Witold Kempa (Netizens): Art+Bits – festiwal sztuki, designu i technologii

Witold Kempa (Netizens): Art+Bits – festiwal sztuki, designu i technologii
Przy okazji zbliżającego się Festiwalu Sztuki i Technologii Art+Bits, który odbędzie się w dniach 3 - 5 października w Katowicach, rozmawiamy z Witoldem Kempą - prezesem agencji interaktywnej Netizens, która jest współorganizatorem festiwalu.
O autorze
2 min czytania 2014-10-01

Przed nami kolejna edycja fetiwalu art+bits. Jak zmienił się ten festiwal od poprzedniej edycji oraz jakie zmiany planowane są na przyszłość?

Tegoroczna edycja zdecydowanie szerzej potraktowała aspekt warsztatów przybliżających zagadnienia innowacyjnych technologii w służbie projektów zbliżonych do szerokopojętej kreacji. Dziś, w dobie wszechobecnej sztuki cyfrowej zdecydowanie wykraczającej poza obszar ekranu, świadomość istnienia i możliwości korzystania z techniki, elektroniki i oprogramowania do celów artystycznych wydaje nam się arcyciekawym kierunkiem.

Dla kogo dedykowany jest festiwal art+bits?

ArtBits to miejsce, w którym spotkają się osoby poszukujące szans na realizację swoich artystycznych potrzeb, z wykorzystaniem osiągnięć techniki i technologii, szukające do tego celu przykładów innych twórców. Nie ukrywam i mam nadzieje, iż ArtBits stanie się festiwalem inspiracji dla osób decydujących własnie o swojej przyszłości oraz jednocześnie dla osób zajmujących się wykorzystywaniem kreatywności i innowacji w swojej codziennej pracy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kto jest prelegentem, którego wystąpienia nie można przegapić?

Mam nadzieję, iż wszystkie prelekcje warte są wyróżnienia, niemniej dla mnie, z racji mojego wykształcenia, interesująco zapowiada się prelekcja Szymona Kaliskiego, którego eksperymenty z wizualizacją i reprezentacją efektów przetwarzania różnych typów danych zawsze nas fascynowały.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jednym z tematów tegorocznej edycji jest druk 3D. Jakie możliwości i innowacyjne zmiany niesie ze sobą ta technika?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Druk 3D prezentowany byl również na ostatniej edycji ArtBits, niemniej uznaliśmy, iż pokazanie, jak wielki dokonał się postęp na przestrzeni czasu od ostatniej prezentacji wart jest wprowadzenia tematu druku 3D również i do tej edycji. Każdy, kto zetknął się z drukiem 3D oraz widział efekty pracy drukarek 3D ma świadomość wielowymiarowości zastosowań tej technologii. W świecie ludzi kreatywnych stworzona została baza techniczna do przenoszenia w świat offline dowolnych brył wykreowanych w świecie online, konstruowania fizycznych wizualizacji jednorazowych produkcji, których osiągnięcie dotychczasowymi metodami było niemożliwe do uzyskania. Jeśli połączymy efekty druku 3D z mappingiem, technikami komputerowymi, to mamy artystyczną mieszankę wybuchową. Mam nadzieje, że kilka słów na ten temat zostanie w głowach uczestników ArtBits.

Do czego można ją wykorzystać?

Będąc bardziej pragmatycznym, przypomnę działania polskiej firmy, która dzięki drukowi 3D odbudowała dziób orła lub możliwość zastosowań domowych do odbudowy uszkodzonych elementów typu zawias, kółko zębate, fragment obudowy, etc. Proste zastosowania tego typu prawdopodobnie doprowadzą do masowej migracji druku 3D pod strzechy.

Jak rozwija się technika rysowania robotem? Jakie są perspektywy na przyszłość?

Nie wiem, czy jednoznacznie da się odpowiedzieć na to pytanie – w pewnym sensie jest to projekt artystyczny, myśląc jednak w kategoriach podejścia do sztuki Andy Warhola, być może robot zapewni doskonałe środowisko do powielania efektów pracy artysty? Sam nie wiem – jestem ciekaw opinii, jakie pojawią się po naszym festiwalu.

Na czym polega koncepcja Internet of Things?

Mówiąc wprost to proces podłączania dowolnego urządzenia do sieci internetowej i umożliwiania mu wchodzenie w interakcje z otoczeniem. Przykład? Podłączona do internetu lodówka dysponująca systemem kontroli swojej zawartości będzie wstanie zautomatyzować proces zamówień i uzupełniania stanu produktów, bez pośrednictwa użytkownika, wprost przez system e-commerce sklepu dostarczającego produkty spożywcze online. Takich zastosowań i reprezentacji Internet of Things można już mnożyć na dziesiątki.

Ile jest obecnie urządzeń zaliczających się do tej koncepcji i jak wpłyną one na życie zwykłego człowieka w niedalekiej przyszłości?

Kontynuując powyższy wątek zaliczyłbym do tej kategorii pralki piorące, ekspresy do kawy, lodówki, telewizory, samochody itd. Ile ich jest? Nie mamy pojęcia, bo trudno zdefiniować liczbę ot tak. Natomiast zdecydowanie podstawą ich powstawania jest próba uproszczenia życia przeciętnemu człowiekowi i skierowania jego energii i kreatywności w obszary inne, niż troska o bieżące problemy.

Jakie nowe technologie mają czy będą miały w najbliższym czasie znaczący wpływ na marketing?

Zdecydowanie druk 3D , mariaż technologii i przemysłu odzieżowego ( zaliczmy do tego okulary interaktywne, biżuterie z funkcjami urządzen interaktywnych, smartwatche, opaski interaktywne etc), augmented reality, technologie beaconowe, systemy oparte o geolokalizacje, technologie sterowania analizujące ludzki ruch, stan ludzkiego organizmu. Myślę że w najbliższym czasie tym będzie zajmował się marketing, próbując wykorzystać szanse nowych technologii na coraz bardziej odpornego na tradycyjny przekaz konsumenta.