Największe polskie sieci handlowe włączają e-sklepy do swojej strategii biznesowej i coraz bardziej doceniają potencjał nowych technologii w dalszym rozwoju. Synergia działalności kanałów online i offline pozytywnie wpływa na osiągane wyniki finansowe i zwiększa spektrum możliwości prowadzonych działań marketingowych.
W szybko zmieniającym się świecie aktywne reagowanie na potrzeby konsumentów staje się coraz ważniejsze. Internet umożliwił przedsiębiorstwom jeszcze bliższy kontakt z klientami i docieranie do nich ze spersonalizowaną ofertą. Po prowadzonych z sukcesem e-sklepach z odzieżą, żywnością i AGD, także sieci drogeryjne zdecydowały się rozwinąć ten kanał sprzedaży. Zakupy artykułów kosmetycznych czy chemii domowej, kojarzone do tej pory jedynie z placówkami stacjonarnymi, coraz chętniej dokonywane są online. W 2015 roku swój sklep internetowy otworzyła jedna z największych sieci drogeryjnych w Polsce – Natura.
Zobacz również
Jak wykazało badanie przeprowadzone przez Polską Izbę Gospodarki Elektronicznej , najważniejszymi czynnikami skłaniającymi konsumentów do zakupów w internecie są: wygoda, całodobowa dostępność i atrakcyjne ceny. Decydując się na transakcję w sieci, konsumenci dokonują wyboru pomiędzy osobistą wizytą w sklepie a komfortem realizowania zamówienia w dowolnym miejscu i czasie. W przypadku rezygnacji z tradycyjnej formy, okazja do skorzystania z porady specjalisty obsługi klienta na miejscu zostaje zastąpiona przez automatyczne porównywarki cen produktów różnych e-sklepów, czy możliwość sugerowania się rekomendacjami i opiniami internautów przy podejmowaniu ostatecznej decyzji. Konsumenci internetowi chętnie korzystają z tego typu narzędzi, dzięki czemu są bardziej świadomi ofert rynkowych i mogą dobrać opcję najlepszą dla siebie.
W obliczu dynamicznie rozwijającego się rynku e-commerce dobry sklep internetowy musi zdecydowanie wyróżniać się na tle konkurencji. Przejrzystość informacji o firmie i punktach odbioru zamówień, jasno określone zasady płatności, wysyłek i warunków zwrotów, a także łatwa dostępność regulaminu, podnoszą wiarygodność sklepu i budują zaufanie konsumenta. Wyraźnie widać także rosnący trend dotyczący dostarczania przesyłek do punków odbioru w formie „Click&Collect”. We wszystkich tych czynnikach przewagę mają większe sieci drogeryjne, np. Natura, z blisko 300 placówkami stacjonarnymi w całym kraju i rozpoznawalną marką, która dzięki budowanemu przez ponad 20 lat działalności na polskim rynku wizerunkowi, zdobyła zaufanie konsumentów.
Klienci drogerii internetowych przywiązują dużą wagę do przejrzystości wyszukiwarki, która oferuje liczne filtry i możiwość sortowania. Dzięki temu mogą oni dużo szybciej znaleźć szukany produkt spośród szerokiej oferty sklepu. Ważne jest także odpowiednie zapakowanie przesyłek i staranność transportu. Nawet niewielkie uszkodzenie mechaniczne może spowodować, że przy okazji kolejnych zakupów klient nie będzie skłonny powrócić do danego sklepu. Opakowanie wpisuje się w wizerunek firmy i jest częścią całościowego doświadczenia zakupów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
„Analizując trendy rynkowe mieliśmy świadomość coraz większego znaczenia internetowego kanału sprzedaży, dlatego w połowie 2015 roku zdecydowaliśmy się uruchomić drogerię internetową pod adresem www.drogerienatura.pl. Obecnie ponad 48% internautów w Polsce dokonuje zakupów internetowych, w kolejnych latach ta tendencja będzie rosnąć. Z każdym miesiącem obserwujemy coraz większe zainteresowanie e-drogerią, w dużym stopniu wśród ludzi młodych, którzy cenią sobie możliwość wykonania zakupów szybko, z dowolnego urządzenia – telefonu, tabletu, laptopa. Kanał internetowy w coraz większym stopniu będzie uzupełniał tradycyjny handel offline i wkrótce granica wiekowa osób robiących zakupy w internecie zacznie się zacierać” – mówi Grzegorz Maniecki, Wiceprezes Zarządu Natura sp. z o.o. ds. Commercial.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przedsiębiorstwa muszą znajdować nowe sposoby dotarcia do konsumenta, aby skuteczniej o niego konkurować, budować więź i przywiązanie do marki, co może przełożyć się na zwiększenie konwersji sprzedaży. Firmy świadome trendów branży e-commerce, w tym drogerie internetowe, powinny przygotować odpowiednią strategię marketingową opartą na dogłębnym poznaniu potrzeb klientów. Duże znaczenie ma komunikacja za pośrednictwem kanałów w mediach społecznościowych czy specjalne programy lojalnościowe, jak uruchomiony niedawno Klub Natura. W ramach programu, klienci drogerii mogą korzystać z atrakcyjnych rabatów i ofert specjalnych zarówno w drogeriach stacjonarnych, jak i w sklepie internetowym.
Sprzedaż wielokanałowa to szansa na zwiększenie sprzedaży i jednocześnie duże wyzwanie logistyczno-techniczne, aby umożliwić sprawny przepływ informacji między placówkami stacjonarnymi a sklepem internetowym i zapewnić synergię działania obu kanałów. Drogerie internetowe coraz lepiej rozumieją rynek e-commerce i oferują usługi dopasowane do nowoczesnych konsumentów. Reagowanie na nowe trendy i zmiany ich preferencji ma kluczowe znaczenie w tak szybko zmieniającym się otoczeniu.