„Wstrzymał sesje, ruszył eventy”, czyli przewrót Google’a w analityce

„Wstrzymał sesje, ruszył eventy”, czyli przewrót Google’a w analityce
Już jest! Od 14 października 2020 r. dostępna jest nowa, ulepszona wersja Google Analytics. Powstała na bazie uruchomionej w zeszłym roku usługi Web + App.
O autorze
2 min czytania 2020-11-19

Nowa usługa Google Analytics 4 umożliwia: zbieranie danych zorientowane na użytkownika, jeszcze bardziej inteligentne wnioski w oparciu o zaawansowane uczenie maszynowe, głębszą integrację z innymi produktami Google’a, a także bardziej szczegółową kontrolę danych. Google Analytics 4 to także nowa filozofia trackingu spójna dla web i app.

Użytkownik przyłapany!

Nowa usługa Google Analytics koncentruje się na użytkowniku, a w szczególności – na jego interakcjach na różnych urządzeniach i platformach. Google Analytics 4 wykorzystuje unikalne ID użytkowników (dostarczane przez marketerów) oraz Google Signals, by ujednolicić i deduplikować dane, dając tym samym warunki do bardziej dokładnego mierzenia działań cross-channel i cross-device.

By lepiej zrozumieć cykl życia klienta, od pozyskania użytkownika do konwersji, Google dodatkowo uprościł i przeorganizował raportowanie wzorem dotychczasowej usługi Web + App. Dzięki tej zmianie zagłębianie się w poszczególne etapy ścieżki użytkownika jest jeszcze bardziej intuicyjne.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zobacz grafikę w pełnym rozmiarze

Jednocześnie całkowitej zmianie uległa też sama koncepcja zbierania danych. Praktykowane od lat podejście Universal Analytics oparte na hitach i sesjach nie znajduje zastosowania w obecnej rzeczywistości, gdzie na ścieżce użytkownika obok desktopu przeplatają się też urządzenia mobilne i aplikacje. Google Analytics 4 to zupełnie nowa z punktu widzenia stron webowych filozofia trackingu, bazująca na eventach i ich parametrach. Model ten został przejęty z Firebase, aby umożliwić kompleksowe raportowanie uwzględniające działania użytkownika na różnych urządzeniach i platformach.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Ponadto zmienił się też sposób implementacji Google Analytics 4. Jednym z ułatwień jest bezkodowe śledzenie zdarzeń pozwalające marketerom mierzyć istotne działania użytkownika w witrynie i w aplikacji (takie jak odsłona, przewijanie strony lub odtwarzanie wideo), bez konieczności dodawania kodu lub konfigurowania śledzenia zdarzeń w Google Tag Managerze.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Już nic nie umknie Twojej uwadze

Nowy Analytics to także bardziej inteligentne spostrzeżenia i prognozy. Chociaż statystyki oparte na uczeniu maszynowym były już wcześniej dostępne w Google Analytics, to dzięki zastosowaniu jeszcze bardziej zaawansowanych modeli machine learningowych Google Analytics 4 zyskuje nowe możliwości, m.in. informowanie o istotnych trendach w danych (np. rosnący popyt na wybrany produkt).

Technologia ta służy również do prognozowania przyszłych wyników (np. wskaźniki rezygnacji i potencjalne przychody, jakie firma może uzyskać z określonego segmentu klientów). Spostrzeżenia te mogą pomóc marketerom przewidywać działania, które ich klienci mogą podjąć w przyszłości i dzięki temu skupić się na bardziej wartościowych odbiorcach.

Zobacz grafikę w pełnym rozmiarze 

Zgrana paczka

Kolejne ulepszenie w Google Analytics 4 to głębsza integracja z produktami Google’a (w tym z Google Ads i Google Marketing Platform) oraz z produktami innych partnerów, takich jak Salesforce. Daje to możliwość lepszego i szybszego wykorzystania zdobytych informacji o zachowaniach użytkowników, aby poprawić wyniki marketingowe. Np. głębsza integracja z Google Ads pozwala zbudować dokładniejsze listy odbiorców, dzięki czemu lepiej dopasujemy komunikat reklamowy do użytkownika.

Patrząc w przyszłość

W odpowiedzi na rosnące oczekiwania konsumentów, a także zmieniające się regulacje prawne i standardy technologiczne w zakresie prywatności użytkowników Google Analytics 4 oferuje też bardziej szczegółową kontrolę danych, umożliwiającą lepsze zarządzanie sposobem gromadzenia i przechowywania danych.

Ponadto bardziej szczegółowe ustawienia personalizacji reklam pozwolą marketerom wybrać, kiedy używać danych do optymalizacji reklam, a kiedy ograniczyć ich wykorzystanie jedynie do pomiarów.

Google w swoich zmianach wybiega też mocno w przyszłość. Ponieważ możliwość dalszego wykorzystania plików cookie stoi pod znakiem zapytania, Google deklaruje, że nowy Analytics ma być gotowy na scenariusz, gdy pliki cookie lub identyfikatory nie będą już dostępne. Elastyczne podejście do zbierania danych, a w przyszłości także uczenie maszynowe, pozwolą wypełnić te luki.

Co dalej?

Od teraz usługa Google Analytics 4 będzie domyślną wersją we wszystkich nowych usługach i to na niej w przyszłości Google będzie koncentrować swoje nakłady w rozwój. Poprzednia wersja (Universal Analytics) pozostanie na razie dostępna dla istniejących usług, jednak Google zachęca do wdrażania równolegle Google Analytics 4, by już teraz korzystać z najnowszych innowacji, przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowej implementacji.

Źródło materiału: blog.google/products/marketingplatform/analytics/new_google_analytics