Odpowiedzi na to pytanie dostarczają dane firmy Gemius (infografika) oraz komentarz przygotowany przez Akademię Leona Koźmińskiego. Zdaniem Macieja Madzińskiego, eksperta ds. innowacji i technologii z tej uczelni, zakończenie wsparcia Microsoftu dla Windowsa XP nie przełożyło się na istotny spadek popularności tego systemu w Polsce. Widać natomiast wyraźnie, że rynek mobilny to nadal ogromne wyzwanie dla firmy z Redmond.
– Z Windowsa XP pochodzi obecnie co piąta odsłona w polskiej sieci. Podobnie było w kwietniu, a więc w momencie zakończenia oficjalnego wsparcia dla systemu. Różnica wynosi zaledwie 3 punkty procentowe, z 22 do 19 proc. Wydawałoby się, że dynamika spadku będzie znacznie wyższa. Przyczyn takiego stanu rzeczy można doszukiwać się w mniejszej ilości komunikatów w mediach zalecających zmianę systemu operacyjnego na nowszy – uważa Maciej Madziński.
Zobacz również
Które Windowsy są obecnie najpopularniejsze w Polsce? – Wygrywa Windows 7, który jak pokazują dane firmy Gemius odpowiada za niemal 50 proc. ruchu w polskim Internecie – zauważa Madziński. – Windows 8 bardzo powoli wchodzi do naszych domów. W sumie z wersji 8 i 8.1 pochodzi 11,5 proc. ruchu internetowego. Przy czym z tej drugiej 5 proc., podczas gdy w kwietniu było to 3 proc. Specyfika polskiego rynku sprawia, że trudno o jednoznaczne prognozy, ale wygląda na to, że część użytkowników czeka na premierę Windowsa 9 i zmiany, jakie ma przynieść według zapowiedzi Microsoftu – zauważa ekspert z Akademii Leona Koźmińskiego.
A czy Microsoft jest znaczącym graczem na rynku mobile? – Według danych firmy Gemius łączny udział systemów mobilnych Microsoftu w ruchu w Internecie w lipcu to niecałe 0,5 proc. O dziwo względem kwietnia 2014 roku odnotowano spadek niemal o połowę. Szczególnie ciekawe jest to, że największą stratę odnotował system Windows Phone 8 – w lipcu 2014 roku jedynie 0,12 proc. ruchu pochodziło z urządzeń opartych o tę wersję systemu. Widać wyraźnie, że rynek mobilny to nadal ogromne wyzwanie dla Microsoftu – podsumowuje Maciej Madziński, ekspert ds. innowacji i technologii z ALK.
Dane pochodzą z badania ruchu na stronach www (gemiusTraffic), które firma Gemius prowadzi w ponad 35 krajach Europy oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej (dane łączone dla Bahrajnu, Egiptu, Jordanii, Libanu, Omanu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Maroka, Algierii, Tunezji, Iraku, Kuwejtu, Kataru, Syrii, Jemenu, Libii oraz Autonomii Palestyńskiej). Dane gromadzone są dzięki skryptom zliczającym umieszczonym w kodzie stron podłączonych do badania.
Słuchaj podcastu NowyMarketing