Zainteresowania określić można na podstawie polubionych fanpage’y oraz tematyki treści z jakimi użytkownicy wchodzą w interakcje. Dodatkowo istnieje możliwość tworzenia niestandardowych grup odbiorców oraz grup podobnych odbiorców, które tworzymy na podstawie bazy fanów, ruchu na stronie lub innych parametrów, które możemy wykorzystać.
W tym artykule opiszę jakie możliwości daje wykorzystanie niestandardowych grup odbiorców oraz w jaki sposób można je tworzyć.
Zobacz również
Jakie grupy niestandardowych odbiorców można utworzyć?
Na samym początku tworzenia grupy odbiorców dla naszej reklamy, należy wybrać parametry, na podstawie których chce się ją utworzyć. Mamy kilka opcji:
- Grupa niestandardowych odbiorców utworzona na podstawie danych klientów, takich jak adres mailowy, numer telefonu lub id użytkowników na Facebooku: grupę taką tworzy się poprzez dodanie wyżej wymienionych danych, a następnie są one parowane z danymi z Facebooka i na tej podstawie otrzymuje się informację na temat liczebności grupy.
- Grupa niestandardowych odbiorców utworzona na podstawie ruchu z witryny internetowej, którą tworzy się dzięki zainstalowanemu na stronie kodu remarketingowego.
- Grupa niestandardowych odbiorców utworzona na podstawie aktywności w aplikacji na Facebooku.
- Grupa niestandardowych odbiorców, którą można utworzyć na podstawie osób, które wyświetliły film, który został zamieszczony na Facebooku.
Wykorzystanie grupy na podstawie adresów e-mail
Ciekawe możliwości daje opcja tworzenia grupy na podstawie danych użytkowników na podstawie ich adresów e-mail, ponieważ dzięki temu można dotrzeć z przekazem reklamowym do osób, które są już klientami firmy, a na przykład nie są fanami fanpage’a marki. Dzięki znajomości firmy istnieje duże prawdopodobieństwo, że takie osoby zostaną fanami, a koszt ich pozyskania będzie znacznie niższy niż w przypadku standardowej reklamy, która kierowana jest na podstawie zainteresowań użytkowników.
Dodatkowo kierowanie reklam do klientów firmy pozwala przeprowadzać kampanie reklamowe, których celem jest dodatkowa sprzedaż – posiadając informację na temat klientów firmy można przeprowadzić kampanię sprzedażową. W tym przypadku można przeprowadzić kampanię dla stałych klientów i premiować takich użytkowników dodatkowym bonusem lub dodatkowym produktem, który będzie pasował do ich preferencji zakupowych. Również w kampaniach reklamowych można utworzyć grupę odbiorców na podstawie adresów mailowych z bazy mailingowej i skierować reklamy do osób, które rzadziej otwierają wysyłane do nich newslettery. W tym przypadku można użytkownikom przedstawić ofertę bezpośrednio na Facebooku i mieć pewność, że zobaczą reklamę. Niestety tworzenie grup odbiorców na podstawie adresów e-mail ma również swoje ograniczenia, ponieważ jak i w innych działaniach reklamowych, aby móc wykorzystać adres mailowy danej osoby, trzeba mieć jej zgodę na wykorzystanie go w działaniach reklamowych. Ponadto, Facebook sprawdza zgodność bazy z danymi, które sam posiada i może się zdarzyć, że mając bazę ponad 100 adresów, utworzona grupa będzie miała mniej niż 20 osób. Nie wiadomo też, które maile zostały odnalezione przez Facebooka, a które nie.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Kolejnym ograniczeniem jest to, że w grupie musi być minimalnie 20 osób, aby móc skierować do nich reklamy. Jeśli liczba ta będzie niższa, pojawi się komunikat, że grupa jest zbyt mała i nie można jej wykorzystać w działaniach reklamowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Grupy odbiorców na podstawie ruchu na stronie
Kolejnym ciekawym wykorzystaniem niestandardowych grup odbiorców, jest ruch na stronie internetowej. W tym przypadku również dostępnych jest kilka opcji, takich jak: ruch na całej stronie internetowej, czy ruch na konkretnych podstronach sklepu. Dodatkowo ciekawym rozwiązaniem jest możliwość utworzenia grupy osób, które nie odwiedziły strony w określonym czasie, tzn. że dany użytkownik odwiedził stronę w jakimś okresie, a następnie już na nią nie wrócił.
Najczęściej wykorzystywanym sposobem targetowania dla klientów mojej rodzimej agencji WebTalk w kampaniach sprzedażowych jest segmentacja użytkowników na podstawie ruchu na stronie. Umożliwia nam to tworzenie segmentów na podstawie kategorii produktów, ścieżki zakupowej i porzuconych koszyków. Umożliwia to znaczną personalizację komunikatów reklamowych, co przekłada się na znacznie większy współczynnik konwersji.
Ważne jest, aby już na samym początku zdecydować, jakie grupy odbiorców zostaną wykorzystane. Czy kierujemy reklamy do osób, które porzuciły koszyk, odwiedziły kategorie produktowe lub odpowiednie produkty. W momencie, gdy grupa odbiorców zostanie utworzona, można do niej kierować odpowiedni przekaz reklamowy, który zachęca do powrotu na stronę i dokonania zakupu. Wariantów, które można wykorzystać jest bardzo dużo i warto eksperymentować, aby dowiedzieć się, która grupa w przypadku danej branży najlepiej konwertuje.
Na zakończenie
Jak widać możliwości zastosowania grup niestandardowych odbiorców sprawdzają się zarówno w pozyskiwaniu nowych fanów, jak i działaniach performance’owych. Dlatego warto testować, które grupy są najefektywniejsze dla Klientów, dla których prowadzimy działania reklamowe. Na pewno największym atutem wynikającym z wykorzystywania tego narzędzia jest fakt, że pozwala ono obniżyć koszty i osiągnąć zadowalające wyniki w stosunkowo łatwy sposób.