W ich realizację zaangażowanych było 54 wolontariuszy Carlsberg Polska, którzy przepracowali łącznie 337 godzin. W inicjatywy włączyli się również przedstawiciele władz samorządowych i lokalnych organizacji społecznych. Celem programu grantowego jest wspieranie społecznych inicjatyw pracowników i budowanie wartościowych relacji z lokalną społecznością.
Program grantowy „INICJATYWY”, promowany wśród pracowników Carlsberg Polska pod hasłem „Zróbmy razem coś dobrego”, zachęca ich do podejmowania inicjatyw na rzecz lokalnych społeczności. Poprzez działania ekologiczne i społeczne, wolontariusze przyczyniają się do poprawy jakości życia bądź estetyki w swoim otoczeniu, czerpiąc przy tym satysfakcję i rozwijając swoje kompetencje.
Zobacz również
Jednym z kluczowych kryteriów przyznania dotacji jest długotrwały efekt realizowanych projektów, z korzyścią dla lokalnych społeczności, m.in. poprawa estetyki czy funkcjonalności otoczenia. Dodatkowym atutem, przy ocenie zgłaszanych projektów, jest nawiązanie współpracy z organizacją pozarządową, władzami lokalnymi lub uzyskanie wsparcia finansowego bądź merytorycznego od innych partnerów.
W ubiegłorocznej I edycji osiem zwycięskich projektów zostało wybranych w drodze konkursu przez kapitułę, składającą się z przedstawicieli kadry menedżerskiej Carlsberg Polska oraz organizacji pozarządowej, Fundacji Nasza Ziemia.
Zwycięskie inicjatywy skupiły się na organizowaniu przestrzeni dla społeczności lokalnej, zagospodarowywaniu terenu i edukacji. Trzy zrealizowane projekty były związane z aktywizacją sportową mieszkańców, kolejne trzy – poprawiły estetykę i komfort otoczenia, a pozostałe dwa były wyrazem troski o los zwierząt bezdomnych. Przeważająca część projektów grantowych zrealizowana została przez wolontariuszy Carlsberg Polska przy wsparciu lokalnych instytucji.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W I edycji programu grantowego firma przyznała dofinansowanie pracownikom, którzy zainicjowali następujące projekty:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Region Browaru Bosman – przystań dla rowerzystów dedykowana mieszkańcom okolic Przecławia.
- Region Browaru Okocim – urządzenia w formie siłowni zewnętrznej, w plenerze, w miejscowości Niwka.
- Region Browaru Okocim – profesjonalny punkt mycia zwierząt w schronisku dla bezdomnych zwierząt w Mielcu.
- Region Browaru Okocim – rewitalizacja pomnika Jana Albina Goetz Okocimskiego w Brzesku, znajdującego się przy Browarze Okocim.
- Region Browaru Okocim – wykonanie ogrzewania wielofunkcyjnego w świetlicy wiejskiej Łoniowa, co umożliwia organizację spotkań w ciągu całego roku, m.in. spotkań działających stowarzyszeń, grup dyskusyjnych, szkoleń czy sympozjów – z aktywną pomocą wolontariuszy z browaru.
- Region Browaru Okocim – uporządkowanie i zagospodarowanie terenu będącego dotychczas miejscem składowania odpadów, przy parkingu kościelnym w miejscowości Maszkienice.
- Region Śląsk – projekt multimedialnej edukacji społecznej na temat adopcji i sterylizacji zwierząt w Miejskim Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt w Katowicach, realizowany także w miejscach publicznych, takich jak lecznice dla zwierząt i inne instytucje.
- Region Śląsk – organizacja zajęć sportowych (treningi piłkarskie) – z aktywnym udziałem wolontariuszy – dla mieszkańców miejscowości Niechcice i okolic oraz zakup bramek.
Dzięki przyznanym przez nas grantom wolontariusze zrealizowali wartościowe inicjatywy. Nasi wolontariusze prowadzili akcje z wielkim entuzjazmem, wciągając w nie mieszkańców i przedstawicieli władz oraz niezależne organizacje. Zaangażowanie wszystkich stron przyniosło dobre i konkretne efekty, a wdrożone inicjatywy będą służyć mieszkańcom przez co najmniej kilka najbliższych lat – mówi Jagoda Jastrzębska, Kierownik ds. Rozwoju Odpowiedzialnego Biznesu w Carlsberg Polska.
Carlsberg Polska i wolontariat pracowniczy
Wolontariusze Carlsberg Polska od wielu lat zaangażowani są w szereg akcji ekologicznych i społecznych, dedykowanych lokalnym społecznościom. W ramach programu wolontariatu „Pomóż nam pomagać” uczestniczą w akcji ekologicznej „Daj śmieciom kosza”, którą Carlsberg Polska prowadzi od 2010 roku na wybranych festiwalach, imprezach lokalnych czy wydarzeniach sportowych (m.in. EURO 2012, Festiwal Przystanek Woodstock 2011-2013, Festiwal Słowian i Wikingów czy Festiwal Reggae w Ostródzie). Wolontariusze edukują uczestników imprez w zakresie recyklingu i segregacji opakowań oraz zachęcają do dbania o czystość terenów zielonych. Propagują także rozważną konsumpcję alkoholu, rozdając m.in. symboliczne bransoletki „Drink Responsibly”. Środki wypracowywane przez wolontariuszy – przeznaczane są na rzecz potrzebujących pracowników i ich rodzin.
Kilkuletnią tradycją są także wiosenne porządki przy nabrzeżach rzeki Uszwicy i w pobliskim parku przy zakładzie w Brzesku z udziałem pracowników Browaru Okocim oraz ich rodzin. W akcję rokrocznie zaangażowani są również przedstawiciele Zarządu Carlsberg Polska i dyrekcji Browaru Okocim oraz miejscowe Koło Wędkarskie. Poprzez wspólne sprzątanie, grabienie i zazielenianie terenów wokół browaru, akcja ma na celu zachęcanie do aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec środowiska naturalnego.
Od kilku lat Carlsberg Polska prowadzi także wewnętrzną akcję „Świąteczna Paczka”, w ramach której chętni pracownicy mogą wesprzeć finansowo kilku najbardziej potrzebujących pracowników i ich rodziny. Ponadto, w grudniu 2014 roku firma wsparła Fundację Europejskie Centrum Przedsiębiorczości i Klub WSPAKersa zarówno finansowo, jak i rzeczowo, organizując wśród pracowników całej firmy zbiórkę odzieży, by pomóc bezdomnym i ubogim z Warszawy oraz okolic.