Tak, to prawda. Wystarczy kilka wizyt dziennie na LinkedInie, żeby natknąć się kolejne webinary i podcasty umieszczane zarówno przez firmy, jak i specjalistów z różnych branż, którzy w ten sposób pozyskują leady i umacniają swój wizerunek jako ekspertów. I nie jest to dzieło przypadku, ponieważ obie te formy dystrybucji treści przynoszą realne korzyści. Co zatem lepiej wybrać? Weźmy pod lupę oba te magiczne pojęcia.
Podcasty – ponad miliard odbiorców
Podcasty wzbiły się ponad określenie skutecznej broni marketingowej i stały się prawdziwym fenomenem społecznym i kulturowym. Już teraz mówi się o miliardzie subskrybentów podcastów, a ta liczba ma się potroić w ciągu najbliższych kilku lat! Zawrót głowy? Trudno się dziwić. Jednak poza powalającymi na kolana statystykami, podcasty imponują siłą oddziaływania.
Zobacz również
Jako przykład niech posłużą podcasty Thrive Global, gdzie gośćmi Arianny Huffington są naukowcy, celebryci czy sportowcy, a sama treść nagrań niezmiennie inspiruje i potrafi pozytywnie naładować akumulatory. Z kolei Michał Szafrański, jeden z czołowych polskich blogerów i podcasterów, w swojej książce „Zaufanie, czyli waluta przyszłości” opisuje jak słuchanie podcastu Pata Flynna, pomogło mu w morderczych przygotowaniach do maratonu oraz były inspiracją przy tworzeniu bloga.
Dlaczego biznes zwariował na punkcie podcastów?
Przyjrzymy się zatem dlaczego podcasty mogą być dla ciebie dobrym wyborem.
1. Podcasty są łatwo dostępne
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Ścieżka dotarcia do interesującego nagrania na iTunes jest bardzo krótka. Znalezienie podcastu z kategorii tematycznej bliskiej sercu twojego docelowego klienta jest łatwe i szybkie. Jest to świetny sposób na dotarcie z twoją ofertą do nowych odbiorców.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Twój odbiorca może ich słuchać wszędzie i zawsze
Podcasty angażują tylko jeden zmysł – słuch. Oznacza to, że twój przekaz może dotrzeć do odbiorcy, kiedy jedzie on samochodem, kiedy wyprowadza psa na spacer, czy też, kiedy pokonuje kolejne kilometry, przygotowując się do ważnego biegu. Odbiorca może odsłuchać twój materiał kiedykolwiek i gdziekolwiek chce.
3. Możesz dzielić się swoją wartościową wiedzą
To może oczywiste, ale warte przypomnienia. Nie rozpoczynasz nagrywania podcastu, jeśli nie masz czegoś ważnego do przekazania, czegoś, co będzie stanowić dla twojego odbiorcy wystarczającą wartość, żeby go przyciągnąć do twojego materiału. Zabierasz się za regularną produkcję podcastów, będąc już uzbrojonym w imponującą ekspertyzę, a to oznacza, że twój odbiorca szybciej zainteresuje się twoim produktem lub usługą.
4. Podcasty są coraz bardziej skuteczną formą reklamy
Aktywność reklamodawców w podcastach rośnie od 2014 r., a to, co dzieje się w Stanach Zjednoczonych to prawdziwe szaleństwo. W 2020 r. wpływy z reklam w podcastach mają przekroczyć tam barierę 500 milionów dolarów.
Webinary – paliwo rakietowe do generowania leadów
Wyobraź sobie ogromny, multimedialny, cyfrowy reaktor stale zasilający twój biznes wartościowy leadami. Webinary w ciągu kilku lat ze zwykłej prezentacji w Power Poincie udostępnianej w Internecie stały się napakowaną interaktywnymi narzędziami aplikacją do przeprowadzania spotkań biznesowych, kursów i szkoleń online, konferencji, czy też przedstawiania produktu jako nowej formy sprzedaży wzbogaconej o żywą interakcję z klientem.
Liczby przedstawione w raporcie State Of Webinars 2018 opublikowanym przez ClickMeeting mogą przyspieszyć bicie serca. W samym 2017 roku tylko na platformie ClickMeeting.com odbyło się prawie 600 tysięcy webinarów, które zgromadziły – uwaga – niemal 17 milionów uczestników! Raport podkreśla też ogromne znaczenie, jakie webinary mają w sektorze B2B – aż 76% osób odpowiedzialnych za zawieranie transakcji B2B oparło swoją ostateczną decyzję o treść prezentowaną w webinarach.
Webinary – dlaczego biznes je pokochał?
Ta fala coraz bardziej się wznosi. Popularność webinarów bierze się z ich niewiarygodnych możliwości w budowaniu długotrwałych relacji z obecnymi i przyszłymi klientami.
1. Webinary pozwalają na interakcję z odbiorcami
Tutaj kryje się prawdziwy potencjał. Webinary otwierają drzwi do dwukierunkowej komunikacji marki z odbiorcą. Pozwalają odbiorcy na nawiązanie kontaktu z tobą i przekazanie ci wartościowej informacji zwrotnej dotyczącej prezentowanej przez ciebie treści.
Podczas sesji Q&A pozwalasz swojej publiczności na zadawanie pytań, a sobie na udzielenie im na bieżąco konkretnych odpowiedzi. W oknie czatu uczestnicy wydarzenia mogą zadawać ci pytania już w trakcie prezentacji, a od ciebie zależy, kiedy te pytania publikować. Funkcja symultanicznego tłumaczenia dostępna na czacie to prawdziwa gratka, jeśli celujesz w rynki zagraniczne – w czasie rzeczywistym możesz tłumaczyć pytania i odpowiedzi na wiele języków.
Podczas webinarów możesz też przeprowadzać testy i ankiety, które potem stanowią kopalnię wiedzy dotyczącej twojego materiału i preferencji twoich odbiorców. Ta funkcja jest szczególnie przydatna, jeśli chodzi o sprawdzanie np. czy materiał szkoleniowy był dla wszystkich zrozumiały lub czy demonstracja nowej aplikacji przekonała odbiorców do jej pobrania.
2. Webinary wzbogacone są o multimedia
Klasyczny podcast to tylko audio. Natomiast webinary angażują bardziej za pomocą dwóch formatów – audio & wideo. Ich wykorzystanie pozwoli ci na pokazanie (produktu, zagadnienia, problemu), a nie tylko opowiadanie. W odróżnieniu od podcastu, webinar daje też twoim odbiorcom możliwość włączania i wyłączania okna wideo, żeby cię zobaczyć lub by skupić się tylko na twojej prezentacji.
Funkcja prezentacji, skoro już o niej mowa, to możliwość dzielenia z odbiorcą plikami tekstowymi i wizualizacjami. Aby bardziej obrazowo i skutecznie przekazać coś odbiorcy, możesz rysować na tablicy w trakcie samego wydarzenia. Mało? Dodaj do tego udostępnianie pulpitu, dzięki któremu twoja publiczność będzie mogła śledzić to, co robisz na swoim komputerze. Jest to korzyść szczególnie doceniana przez prowadzących i uczestników kursów i szkoleń online.
3. Webinary jako źródło przychodu
Tak, na webinarach możesz zarabiać bezpośrednio. Płatne webinary to funkcja pozwalająca na sprzedaż biletów na twoje wydarzenia. Jeśli prowadzisz szkolenia i kursy lub jeśli uznajesz, że twoja ekspertyza jest na tyle cenna, żeby ją sprzedawać, to płatne webinary są rozwiązaniem dla ciebie.
Jeśli natomiast demonstrujesz produkt lub usługę, to sposobem na zamknięcie procesu sprzedaży będzie umieszczenie w webinarze funkcji Call To Action, kierującej do twojej strony z formularzem zakupu.
Webinary czy podcasty? Co wybrać?
Jeśli nadal się wahasz, to odpowiedz sobie na te pytania:
- Chcesz zarzucać szeroko sieć i stopniowo wyławiać nowych odbiorców? Jeśli tak, to spróbuj podcastów. Emituj wartościową treść w cyfrowy eter i przyciągaj do siebie publiczność. Twoi odbiorcy będą mieć łatwy dostęp do ciebie i będą mogli słuchać twojego materiału w dowolnym miejscu, aby dowiedzieć się więcej o tobie i twojej ekspertyzie.
- Chcesz skoncentrować się na precyzyjnym dotarciu do twoich odbiorców z rozbudowanym materiałem? W takim razie, webinary są dla ciebie. Wykorzystaj interaktywne i multimedialne funkcje do tworzenia wydarzeń, które pomogą ci rozszerzyć zasięg oddziaływania twojej marki, generować więcej leadów i przekuć je w wartościowe kontakty, które na końcu tej ścieżki staną się twoimi klientami.