Akcja „Więcej szacunku dla młodego wizerunku” jest skierowana do wszystkich dorosłych: dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców, odpowiedzialnych za tworzenie środowiska edukacyjnego dla dzieci i młodzieży. Jej celem jest zwrócenie uwagi na kwestie związane z bezpieczeństwem wizerunku dzieci w internecie. Debata dotyczyć ma również szacunku do ich zgody na publikację zdjęć czy filmów z ich udziałem.
Autorzy i pomysłodawcy kampanii „Więcej szacunku dla młodego wizerunku” pragną zmotywować dorosłych do refleksji nad tym, czy zapełnianie szkolnych witryn internetowych zdjęciami ze wszystkich wydarzeń z udziałem uczniów, to dobry pomysł.
Zobacz również
– Tylko razem jesteśmy w stanie budować świadomość, edukować i promować szacunek dla młodego wizerunku – podkreślała znaczenie uwzględnienia głosu najmłodszych w tej kwestii Rzeczniczka Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak.
Według badań opublikowanych w ramach ogólnopolskiego raportu badania uczniów i rodziców NASK 2023 „NASTOLATKI 3.0” niema połowa nastolatków (45,5%) uważa, że rodzice lub opiekunowie publikują w internecie nagrania i zdjęcia z ich wizerunkiem, a niespełna 1/4 (23,6%) z nich czuje się tym zawstydzona.
Źródło: www.brpd.gov.pl
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
28 milionów aktywnych użytkowników mediów społecznościowych w Polsce
Jednym z powodów powstania akcji „Więcej szacunku dla młodego wizerunku” jest publikacja raportu „Digital Poland 2024”, według którego z mediów społecznościowych korzysta już ok. 63 proc. populacji na świecie. Co więcej, w Polsce na początku 2024 r. liczba aktywnych użytkowników social mediów wynosiła prawie 28 mln. Są wśród nich zarówno osoby prywatne, jak i placówki edukacyjne czy miejsca użyteczności publicznej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Tworzone w internecie profile wypełniane są zdjęciami oraz nagraniami wideo ze szkolnych i rodzinnych uroczystości i życia codziennego. Na wielu z nich publikowane są wizerunki dzieci i młodzieży, co może rodzić dla nich niebezpieczeństwo. W ramach kampanii Rzeczniczki Praw Dziecka utworzono listę zasad, których należy przestrzegać, planując publikację wizerunków młodych osób online.
Źródło: www.brpd.gov.pl
Na stronie internetowej Rzecznika Praw Dziecka dostępne są materiały graficzne akcji (plakat, infografiki i broszura) oraz gotowe scenariusze lekcji dotyczącej poszanowania wizerunków młodych osób w sieci. Wszystkie można pobrać bezpłatnie.
Źródło: www.brpd.gov.pl
Zdjęcie główne: www.brpd.gov.pl