fot. depositphotos.com
#1 Research | Znajdź potrzebę influencera
Skrupulatny research to podstawa. Poszukiwania profili, na których chcielibyśmy promować swoje produkty wiążą się z dokładnym monitorowaniem marki influencera. Dzięki temu będziemy w stanie stwierdzić, czy nasza marka powinna być kojarzona z konkretną osobą, z jej stylem życia, a niekiedy z jej światopoglądem. Jesteśmy również w stanie określić, czy istnieje realny i racjonalny kontekst promowania naszych produktów na danym profilu. Odbiorcy są wyczuleni na sztucznie napędzane akcje promocyjne i biegle rozpoznają treści sponsorowane. Dlatego podczas poszukiwań ambasadorów marki warto również poświęcić czas na znalezienie realnej potrzeby influencera, którą nasz produkt w danym momencie może zaspokoić. Jeżeli reprezentujemy firmę zajmującą się produkcją łóżek, sprawdźmy, który z influencerów planuje akurat metamorfozę sypialni, poszukuje nowego łóżka lub urządza nowe mieszkanie. Dzięki temu nasze działania będą naturalne i wiarygodne.
Zobacz również
#2 Pierwszy kontakt | Twarzą w twarz, profilem w profil
Po znalezieniu najbardziej atrakcyjnego, z marketingowego punktu widzenia, profilu, przystępujemy do nawiązania kontaktu. Wysyłamy wiadomości na wskazany adres mailowy, wykonujemy telefon, a czasami (dotyczy to głównie influencerów, którzy są osobami publicznymi lub celebrytami) kontaktujemy się z biurem prasowym lub PR-owcem. Bywa, że bardziej efektywną okaże się wiadomość przesłana bezpośrednio do profilu w social mediach, który nas interesuje. Dzięki temu mamy szansę zyskać na czasie, a przy tym od razu nawiązujemy z influencerem relację „face to face” (właściwie profil to profil). Choć wydaje się to mało znaczącym detalem, bez wątpienia pozytywnie wpływa na pierwszy kontakt, ponieważ zwykle po prostu lubimy widzieć tego, z kim rozmawiamy.
#3 Negocjacje | Zdrowy rozsądek i kompromis
Najważniejszy i najtrudniejszy etap. To tutaj ustalamy szczegóły współpracy – od tego, w jaki sposób rozliczamy się za działania, przez to, w jaki sposób zaprezentujemy odbiorcom produkt, po ramy czasowe współpracy oraz daty konkretnych publikacji. Skuteczne negocjacje wymagają świadomości tego, z jakim kalibrem influencera mamy do czynienia. Mikroinfluencerzy z reguły są znacznie bardziej chętni do negocjowania warunków, co może okazać się trudniejsze z makroinfluencerami lub osobami publicznymi. Ważnym argumentem może w tym miejscu okazać się realna potrzeba, którą dostrzeżemy podczas pogłębionego researchu. Jej zaspokojenie bardzo często stanowi dla influencera największą wartość reprezentowania danej marki i może skłonić go do nieco bardziej przychylnego spojrzenia na ewentualną współpracę.
#4 Podpisanie umowy | Sprawdź ustalenia dwa razy
Po ustaleniach wszystkich najważniejszych kwestii przystępujemy do podpisania umowy. Jeżeli to nasze pierwsze działanie z zakresu influencer marketingu, możemy poprosić influencera o przygotowanie dokumentu, który następnie prześle nam do akceptacji i podpisania. Podczas tego etapu ważne jest, by upewnić się, czy w umowie znalazły się wszystkie ustalenia, do których doszliśmy podczas negocjacji. Wiele firm umowy z influencerami postrzega jako mało potrzebną formalność, jednak z całą pewnością, jeżeli coś pójdzie nie tak, obie strony sięgną po dokument i zaczną rozliczać się z poszczególnych zapisów. Dlatego dla bezpieczeństwa sporządźmy rzetelną umowę, przedstawiającą wszystkie ustalenia w klarowny sposób. Dzięki temu unikniemy zbędnych niejasności.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
#5 Przekazanie produktu | Zwróć uwagę na najmniejsze detale
Wysyłka to etap, który z reguły jest bezproblemowy. Przeszkody pojawiają się, kiedy przesyłamy produkt o niestandardowych gabarytach lub kruchej strukturze. Ważne, by zadbać o jego odpowiednie zabezpieczenie, ponieważ powinien dotrzeć do influencera w nienaruszonym stanie – jeżeli współpracujemy z zaufanym kurierem, warto przy tym wykorzystać sprawdzonego dostawcę. Należy również zwrócić uwagę, czy aby na pewno przesyłamy produkt, na który umówiliśmy się z influencerem – to bardzo istotne, jeżeli pewne elementy produktu można personalizować. Sprawdźmy, czy rzeczywiście wszystkie one zostały dobrane według wskazań blogera. Pozwoli nam to uniknąć nieporozumienia i kiepskiego początku współpracy.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
#6 Stały kontakt | Zawsze odbieraj telefon
Podstawowy błąd, jaki marketingowcy popełniają na tym etapie to brak zainteresowania tym, co dzieje się po przesłaniu produktu. Zamiast w ciszy oczekiwać na publikację, chwyćmy za telefon i zadzwońmy z pytaniem, czy z przesyłką wszystko w porządku. Dowiedzmy się, jak produkt podoba się influencerowi; czy na pewno wszystko jest tak, jak sobie wyobrażał. Być może niekiedy pytania spowodują, że bloger zechce dokonać pewnych zmian, co będzie wiązało się z powtórzeniem wysyłki produktu. Jest to jednak wysiłek, na który warto się zdobyć. Dlaczego? Ze względu na to, że wykażemy inicjatywę i zainteresowanie, które zaowocują umocnieniem relacji z influencerem oraz stworzeniem podstaw do dobrego startu i osiągnięcia pożądanych efektów działań.