W okresie przedwyborczym dezinformacja przybiera na sile, a przestrzeń publiczna wypełnia się przekazami, które często nie opierają się na rzetelnych źródłach. Jak wynika z sondażu UCE RESEARCH dla Onetu, prawie połowa Polaków obawia się ingerencji w wybory prezydenckie. Największy lęk budzą działania dezinformacyjne w mediach społecznościowych oraz na portalach informacyjnych.
Wybory w Mołdawii, w Rumunii, w USA i w Niemczech pokazują, jak Rosja wykorzystuje dezinformację do ingerowania w procesy wyborcze innych państw. Istnieje ryzyko, że Rosja spróbuje wpłynąć na wybory także w Polsce.
Zobacz również
Z myślą o bezpieczeństwie procesów demokratycznych w naszym kraju rząd ogłosił nową inicjatywę – „Parasol wyborczy”. Jego realizacja ma pomóc w walce z m.in. rosyjskimi operacjami wpływu, cyberatakami czy dezinformacją. Stowarzyszenie Demagog chce wzmocnić ten obszar, dlatego proponuje szereg rozwiązań kształtujących społeczną odporność na dezinformację.
Postaw na #WyboryBezOszustw!
Głównym celem Demagoga jest kompleksowe relacjonowanie przebiegu kampanii prezydenckiej oraz wykazywanie oszustw i dezinformacji pojawiających się w jej trakcie. Szczególną uwagę organizacja poświęci na monitorowanie wrogich wpływów zagranicznych. Zainicjowano nowy obszar specjalizacji Demagoga – stworzono zespół przeznaczony do analizy działań aktorów zewnętrznych, wrogiej ingerencji, dezinformacji i propagandy, służących interesom państw nieprzyjaznych Polsce. Praca będzie się opierać na metodologii DISARM, uznanej na forum międzynarodowym i stosowanej m.in. przez Unię Europejską. Wyniki analiz będą regularnie publikowane w formie raportów.
– W ramach Stowarzyszenia Demagog od lat obserwujemy manipulacje i oszustwa w debacie publicznej, jesteśmy świadomi, jak ogromne zagrożenie stanowią one dla procesów demokratycznych. Dlatego podczas tej kampanii wyborczej chcemy być strażnikami prawdy. Z uporem będziemy pytać o źródła i fakty. Nie odpuścimy żadnej ze stron – mówi Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, prezeska Stowarzyszenia Demagog.
Outbrain finalizuje przejęcie Teads
Redakcja Demagoga uruchamia z początkiem marca br. nowy format: „Fakty na bieżąco”. Format ten pozwoli szybko reagować na aktualne tematy pojawiające się w mediach i w wypowiedziach polityków. Redakcja będzie zwracać uwagę na fałszywe informacje podawane przez kandydatów, a także na te dotyczące samego procesu wyborczego. Ponadto fact-checkerzy będą zwracać uwagę na składane obietnice – będą je porównywać z prawnymi możliwościami, jakie ma prezydent, oraz z wcześniejszymi deklaracjami polityków. Dodatkowo są zaplanowane bardziej czasochłonne analizy, które w pogłębiony sposób przedstawią fakty oraz przekazy polityczne i medialne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na początku marca zostanie też powołana koalicja, której celem będzie przeciwdziałanie dezinformacji w taki sposób, aby czytelnicy różnych mediów mieli dostęp do sprawdzonych informacji, a także do rzetelnych źródeł.
Zdjęcie główne: mat. pras.