Ideą konkursu ogłoszonego przez Stena Recycling jest przekazywanie wiedzy i budowanie świadomości wśród konsumentów, przybliżających nas do wdrożenia idei gospodarki obiegu zamkniętego. To kluczowy element budowania zrównoważonej przyszłości. Pozwala on zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, między innymi dzięki ograniczeniu wydobycia i przetwarzania surowców pierwotnych. Umożliwia zmniejszenie ilości odpadów, które trzeba zagospodarować. W efekcie cały system produkcji i konsumpcji powinien zmienić się tak, by całkowicie wyeliminować z niego pojęcie odpadu.
Do konkursu zgłosiło się ponad 70 organizacji z całej Polski. Są wśród nich stowarzyszenia, fundacje, gminne biblioteki i lokalne centra kultury. Najwięcej wyróżnień trafiło do organizacji z powiatu warszawskiego, tuż za nim były powiaty: wrocławski, poznański, gdański i bydgoski. Większość projektów skupia się na działaniach edukacyjnych, które budują świadomość GOZ oraz wdrażaniu praktycznych rozwiązań i idei w społeczności lokalnej. Wyróżniono także pomysły na organizację eventów edukacyjnych oraz tworzenie miejsc, w których niepotrzebne rzeczy zostaną przetworzone i trafią do kolejnych użytkowników.
Zobacz również
– Bardzo nas cieszy, że konkurs Stena Recycling spotkał się z tak dużym zainteresowaniem. Realizacja wyróżnionych inicjatyw, w znacznym stopniu poszerzy wiedzę Polaków w tak istotnej kwestii, jak ekologia i zrównoważony rozwój. Budowanie świadomości dotyczącej decyzji konsumenckich oraz nabywanie praktycznych umiejętności, dzięki którym możemy wydłużać życie produktów, to ważne aspekty
w kontekście gospodarki cyrkularnej. Dlatego Stena Recycling, oprócz przetwarzania odpadów na co dzień, chętnie angażuje się w edukację i akcje społeczne, dzięki którym dociera do lokalnych społeczności, czyli tam gdzie jest to najbardziej potrzebne – mówi Aleksandra Surdykowska, PR & Marketing Manager Stena Recycling.
Wśród inicjatyw zgłoszonych w konkursie są na przykład warsztaty autorstwa Stowarzyszenia Na Rzecz Aktywizacji Społeczności Lokalnej w Swarzędzu, poświęcone idei tworzenia przedmiotów, które w przyszłości można poddać recyklingowi. Z kolei Gminna Biblioteka Publiczna w Mietkowie niedaleko Wrocławia, zaproponowała konkurs dla dzieci oraz warsztaty, podczas których uczestnicy nauczą się, jak samodzielnie przygotować przydatne przedmioty codziennego użytku ze zużytych materiałów. Kolejny wyróżniony w konkursie pomysł fundacji Habitat For Humanity Poland z Warszawy, zakłada zorganizowanie miejsca, do którego trafią stare meble, lampy i materiały budowlane. Po renowacji, zostaną sprzedane w sklepie prowadzonym przez fundację, dzięki czemu zyskają nowe życie i wesprą podopiecznych fundacji. Inny z projektów zgłoszony przez Dom Kultury Świt z warszawskiej dzielnicy Targówek, zakłada odnowienie i zaadoptowanie starej, metalowej instalacji, która będzie służyła lokalnej społeczności, jako samoobsługowa stacja rowerowa. Wśród kolejnych projektów znalazły się między innymi spotkania, prelekcje i konkursy, dzięki którym idea zrównoważonego rozwoju będzie realizowana wśród lokalnych społeczności.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Niezwykle ważne i cenne w nadesłanych projektach jest to, że tak wiele inicjatyw znalazło sposób na połączenie działań statutowych z potrzebami lokalnymi i gospodarką obiegu zamkniętego. Zaplanowane do realizacji pomysły pokazują, że idea cyrkularności jest blisko nas, i że wystarczy chęć, pomysł i zapał, by wdrożyć ją w życie – podkreśla Urszula Fabianiak, wiceprezes Fundacji „Za górami, za lasami” – partnera społecznego konkursu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Tego typu działania są w Polsce nadal potrzebne. Podczas najnowszego badania przeprowadzonego w ramach konkursu „GOZpodarne wyzwanie” zapytano o proekologiczną działalność z obszaru recyklingu bądź napraw produktów, prowadzoną przez lokalne instytucje, takie jak szkoły, biblioteki czy fundacje. Aż 70% ankietowanych odpowiedziało, że nie wie, bądź nie zna tego typu działań. Jedynie 29% badanych uznało, że takie działania są prowadzone. W tym samym badaniu 80% ankietowanych przyznało, że produkty powinny być używane wielokrotnie i naprawiane. Ponad połowa respondentów odpowiedziała, że w ich okolicy działa punkt, w którym można naprawić produkty takie jak pralka, czy zegarek, jednak 44% ankietowanych nie zna takiego miejsca lub nie ma o nim wiedzy. To pokazuje, że należy wspierać i zachęcać organizacje pozarządowe oraz inne instytucje działające na rzecz lokalnych społeczności, do aktywności związanych z edukowaniem i promowaniem wartości dotyczących zrównoważonego rozwoju.
Listę wyróżnionych w konkursie projektów można znaleźć pod adresem:
https://www.stenarecycling.pl/top-menu/aktualnosci/znamy-zwycizcow-konkursu-gozpodarne-wyzwanie/
Stena Recycling obchodzi właśnie 20-lecie działalności na polskim rynku. W tym czasie przeszła drogę od kilkuosobowej firmy skoncentrowanej na skupie i przetwarzaniu złomu, do lidera kompleksowych rozwiązań w dziedzinie gospodarowania odpadami oraz usług środowiskowych. Stena Recycling korzysta z najlepszych, skandynawskich wzorców, inwestuje w nowoczesne technologie przetwarzania odpadów, a także aktywnie działa w obszarze edukacji i promowania rozwiązań z obszaru gospodarki obiegu zamkniętego. Oddziały Stena Recycling są zlokalizowane w większości dużych miast w Polsce, firma zatrudnia ponad 500 osób i obsługuje kilka tysięcy przedsiębiorstw.