Końcówka roku i okres okołoświąteczny to czas, w którym w wielu firmach przyznawane są premie finansowe. Niektórzy otrzymują je za najwyższe wyniki w sprzedaży, inni za zaangażowanie w życie przedsiębiorstwa albo za staż pracy. Na nieco inny pomysł z przyznawaniem bonusów wpadła chińska firma papiernicza Guangdong Dongpo Paper, której prezes postanowił zmotywować pracowników do większej aktywności fizycznej.
Aby otrzymać premię, pracujący w Guangdong Dongpo Paper muszą pobrać specjalną aplikację monitorującą aktywność fizyczną i „pod jej nadzorem” przebiegać codziennie co najmniej dwie mile. Wszystko po to, aby miesięczny dystans przebyty przez każdego pracownika wyniósł co najmniej 62 mile. Właśnie to jest bowiem granica, po której przekroczeniu można otrzymać roczną premię o wartości 130% miesięcznej pensji.
Zobacz również
Na największych zapaleńców czeka jeszcze jedna nagroda. Ci, którym uda się biegać co najmniej 31 mil w ciągu kolejnych sześciu miesięcy, mogą liczyć na darmową parę butów sportowych
Zdania na temat pomysłu są podzielone
Prezes firmy, Lin Zhiyong, proponuje swojemu zespołowi jeszcze kilka możliwości zdobycia bonusu. Przebiegając 31 mil w miesiącu, zyskuje się szansę na bonus w wysokości 100% miesięcznych zarobków, a przebiegnięcie 19 mil w miesiącu gwarantuje premię w wysokości 30% miesięcznego wynagrodzenia.
Jak można się spodziewać, nie wszyscy zaangażowani w projekt są z tego powodu zachwyceni. W internecie czytamy m.in. opinię, w której autor podaje w wątpliwość bezpieczeństwo tak intensywnego treningu, szczególnie w przypadku osób starszych. Pan Lin kontrargumentuje ten komentarz, mówiąc, że jego biznes może funkcjonować tylko wtedy, kiedy jego pracownicy są zdrowi i pełni sił. Również platformę Weibo, będącą chińskim odpowiednikiem X (kiedyś: Twittera) rozgrzały komentarze pełne humoru. Internauci zastanawiają się na przykład, czy pan Lin Zhiyong planuje założyć w firmie drużynę lekkoatletyczną. Wśród wypowiedzi pojawiły się także zapowiedzi rychłego upadku firmy Guangdong Dongpo Paper.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Firmy zachęcają do (wspólnej) aktywności
Nie tylko chińskie przedsiębiorstwo w tak niekonwencjonalny sposób postanowiło zachęcić pracowników do zmiany nawyków. Dan Ariely, naukowiec zajmujący się na co dzień ekonomią behawioralną, w swojej książce pt. „Payoff: The Hidden Logic That Shapes Our Motivations” zauważa, że pizza jest tym, co motywuje do większej kreatywności znacznie lepiej niż tradycyjne bonusy finansowe. Zaskakujące? Z pewnością. Jednak nie od dziś wiadomo, że aby zainteresować, a następnie zatrzymać najlepszych pracowników w firmie, pracodawcy muszą wspiąć się na wyżyny… kreatywności. A jakie sposoby na podniesienie chęci do pracy funkcjonują w waszych firmach?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dajcie znać w komentarzach!
Zdjęcie główne: Unsplash/Andrew Tanglao
PS Paulina Górska: CSR w komunikacji marketingowej to nie chwilowa moda, ale jedyny słuszny kierunek
Akcje sadzenia drzew i kalkulatory śladu węglowego – czy to dziś wystarczy, aby zbudować zaufanie u swoich odbiorców i zacząć zmieniać nawyki konsumenckie? Z Pauliną Górską rozmawiamy o tym, od czego powinno się zacząć komunikację związaną ze zrównoważonym rozwojem i co jest w niej najważniejsze.
PS2 Różnorodność, równość i włączenie społeczne – wyzwaniem i szansą dla branży kreatywnej
Kluczowe wyzwania HR dla branży marketingowej w świetle badania DEI Census 2023/Kantar przy współpracy SAR oraz badania Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej PARP: II Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego.