„Więcej szacunku dla młodego wizerunku”: Rzeczniczka Praw Dziecka zwraca uwagę na publikowanie wizerunków nieletnich w sieci

„Więcej szacunku dla młodego wizerunku”: Rzeczniczka Praw Dziecka zwraca uwagę na publikowanie wizerunków nieletnich w sieci
Kampania „Więcej szacunku dla młodego wizerunku” Rzecznika Praw Dziecka powstała, aby ograniczyć liczbę zdjęć dzieci i młodzieży publikowanych w internecie.
O autorze
1 min czytania 2024-12-11

Akcja „Więcej szacunku dla młodego wizerunku” jest skierowana do wszystkich dorosłych: dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców, odpowiedzialnych za tworzenie środowiska edukacyjnego dla dzieci i młodzieży. Jej celem jest zwrócenie uwagi na kwestie związane z bezpieczeństwem wizerunku dzieci w internecie. Debata dotyczyć ma również szacunku do ich zgody na publikację zdjęć czy filmów z ich udziałem.

Autorzy i pomysłodawcy kampanii „Więcej szacunku dla młodego wizerunku” pragną zmotywować dorosłych do refleksji nad tym, czy zapełnianie szkolnych witryn internetowych zdjęciami ze wszystkich wydarzeń z udziałem uczniów, to dobry pomysł.

– Tylko razem jesteśmy w stanie budować świadomość, edukować i promować szacunek dla młodego wizerunku – podkreślała znaczenie uwzględnienia głosu najmłodszych w tej kwestii Rzeczniczka Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak.

Według badań opublikowanych w ramach ogólnopolskiego raportu badania uczniów i rodziców NASK 2023 „NASTOLATKI 3.0” niema połowa nastolatków (45,5%) uważa, że rodzice lub opiekunowie publikują w internecie nagrania i zdjęcia z ich wizerunkiem, a niespełna 1/4 (23,6%) z nich czuje się tym zawstydzona.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Źródło: www.brpd.gov.pl

28 milionów aktywnych użytkowników mediów społecznościowych w Polsce

Jednym z powodów powstania akcji „Więcej szacunku dla młodego wizerunku” jest publikacja raportu „Digital Poland 2024”, według którego z mediów społecznościowych korzysta już ok. 63 proc. populacji na świecie. Co więcej, w Polsce na początku 2024 r. liczba aktywnych użytkowników social mediów wynosiła prawie 28 mln. Są wśród nich zarówno osoby prywatne, jak i placówki edukacyjne czy miejsca użyteczności publicznej.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Tworzone w internecie profile wypełniane są zdjęciami oraz nagraniami wideo ze szkolnych i rodzinnych uroczystości i życia codziennego. Na wielu z nich publikowane są wizerunki dzieci i młodzieży, co może rodzić dla nich niebezpieczeństwo. W ramach kampanii Rzeczniczki Praw Dziecka utworzono listę zasad, których należy przestrzegać, planując publikację wizerunków młodych osób online.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Źródło: www.brpd.gov.pl

Na stronie internetowej Rzecznika Praw Dziecka dostępne są materiały graficzne akcji (plakat, infografiki i broszura) oraz gotowe scenariusze lekcji dotyczącej poszanowania wizerunków młodych osób w sieci. Wszystkie można pobrać bezpłatnie.

Źródło: www.brpd.gov.pl

Zdjęcie główne: www.brpd.gov.pl

PS TokTuMi: Avon przeprowadzi w szkołach lekcje na temat cyberprzemocy