Zmiana zachowań związanych z e-commerce jest najbardziej widoczna w kontekście klasycznego modelu ROPO – aż o 5 proc. wzrósł odsetek osób szukających informacji o produktach w Internecie, którzy następnie kupowali je w fizycznych punktach sprzedaży. Wskazuje to na zwiększenie się racjonalnych zachowań – przemyślanych zakupów z uwzględnieniem Internetu. Ten trend wyraża się również w zwiększonej częstotliwości korzystania z porównywarek cenowych – zarówno na komputerach stacjonarnych (wzrost o 5 proc.), jak i urządzeniach mobilnych (wzrost o 4 proc.). Ale te przemyślane zakupy – jak się okazuje – nie dotyczą podręczników.
W grupie najczęściej poszukiwanych kategorii ponownie znalazły się ubrania i kosmetyki; konsumenci kupowali je przez Internet rzadziej niż w wakacje. Kosmetyki to zresztą jedna z przegranych kategorii zakupowych ostatniego miesiąca – spadł wtedy odsetek zarówno jej szukających, jak i kupujących.
Zobacz również
Największe wzrosty w zakupach online odnotowała kategoria urządzeń mobilnych – nadal szuka ich jedna trzecia internautów (wzrost o 2 proc. w porównaniu z sierpniem), a zakupu onlinedokonało w tej kategorii 16 proc. internautów (wzrost o 3 proc.). Konsumenci preferują zakupów nowych urządzeń mobilnych wraz z nadejściem nowego sezonu, tj. po wakacjach.
W kontekście e-commerce warto jeszcze zwrócić na pozycje dużych graczy. Z jednej strony grupa QXL konsekwentnie dąży do przetasowania – spadają udziały zakupów podejmowanych na Allegro na rzecz Tablicy. Co oczywiste, wzrosła też nieco popularność Empiku (o 2 proc.), co jest związane z delikatnymi wzrostami w kategorii książek i multimediów.
We wrześniu zwraca uwagę jeszcze jedna zmiana – spadek częstotliwości korzystania z usług Poczty Polskiej jako dostawcy produktów. A przecież ten podmiot wprowadza obecnie nowe usługi dedykowane dla polskich sklepów e-commerce. Czy to dopiero początek ich działalności, czy nowa usługa jeszcze się nie przyjęła?
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
E-commerce Track to badanie cykliczne realizowane przez SW Research i IRCenter. Badanie jest realizowane metodą CAWI, raz w miesiącu, na reprezentatywnej próbie co najmniej 500 internautów. Pełen raport z września 2014 można pobrać ze strony.
Słuchaj podcastu NowyMarketing