Jakie korzyści czerpią firmy z tej idei i dzięki jakim narzędziom udaje im się przyciągać wysoko wykwalifikowanych specjalistów?
Idea work-life balance to koncepcja, która narodziła się na przełomie lat 70. i 80. w USA, gdy w dobie coraz szybciej rozwijających się korporacji, do głosu zaczęli dochodzić pracownicy przemęczeni nadmiarem obowiązków, których dopadał spadek motywacji do działania. Firmy zauważyły wtedy, że konieczne jest wprowadzenie rozwiązań, które pozwolą pracownikom oddzielać życie zawodowe od prywatnego, aby czerpać satysfakcję z obu tych sfer, a tym samym być bardziej efektywnymi w pracy. Jak jednak stwierdziła kilka lat temu Dyrektor Generalna Facebooka, Sheryl Sandberg: „W obecnych czasach koncepcja work-life balance nie ma sensu”. Jej słowa potwierdzają badania przeprowadzone w Polsce przez rynekpracy.pl, które wykazały, że praca po godzinach jest niezwykle powszechnym zjawiskiem. Prawie 60% ankietowanych przyznało, że pracuje więcej niż powinno minimum dwa razy w tygodniu. Równowagę między życiem prywatnym a zawodowym bada także Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), do której należą 34 najbardziej rozwinięte państwa świata. Uzyskane wyniki wskazują, że Polacy zajmują 2. miejsce pod względem ilości czasu spędzanego w pracy, a 7,5% pracowników pracuje ponad 50 godzin tygodniowo.
Zobacz również
Nic więc dziwnego, że przedsiębiorstwa, które wprowadzają w swoje struktury ideę work-life balance pozytywnie wyróżniają się na rynku pracy. W jaki sposób promują tę filozofię? Przede wszystkim uwzględniają ją w swojej strategii w zakresie employer branding i wykorzystują ją w kontakcie z potencjalnymi pracownikami poprzez zróżnicowane kanały komunikacji: ogłoszenia rekrutacyjne, zakładkę kariera na stronie www, profile społecznościowe, filmy wideo etc. Z kolei efektem działań w zakresie work-life balance jest:
– Zadowolenie pracowników, szczególnie pokolenia Y, które bardzo mocno zwraca uwagę na równowagę między życiem osobistym a zawodowym.
– Zaprezentowanie konkretnych korzyści, jakich pracownicy mogą się spodziewać w związku z zatrudnieniem w firmie.
– Pozytywnie wyróżnienie organizacji na rynku.
Rozwiązania, jakie oferują firmy
Jak pokazuje raport „Work-life balance. Niewykorzystany potencjał” z 2016 roku, wśród pracodawców oferujących w zakresie employer branding ideę work-life balance w Polsce zdecydowanie dominują przedsiębiorstwa zagraniczne (79%) oraz średniej wielkości (69%). Wśród firm deklarujących działania work-life balance najwięcej jest tych o profilu informatycznym i telekomunikacyjnym. Przedsiębiorstwa te stanowią aż 21% zidentyfikowanych podmiotów. Warto zauważyć, że dzięki podjętym działaniom mają one bardzo doby wizerunek na zewnątrz.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Z tego też powodu, aby zwiększyć swoją atrakcyjność na rynku pracy, w ofercie pracodawców najczęściej pojawiają się różne rozwiązania dotyczące elastycznego podejścia do czasu i miejsca pracy. Najpopularniejsze są elastyczne godziny pracy, które w ramach programów work-life balance oferuje aż 65% analizowanych w raporcie firm. Kolejnym popularnym świadczeniem wykorzystywanym przez 36% przedsiębiorstw jest praca zdalna. Pracodawcy stosują tutaj różne rozwiązania: część daje pracownikom możliwość pracy z domu w określoną z góry liczbę dni w miesiącu, inne dopuszczają takie rozwiązania raz w tygodniu, pozostałe – tylko w sytuacjach losowych. Coraz popularniejsze staje się także oferowanie pracownikom specjalnych programów dla rodziców, które wdrożyło już 39% firm w Polsce.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Korzyści wynikające z wdrożenia work-life balance
Jak pokazuje raport „Work-life balance. Niewykorzystany potencjał”, wśród korzyści z wdrożenia work-life balance firmy najczęściej wymieniają:
– większą efektywność wykorzystania czasu pracy,
– wzrost produktywności pracowników,
– pozytywny wpływ na poziom zaangażowania i motywację pracowników,
– mniejszą rotację pracowników,
– podniesienie zdolności przyciągania młodych talentów,
– wzrost poczucia bezpieczeństwa pracowników.
Jak robią to giganci?
Jeśli zależy nam na wdrożeniu w swojej struktury idei work-life balance, warto sprawdzić, jak robią to duże marki, które osiągają największe sukcesy w zakresie działań employer branding.
Tchibo to jedna z największych niemieckich firm z branży FMCG. Zrównoważony rozwój jest integralną częścią strategii tego giganta. W jej ramach wprowadzono ideę work-life balance. Firma wprowadziła elastyczny czas pracy, benefity dla pracowników i członków ich rodzin, przedłużony okres nieobecności w pracy czy pracę zdalną. Pracownik może wybrać te rozwiązania, które najbardziej mu odpowiadają. Z kolei fundamentem polityki marki EY – światowego lidera rynku usług profesjonalnych – jest zasada zrównoważonego rozwoju, którą wspiera bogata oferta w zakresie work-life balance – EY Care & Wellness. Marka zaproponowała pracownikom świadczenia, które mają zapewnić im dobre samopoczucie. Dwa razy w miesiącu mogą np. zrelaksować się w godzinach pracy podczas 10-minutowego masażu. Przysługuje im także możliwość pracy zdalnej oraz pracy w elastycznych godzinach. W ramach work-life balance firma przygląda się także oczekiwaniom kandydatów, prowadząc badania w tym zakresie.
Warto przyjrzeć się również ofercie marki Mars, która w ramach działań employer branding stara się dawać pracownikom możliwość wypracowywania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Poza standardowymi rozwiązaniami, takimi jak elastyczny czas pracy, firma zapewnienia dostęp do aktywnego wypoczynku wszystkim pracownikom, np. fitness czy wizyty na siłowni. Zatrudnieni uczestniczą także w wielu prozdrowotnych akcjach (np. badania mammograficzne, diagnoza chorób krążenia) oraz są zachęcani do kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych. W Marsie funkcjonuje również innowacyjne, choć wciąż mało popularne w Polsce rozwiązanie, polegające na umożliwieniu pracownikom skorzystania z dłuższego bezpłatnego urlopu z gwarancją powrotu do pracy. Osoby z 7-letnim stażem pracy mogą pójść na 6-miesięczny urlop, a współpracownicy związani z firmą od co najmniej 10 lat – zrobić sobie roczną przerwę. To doskonała okazja do rozwijania własnych pasji.
Z kolei marka Nutricia to lider rynku żywności dla niemowląt i dzieci. W ramach work-life balance oferuje np. pakiet szkoleń, podczas których pracownicy dowiadują się, jak zarządzać czasem, by ich praca była łatwiejsza i bardziej produktywna, a co za tym idzie, by mieli więcej czasu dla siebie. Shell natomiast gwarantuje pracownikom zapisywanie się za pośrednictwem specjalnej platformy na bezpłatne badania (m.in. ciśnienia, poziomu cholesterolu, indeksu BMI). Na miejscu, w siedzibie firmy dostępny jest również lekarz. Shell wspiera także pracowników w radzeniu sobie z różnego typu obciążeniami psychicznymi, uczy stosowania technik relaksacyjnych i sposobów wypracowywania równowagi między życiem zawodowym i prywatnym.
Druga strona medalu
Jak widać na powyższych przykładach, marki te nie bez powodu są godne naśladownictwa. Ich dbałość o balans między życiem osobistym a zawodowym pracowników powoduje, że są one liderami w zakresie działań employer branding – dzięki bogatej ofercie work-life balance nie tylko przyciągają do swojej firmy najlepszych pracowników, ale także mają znakomicie opracowany PR wewnętrzny – zatrudnieni sami polecają swoje przedsiębiorstwo innym. Korzystają na tym obecni oraz przyszli pracownicy, który mają warunki do tego, aby rozwijać swoje życie zawodowe oraz rodzinne.
Na koniec należy jednak zwrócić uwagę na drugą stronę medalu. Wiele marek deklaruje, że podejmuje działania w zakresie work-life balance, natomiast często poza informacją na stronie czy w ogłoszeniu o pracę nie zostają podane żadne szczegóły. Firmy stosują takie rozwiązanie, aby skusić ofertą potencjalnych pracowników i wyróżnić się wśród konkurencji. Gdy jednak za wizją i misją firmy nie idą żadne konkretne działania, wówczas pracownicy rezygnują ze współpracy i tracą zaufanie do marki. Zamiast więc promować ideę, której nie wdrażamy w 100% w nasze struktury, warto postawić na inny wyróżnik w zakresie employer branding. Nasi specjaliści są w stanie wskazać go, badając sytuację wyjściową firmy. Trafienie do określonej grupy docelowej nie będzie wtedy trudne, a przedsiębiorstwo otrzyma możliwość zatrudnienia kadry, która najbardziej pasje do organizacji pod względem wyznawanych wartości.