowe interfejsy oraz trendy w designie. Z pewnością technologia ta stanowi istotne wyzwanie dla projektantów UX i na pewno już w niedalekiej przyszłości stanie się ważnym kanałem w przesyłaniu informacji. Jej rozwój zapewne mocno przyspieszą wszelkie ograniczenia, z którymi mamy dziś do czynienia.
Bardziej znaczącym i aktualnym wyzwaniem wydaje się jednak rosnąca różnorodność stosowanych przez użytkowników urządzeń. Na rynku pojawiają się takie smartfony jak LG Wing czy Samsung Fold. Producenci zaczynają eksperymentować z ekranami, ich rozdzielczością, kształtem, a to oczywiście wymusza na twórcach aplikacji odpowiednie dostosowanie interfejsów. Użytkownik nabywający takie niestandardowe urządzenie spodziewa się, że jego unikalne funkcje będą wykorzystywane przez różne aplikacje (np. komentarze do filmu w osobnym oknie/ekranie) i oczywiście traci zaufanie do tych aplikacji, które nie spełniają jego oczekiwań.
Poza tym, na coraz większą skalę produkowane są duże (np. 82 calowe) telewizory, popularniejsze stają się też smartwatche z malutkimi np. 2 calowymi okrągłymi ekranikami. Nagle jako producent aplikacji musimy zadbać o jednolitość i spójność naszego UX na wszystkich tych urządzeniach, i jednocześnie o adekwatną i dobrą prezencję naszego GUI na każdym z tych urządzeń.
Nie można też pominąć wpływu wytycznych WCAG na kształtowanie się stosowanych w UX praktyk. Coraz więcej firm jest zainteresowana poszerzeniem dostępności swoich aplikacji także poprzez dostosowanie się do tych wytycznych co często generuje ogrom pracy dla całego zespołu wdrożeniowego aplikacji. W 2021 roku zapowiadane jest wprowadzenie kolejnego poziomu WCAG, a to w szczególności wyzwanie dla podmiotów zobowiązanych prawnie do dostosowania swoich aplikacji.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2021 roku
Gorącym tematem jest machine learning i coraz szersze jego stosowanie, np. w przeszukiwaniu treści serwisów z ogromną ilością danych. Coraz więcej serwisów wykorzystuje tzw. chatboty, które zaskakująco precyzyjnie udzielają odpowiedzi na pytania zadawane nawet zawiłym potocznym językiem. W końcu jedną z głównych potrzeb realizowanych za pomocą dobrego UX jest personalizacja oferty celem skrócenia userflow. Machine learning wydaje się być ku temu idealnym narzędziem.
W podobnym celu coraz szersze zastosowanie ma technologia CLOUD. Z jednej strony zwiększa dostępną moc obliczeniową, ale także rozprasza dane co podnosi poziom ich bezpieczeństwa. Wpływa to istotnie na możliwości jakie mamy pod kątem chociażby lepszej personalizacji komunikatów.
Łukasz Lasek
design & web manager w 25wat
Klaudia Widz
UX & UI designer w 25wat
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością w 2020 roku
Klaudia: Usługa, która w roku 2020 zachwyciła swoją użytecznością nie tylko UX-owców, ale także rzesze Polaków i Polek to bezprecedensowo InPost. Marka nie tylko wykreowała bardzo spójne, międzyplatformowe doświadczenie i rozpoznawalną RTM-ową komunikację w social mediach, lecz również stworzyła bardzo solidny pod kątem UX produkt. Chyba wszyscy lubimy ten moment, kiedy zamówiona paczka trafia do paczkomatu już na drugi dzień, a odebranie jej ze skrytki zajmuje 7 sekund! Przekonuje mnie też argument ekologiczny. Dostarczanie paczek dla całego osiedla do jednego punktu odbioru pomaga ograniczyć ślad węglowy. Szczególnie w pamięć zapadła mi bardzo konkretna sytuacja. Podczas pierwszego lockdownu, kiedy większość z nas bardzo bała się zakażenia, kiedy siedzieliśmy w domu, tramwaje jeździły puste i szokowało nas, gdy ktoś w serialu dotknął poręczy, wtedy InPost wprowadził zdalne (bez dotykania interfejsu paczkomatu) otwieranie skrytki za pomocą aplikacji. Trudno o lepszą definicję product-market fit.
Nie we wszystkich aspektach InPost realizuje założenia dobrego UX-u. Osoby na wózkach inwalidzkich i niższego wzrostu wielokrotnie zgłaszały problemy związane z wysoko umieszczonymi przesyłkami, po które nie mogły sięgnąć. Problem był szeroko komentowany w mediach społecznościowych, ale marce nie udało się go jeszcze rozwiązać. Myślę, że dostępność skrytek pocztowych będzie tematem, na który nie tylko InPost położy nacisk w nadchodzącym roku.
Łukasz: Serwisem, z którego z racji pandemii korzystałem bardziej prywatnie aż do ostatniej kropli transferu, jest Roll20. To platforma, która umożliwia drużynom na rozgrywanie sesji RPG w ramach „Erpegokonferencji”. Głęboko wierzę, że przy planach wydawniczych Wizards of the Coast – właściciela marki „Dungeons and Dragons”, który wypluwa kolejne podręczniki z częstotliwością trzepotania skrzydeł kolibra – dalszy, spektakularny rozwój tego narzędzia jest jeszcze przed nami. Roll20 nie jest rozwiązaniem nowym. Marka wystartowała aż 8 lat temu, ale jej wykresy popularności poszybowały w górę z początkiem pandemii – popularność wyszukiwania pod koniec marca (pierwszy lockdown) wręcz wystrzeliła, dziesięciokrotnie przebijając wynik z 2019 roku (źródło: trends.google.com). Przed Roll20 trudne wyzwanie, bo o ile użyteczność jest wysoka, o tyle dizajn niestety jeszcze zostaje w tyle.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX
Łukasz: Powiedziałbym, że koronawirus, ale nie mam pewności. Wszystkie branże, które działają w onlajnie – od programistów po twórców treści, zauważyły potrzebę szybkiej cyfryzacji swoich usług. W onlajnie szybko wylądowały też branże gastronomiczne, czym przyprawiły o ból głowy swoich właścicieli i menadżerów. Lockdown gospodarki wyzwolił pokłady kreatywności także we właścicielach siłowni, w hotelarzach i kucharzach. Sprawił, że otworzyło się wiele interesujących ścieżek rozwoju dla aplikacji z pogranicza e-commerce. Z niecierpliwością będę obserwować, jak przedsiębiorcy grają w berka z obostrzeniami, korzystając z technologii.
Klaudia: Zwiększenie zainteresowania przedsiębiorców produktami cyfrowymi, cyfryzacja produktów, usług i procesów to zmiany, które przyszły wraz z pandemią. Widać je zarówno w sektorze publicznym – nigdy wcześniej tylu spraw urzędowych nie mogliśmy załatwić przez internet (!), jak i prywatnym, gdzie internet jest bardziej stabilną formą prowadzenia biznesu. Jak wpłynęło to na branżę? Zwiększyło wartość precyzyjnego projektowania doświadczeń. Internauci, których cyfrowa zwinność stale rośnie, są bardziej wymagający i trudniej wybaczają trudności, których nastręcza korzystanie z technologii. Idealny będzie tu przykład telewizji internetowej: Netflixa i HBO GO. W obu telewizjach znajdziemy znakomite filmy i seriale, ale doświadczenie korzystania z tych platform jest bardzo różne. Z Netflixa korzystamy płynnie. Niemal sam prowadzi nas do obejrzenia kolejnego odcinka, a kiedy nasz serial się kończy, proponuje następny, dopasowany do naszego gustu. HBO GO stawia na content, ale korzystanie z jego oferty jest toporne, nierzadko nie wiemy, na którym odcinku skończyliśmy seans. Łatwiej zostać dłużej na platformie Netflix, a to właśnie o lojalność użytkownika toczy się ta batalia.
Łukasz: Warto odnotować, że UX serwisu HBO GO był (czy wciąż jest?) na tyle zły, że trafił do kultury popularnej za sprawą polskiego artysty Kazika Staszewskiego, który w jednym z ostatnich kawałków śpiewa: „HBO GO mi się wiesza i to mnie nie pociesza / Nie pamiętam True Detective gdzie ja byłem”. (Kazik Staszewski, „Nie mam na nic czasu, bo oglądam seriale”, album: „Zaraza”, S.P. Records 2020). Serwis jest już po kilku aktualizacjach i widać poprawę, ale do miana „dobrego doświadczenia” jeszcze nie dorósł.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2021 roku
Klaudia: Wspomniana już przy okazji InPostu dostępność produktów cyfrowych będzie jednym z wyzwań nadchodzącego roku. W wielu dziedzinach działania cyfrowe zastępują klasyczne ścieżki bankowe lub urzędowe i trzeba zagwarantować ich inkluzywność. Uwidacznia się też zmiana w podejściu użytkowników do korzystania z internetu. Z jednej strony potencjał korzystania z sieci stale się zwiększa, z drugiej coraz częściej odczuwamy przesyt mediami społecznościowymi w naszym życiu. Z niepokojem zauważamy też politykę agresywnego gromadzenia i wykorzystywania danych przez internetowych magnatów. W sprzeciwie tworzą się nurty, w których ludzie bardzo świadomie i celowo korzystają ze wspomnianych mediów i sami stawiają sobie ograniczenia w dostępności do sieci – np. ograniczenia czasowe. Uważam, że ta tendencja będzie się nasilać. Być może gwałtownych zmian nie zauważymy jeszcze w 2021 roku, ale na pewno w najbliższej dekadzie zmieni się sposób, w jaki korzystamy z internetu. Warto zauważyć, że zmiany mogą mieć odwrotny wektor dla poszczególnych generacji czy grup. Z jednej strony „digital detox”, z drugiej rozwój i coraz większe możliwości technologii.
Łukasz: Wszyscy wikliniarze zacierają ręce na myśl o koszykach. W 2021 roku dołączą do nich przedsiębiorcy działający w e-commerce, ale tylko ci, którym jakimś cudem uda się utrzymać na powierzchni. A to jest możliwe, jeśli zaufa się odpowiednim ludziom z branży digitalowej. Czy jeszcze kilka lat temu ktoś wpadłby na pomysł, aby sprzedawać rośliny albo kawę w sklepie online? Albo zamiast sprzedawać gotowe kanapki z pastrami, pakować je i posyłać w świat w modelu LEGO? Szczerze wątpię. Myślę, że możemy spodziewać się rozkwitu rozwiązań dla e-commerce w module out-of-the-box oraz dedykowanych wdrożeń. Mocno zaczął z tym działać serwis Shoper, zatrudniając – znanego z pasty „Mój stary to fanatyk wędkarstwa” – Piotra Cyrwusa do reklamowania platformy.
Uzasadniona potrzeba – „tozależyzm”. „Jaka platforma e-commerce będzie dla mnie odpowiednia?” – „To zależy”. „Ile powinienem przeznaczyć na badania użyteczności” – „To zależy”. „Tozależyzm” to wyzwanie zarówno dla klientów – w precyzyjnym formułowaniu myśli i potrzeb, jak i dla dizajnerów – w proaktywnym sugerowaniu rozwiązań. Możemy pukać się w czoło na myśl o natywnej aplikacji zakupowej (w formie dedykowanej aplikacji na telefon), ale już czujemy jako agencja zapotrzebowanie na tego typu produkt.
Jak stworzyć potrzebę instalacji dedykowanej aplikacji do zamawiania – dajmy na to – ekogroszku do ogrzewania domu? Wypełnić ją personalizacją – z produktu skierować uwagę na użytkownika i jego potrzeby. To także wyzwanie dostosowania aplikacji i stron do potrzeb osób o ograniczonych kompetencjach cyfrowych.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2021 roku
Łukasz: Zacznę przekornie od trendu, do którego jeszcze nie dojrzeliśmy. Każdy z nas upatrywał wielkich nadziei w AR i VR. Przykładowo Mario Kart Live to świetne użycie tych technologii, ale nic poza funkcją rozrywkową nie wnosi do świata web/UX. Parafrazując Roberta Aldricha, można powiedzieć: co się zdarzyło Google Glass? Niestety, prawdopodobnie do następnych prób zaprzęgnięcia tych technologii do użytku będziemy musieli poczekać kolejne 25 lat. Nasze próby dotarcia z rzeczywistością rozszerzoną do właścicieli największych koncernów, firm i domów mediowych pokazują, że przynajmniej polski rynek i jego „stara gwardia” nie są gotowi zmierzyć się z tym wyzwaniem.
Będzie rosła rola mikrointerakcji czy lekkich animacji SVG i nowych formatów graficznych. Rok 2021 będzie rokiem przystępnych stron internetowych, gadających z użytkownikiem. Rośnie w tym wszystkim rola multimedialnych treści i indeksu Web Vitals powiązanego z optymalizacją stron. Wprowadzanie standardów i podnoszenie poprzeczki ku lepszej jakości jest dobrym krokiem – dyscyplinującym swawolnych, domorosłych twórców www.
Nie jest nowinką, do tego powoli staje się standardem, podejście „headless” w tworzeniu stron internetowych. Pozbywając się ciężkiego balastu, jakim jest system zarządzania treściami na www, sprawiamy, że internet staje się miejscem przyjemniejszym i przede wszystkim bezpieczniejszym dla użytkowników. Agencja 25wat – podobnie jak Tytani24 – jest żarliwym ewangelistą tego rozwiązania dla każdego nowego klienta w 2021 roku.
Krzysztof Kozak
UX team leader w Symetrii, trener UX Upgrade
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością w 2020 roku
1. Storytelling w sieci.
Trend umiejętnego opowiadania historii na przykładzie dwóch artykułów. Oba zostały opublikowane na stronach agencji informacyjnych – Reuters i Al jazeera. Artykuły idealnie wykorzystują możliwości internetu w przekazywaniu informacji i objaśnianiu opisywanych zjawisk. W obu przykładach autorzy umiejętnie sterują uwagą czytelnika poprzez zapętlone wideo, interaktywne zdjęcia, reagowanie na przewijanie strony. Dzięki tym zabiegom czytelnik może łatwiej zrozumieć rzeczy dość złożone np., czym grozi zbyt szybkie napełnianie tamy na Nilu budowanej w Etiopii.
2. Współuczestnictwo w sieci.
Przykład dobrze zaprojektowanej strony rozrywkowo-marketingowej. Historia wykorzystuje w nienachalny i praktyczny sposób kamerę użytkownika, dzięki czemu możemy wciągnąć się i uczestniczyć w opowiadanej historii. O czym jest sama historia nie będę spojlerować, ale niejednej osobie może podnieść ciśnienie.
3. Piękny kosmos.
Realizacja „zwykłej” strony poświęconej kolonizacji Marsa. Zachwyciła mnie w niejrównowaga pomiędzy minimalizmem a wykorzystaniem delikatnych animacji. Całość dopełniają piękne zdjęcia i wysokiej jakości UX writing.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX
Odpowiadając na to pytanie, nie uciekniemy od pandemii i jej wpływu na korzystanie z cyfrowego świata. Wymuszona izolacja i dystans społeczny przyspieszył wiele procesów występujących od dawna. Głównymi zmianami, które nastąpiły są dla mnie:
1. Automatyzacja w świecie fizycznym.
Kasy samoobsługowe pojawiły się w sklepach już kilka lat temu. Płatności bezgotówkowe dla wielu są już standardem. Jednak to pandemia zachęciła wiele osób do ich wypróbowania tych metod i porzucenie tradycyjnych zachowań. W kolejce oczywiście czekają kolejne sposoby na automatyzację zakupów, np. usługa Rossmann Go.
2. Rozmowa z maszynami w świecie wirtualnym
Coraz częściej komunikujemy się z botami. Czasem nieświadomie wchodzimy z nimi w interakcję rozmawiając z „wirtualnymi asystentami”, np. na stronie banku. Innym razem jest to stojący gdzieś w domu asystent głosowy. Chatboty są coraz popularniejsze i w wielu przypadkach (na razie tych mniej skomplikowanych) rozwiążą nasze problemy równie sprawnie jak np. pracownik banku.
3. Popularyzacja zdobywania online wiedzy o UX
Lockdown dał niektórym z nas czas na rozwój i wymusił jego formę. Pojawiło się wiele wysokiej jakości branżowych szkoleń. Na konferencji uczestnik online przestał być też gościem drugiej kategorii. Jest to szansa i udogodnienie dla wielu osób zdobywających wiedzę o UX, które często w obecnych warunkach przebranżawiają się na różne dziedziny związane z IT.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2021 roku
Jeszcze przed pandemią coraz częściej mówiło się o trendzie bycia offline. Powstało wiele raportów pokazujących nasze uzależnienie się od smartfonów, coraz gorszą zdolność skupienia uwagi itp. Obecnie to zmęczenie byciem online narosło. Do tego wszystkiego wielu z nas dodało pracę zdalną czy spędzanie wolnego czasu w domowej izolacji. Taka sytuacja wiąże się z kilkoma wyzwaniami.
1. Zmęczenie byciem online
W momencie zniesienia obostrzeń i rygoru ludzie będą poszukiwać prawdziwego, fizycznego kontaktu z innymi. To będzie test dla usług cyfrowych, które przeżywają rozwój w obecnych czasach (e-commerce, media społecznościowe). Zobaczymy, które były tylko obowiązkiem, a które przyniosły nam realne korzyści.
2. Optymalizacja procesów UX w świecie pracy zdalnej
Według prognoz część z nas po zakończeniu pandemii dalej będzie pracować zdalnie lub hybrydowo. Wpłynie to proces projektowania i badania UX. Zdalne badania, „zdzwonki” online przestały już być „tymczasowym” aspektem naszej pracy. Wyzwaniem jest zarówno dopasowanie się do takiej sytuacji od strony technologicznej (streaming, sprzęt itp.) jak i proceduralnej (jakie decyzje podejmować podczas spotkań w biurze, a co może być przeprowadzane zdalnie).
3. Zachowanie równowagi w „świecie all-smart”
Wraz z rozwojem sieci 5G przyspieszą projekty dostarczające nam wszelkie usługi „smart”: smart city, smart home, smart cars itp. Te wszystkie rozwiązania mają ułatwić wykonywanie codziennych czynności. Dobrze zaprojektowane technologie rzeczywiście pozwolą nam oszczędzić czas i nasze zasoby umysłowe (pamięć, uwagę). Musimy się jednak wystrzegać sytuacji, kiedy obsługa tych smart urządzeń będzie nas zmuszała do coraz większego zaangażowania.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2021 roku
1. Dalszy rozwój sztucznej inteligencji i algorytmów rozpoznawania mowy
Pomimo rosnącej popularności czatbotów i asystentów głosowych ich możliwości są wciąż ograniczone. Rozmowy z botami wciąż nie przypominają naturalnej konwersacji i w przypadku złożonych problemów konieczne jest np. połączenie z konsultantem. Jednak raz z rozwojem algorytmów boty będą przejmować coraz więcej interakcji. Część z nich może być domyślnie realizowana za pomocą konwersacji, więc z czasem projektanci będą musieli przestawić się na projektowanie Alexa First.
2. Rozwój technologii 5G
Przyspieszenie prędkości przesyłania danych wpłynie większość aspektów naszego cyfrowego życia. Wiele usług będzie mogło całkowicie działać w chmurze. Pojawią się nowe urządzenia komunikujące się z siecią.
3. Coraz bardziej złożone (ciężkie) strony WWW
Jeśli ktoś obserwuje różne inicjatywy nagradzające najlepsze realizacje stron WWW, to zauważy, że wizytę na nagrodzonych serwisach zaczyna od oglądania preloadera (często bardzo zmyślnego). Dzieje się dlatego, że wraz ze zwiększaniem prędkości Internetu, zwiększa się złożoność stron. Możemy sobie pozwolić na więcej, więc wykorzystujemy to, często tracąc poczucie estetyki dobrych zasad minimalizmu w projektowaniu.
Natan Jabłoński
art director, Kamikaze
3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością w 2020 roku
1. Aplikacja Zoom
To aplikacja o której słyszał już każdy. Z niszowej aplikacji stała się globalnym fenomenem. W pierwszym kwartale aplikacje pobrało 300 milionów osób. O ile sam kiedyś design aplikacji nie jest jej mocną stroną, to użyteczność i funkcjonalność były o niebo lepsze niż u konkurencji. I moim zdaniem to chyba dlatego tak użytkownicy pokochali tę aplikację.
2. Aplikacja Inpost Mobile
To kolejna aplikacja, która zacznie zyskała na popularność w tym roku. A to wszystko za sprawą zdalnego otwierania skrytek w paczkomatach inpost. To idealny przykład aplikacji, która rozwiązuje problem swoich użytkowników.
3. Rebranding OLX
Trzeba przyznać, że o tym rebrandingu było głośno. O ile o samym logo są internecie różne opinie, o tyle przebudowę całego serwisu oceniam bardzo pozytywnie. To na pewno duży krok naprzód na tle technologicznym i wizerunkowym.
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na web i app design/UX
Największy wpływ na UX w tym roku miała pandemia koronawirusa, w której to w bardzo krótkim czasie musieliśmy przejść na zdalny tryb nauczania, pracy czy robienia zakupów. To dokładnie pokazuje, jak ważny jest user experience w dzisiejszym świecie. Kiedyś projektowano dla wąskich grup odbiorców. Obecnie to się zmieniło i musimy dokładniej patrzeć, kto korzysta z naszych rozwiązań cyfrowych. Dobrym przykładem jest serwis Glovo, które projektowane było dla grupy 20-38, a w czasie z pandemii zaczęła korzystać grupa starszych użytkowników.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed web i app designem/UX w 2021 roku
1. UX writing
Mam wrażenie, że temat nie jest w Polsce jeszcze bardzo popularny. Bardzo często można spotkać finezyjne teksty, z których nic nie wynika. Warto pamiętać, że komunikaty na stronie, czy to w aplikacji powinny być zrozumiałe dla dziecka w wieku ok 7 lat. Poprawne micro copy potrafi umilić doświadczenia użytkownika. Zaś złe skutecznie je uprzykrzyć.
2. Dostępność
Projektowanie z nastawieniem na dostępność dla wszystkich. To must have dla każdego, a przede wszystkim dla odpowiedzialnych i świadomych biznesów. W świecie cyfrowym to wciąż mało popularne. Dostępność do nie tylko projektowanie dla osób z niepełnosprawnościami. To również dostosowanie produktu do różnych sytuacji w których będzie występował.
3. Hiperpersonalizacja
W dzisiejszych czasach o użytkownikach wiemy już prawie wszystko. To czas, aby zgromadzone dane dobrze wykorzystać. Dlatego też uważam, że wiele firm pójdzie w ślady Netfliksa, który dzisiaj jest liderem w personalizowaniu treści pod konkretnego użytkownika. Chodzi tutaj o zastosowanie innego słownictwa, układu a nawet zdjęć lepiej dopasowanych pod konkretną grupę. To właśnie dlatego każdy widzi inne miniaturki do tego samego filmu na Netfliksie.
Nowinki technologiczne a web design/UX w 2021 roku
1. Rozwój 5G
Po premierze nowych iPhonów (każdy z 5G) wierzę, że rozwój tej technologii jeszcze bardziej nabierze rozpędu. To ogromna szansa dla rozwoju technologii VR i AR. Szybsze pobieranie, wysyłanie i ładowanie aplikacji. Obecnie to jedno z największych ograniczeń w technologii. Rozwój sieci 5G daję szansę na jeszcze większą interakcję z użytkownikiem.
2. Interfejsy głosowe
Pomimo że interfejsy głosowe są już z nami od jakiegoś czasu, to według mnie jest tutaj sporo do zrobienia. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń z wbudowanym asystentem głosowym. Są już plotki, że samo Apple w planuje wprowadzenie do Siri języka polskiego. Oczywiście nie nastąpi to w przyszłym roku, ale mocno trzymam kciuki za to rozwiązanie. Interfejsy głosowe to niewątpliwie przyszłość.