Mimo, że ceny towarów i usług rosną od miesięcy, Polakom trudno jest uzyskać podwyżkę. Tylko 14% badanych przyznało, że ich wynagrodzenie w ciągu ostatnich trzech miesięcy wynagrodzenie wzrosło. Co istotne – odsetek mężczyzn, którzy otrzymali podwyżkę jest niemal dwukrotnie wyższy niż odsetek kobiet (19% versus 10%). Patrząc na grupy wiekowe – podwyżkę najczęściej dostawały osoby w wieku 35-44 lat (21%) oraz osoby w wieku 18-24 lat (17%). Spośród osób szukających pracy 12% przyznaje, że udało im się zmienić pracę na lepiej płatną.
Zobacz również
Wyniki badania komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Z naszego badania wynika, że Polacy w związku ze wzrostem inflacji muszą oszczędzać, z jednej strony dlatego, że rosną ceny, z drugiej – nie rosną ich wynagrodzenia. Zaledwie co szósta osoba dostała w ostatnich miesiącach podwyżkę, co oznacza, że tylko niewielka część Polaków można sobie zrekompensować wzrosty cen wyższymi przychodami. Warto podkreślić, że wyższe wynagrodzenia otrzymywali częściej mężczyźni niż kobiety. To może wynikać z faktu, że branże, w których jest obecnie największe zapotrzebowanie na pracowników i tym samym większa skłonność do podnoszenia wynagrodzeń, czyli np. branża budowlana, logistyczna czy transportowa są raczej zdominowane przez mężczyzn.
Jak Polacy radzą sobie ze wzrostem cen?
Najczęstszą reakcją jest wybór tańszych produktów czy usług. W pierwszej kolejności ograniczą wydatki na kulturę, gastronomię i turystykę jak również na zakup słodyczy, alkoholu, ubrań czy obuwia. 33% respondentów rezygnuje z niektórych usług, a 32% próbuje zwiększyć swoje przychody.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Ograniczenie konsumpcji dotyczy w największym stopniu najstarszej badanej grupy wiekowej 45-65 lat (41%) oraz osób z wykształceniem wyższym (44%).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na jakich produktach Polacy zamierzają oszczędzać?
Zgodnie z deklaracjami, Polacy w pierwszej kolejności zamierzają ograniczać swoje wydatki na słodycze, alkohol i ubrania. Zdecydowanie najrzadziej z kolei na paliwo oraz żywność podstawową. Osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej najczęściej deklarują oszczędzanie na poszczególnych grupach produktów, w tym przede wszystkim na kosmetykach (48%), ubraniach (58%), książkach (41%), meblach (50%) czy AGD (44%). Z kolei respondenci z najmłodszej badanej grupy wiekowej zdecydowanie częściej niż pozostali zamierzają oszczędzać na słodyczach (71%).
Patrząc z kolei na ograniczanie korzystania z usług to zdecydowanie na pierwszym miejscu znalazły się: kultura, gastronomia i turystyka. Wysokie ceny w zasadzie nie wpłyną na korzystanie z prywatnej opieki medycznej i w niewielkim stopniu wpłyną na wydatki związane z edukacją. I tutaj widoczne są pewne różnice w zależności od wieku respondentów. Ograniczanie korzystania z usług stosunkowo w największym stopniu deklarują osoby z grupy wiekowej 35-44 lata, zwłaszcza w takich kategoriach jak: gastronomia (58%), usługi kosmetyczne (44%), fryzjerskie (39%) czy kultura (60%). Nieco częściej niż inni również osoby z najstarszej grupy wiekowej deklarują oszczędzanie na usługach, zwłaszcza na gastronomii (58%) i kulturze (59%).
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na ePanel.pl). Termin realizacji: 17.11 -24.11.2021 na próbie N=1017, reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS próby populacji Polaków w wieku 18-65 lat.