Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, mediowych oraz agencji eventowych i produkujących filmy reklamowe, przeprowadziła na zlecenie SAR firma Willis Towers Watson Polska.
W tegorocznej edycji badania wzięło udział 75 organizacji, które przekazały łącznie 3800 indywidualnych danych płacowych.
Zobacz również
Prognozowane i zrealizowane przychody
Kluczowym wskaźnikiem określającym stan branży jest poziom uzyskiwanych przychodów. 67% badanych firm zakończyło rok 2017 z sukcesem – zwiększając przychody lub co najmniej utrzymując je na dotychczasowym poziomie.
Pozwala to branży patrzeć z optymizmem na bieżący rok (77% firm zakłada, że ich sytuacja będzie w roku 2018 nie gorsza niż w roku minionym), co jednak jest prognozą podobnie optymistyczną jak przed rokiem.
Tab.1. Przychody prognozowane 2018 i rzeczywiste 2017 członków SAR
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Analizując odpowiedzi z poszczególnych typów firm, należy zwrócić uwagę, iż wzrost przychodów zadeklarowało na rok 2018 67% agencji eventowych, 63% agencji mediowych i 56% agencji reklamowych.
Zatrudnienie
Tempo wzrostu zatrudnienia (w różnych formach prawnych) jest bezpośrednio powiązane ze wzrostem liczby projektów i klientów w agencjach reklamowych i mediowych. 84% badanych organizacji oczekuje, iż w roku 2018 zwiększy liczbę pracowników, albo co najmniej utrzyma ją na dotychczasowym poziomie.
Tab.2. Zmiany liczby pracowników – prognozowane 2017 i rzeczywiste 2016, wśród członków SAR
Analizując odpowiedzi z poszczególnych typów firm, należy zwrócić uwagę, iż wzrost przychodów zadeklarowały na rok 2018 wszystkie uczestniczące w badaniu agencje mediowe, 68% agencji reklamowych i 33% agencji eventowych.
Wynagrodzenia w branży komunikacji marketingowej
W porównaniu z poziomami płac ustalonymi w badaniu 2018, w agencjach reklamowych i mediowych zaobserwowano wzrost rynkowych wartości przeciętnych wynagrodzeń.
Porównując opublikowane wyniki badania z lat 2017 i 2018 – dla płacy całkowitej (obejmującej płacę gwarantowaną plus premie/prowizje i honoraria zmienne) – wzrost ten osiągnął średnio poziom 6%. Dla płacy zasadniczej wzrost ten również wyniósł 6%.
W odniesieniu do poszczególnych stanowisk były obserwowane wzrosty płac wyższe od średniej, ale również spadki poniżej danych z ubiegłego roku.
W tabelach poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto.
Jest to wartość stałej płacy zapisana w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych; dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym.
Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych – takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne. W kontekście danych płacowych – mediana oznacza przeciętną wartość wynagrodzenia rynkowego dla danego stanowiska, przy czym należy pamiętać, iż poszczególne osoby mogą uzyskiwać poziomy wynagrodzenia niższe lub wyższe niż podana wartość przeciętnej płacy.
Stawki godzinowe
Badanie SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (wg stanu na 1.4.2018), czyli prezentowanych klientom agencji reklamowej lub mediowej na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.