Projekt Roku to pierwszy w Polsce konkurs projektowania graficznego, który wykracza poza ocenę estetyczną, poddając refleksji funkcje designu oraz odpowiedzialność społeczną twórców. Powołany do życia w 2010 konkurs analizuje najbardziej przełomowe realizacje twórców grafiki użytkowej w Polsce oraz promuje wartości bliskie Stowarzyszeniu Twórców Grafiki Użytkowej.
Podczas tegorocznej edycji konkursu, Jury, w składzie: Julia Kahl (Slanted Publishers), Agata Korzeńska (Idee; ASP Katowice), Michał Mierzwa (Uniforma), Katarzyna Nestorowicz (Noviki), Marcin Olkowicz (SAR), Lena Pianowska (Livi Studio; STGU), Bogna Świątkowska (Bęc Zmiana), Filip Tofil (syfonstudio; STGU) przyznało nagrody w ośmiu kategoriach, nagrodę główną Studio/ Projektant Roku oraz Nagrodę Specjalną.
Zobacz również
Projekt Roku (Grand Prix)
Tegoroczna edycja przyjęła zaskakujący obrót – Jury zadecydowało o nieprzyznaniu nagrody głównej Projekt Roku, rekomendując w zamian do Nagrody Specjalnej projekt spoza głównych kategorii konkursowych.
Wyróżnienie Projekt Roku zostało przyznane Krystianowi Berlakowi i Kamilowi Pietrzakowi za album „Biały Tunel”. Jury doceniło estetykę oraz spójność projektu na wielu płaszczyznach, od strategii promocji albumu, przez formalny wygląd płyty, po aplikacje stworzone w ramach identyfikacji.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Nagroda Specjalna (Grand Prix)
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zamiast regulaminowego Grand Prix przyznano w tym roku Nagrodę Specjalną, która trafiła do Oli Jasionowskiej za znak Ogólnopolskiej Strajku Kobiet, jako projekt, który „z prędkością pioruna przekroczył granice Polski, stając się symbolem protestów kobiet w wielu miejscach na ziemi.”
Studio/Projektant Roku
Studiem Roku ogłoszono firmę Redkroft, laureata dwóch nagród w tegorocznych kategoriach konkursowych. Jury doceniło świadome budowanie pozycji na rynku, kompleksowe myślenie, dbałość o detal, poczucie humoru i przewrotność.
Jury postanowiło także wyróżnić tytułem Studia Roku grupę Pan Generator – jako studio innowacyjne, wzbogacające sferę 2D i 3D o nowe wymiary, stale poddające pod dyskusję granice kategorii projektowania.
Forma
Laureatem kategorii Forma zostało studio Redkroft za identyfikację marki Heimdall.
Wyróżnienie trafiło do Acapulco Studio za oprawę graficzną książki NOLENS VOLENS czyli chcąc nie chcąc.
Idea
Kategoria Idea przyniosła nagrodę albumowi muzycznemu „Biały Tunel” autorstwa Krystiana Berlaka i Kamila Pietrzaka, wydanego przez Alkopoligamia.com.
Wyróżnienie przypadło Beacie „Barrakuz” Śliwińskiej za plakat powstały jako część kampanii firmy Durex „Głośni w łóżku”.
Projekty dla instytucji publicznych
W tej kategorii nagrodzono studio Redkroft za kompleksowe opracowanie identyfikacji miasta Chrzanów.
Wyróżniono zaś oprawę wizualną wystawy autorstwa Grupy Projektor pt. „Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci”.
Projektowanie przyjazne środowisku
Jury zadecydowało o nieprzyznaniu nagrody w kategorii Projektowanie przyjazne środowisku.
Przyznano natomiast dwa wyróżnienia – otrzymali je: grupa zespół wespół za broszurę i animacje stworzone na potrzeby kampanii „Clearance. Bagienne strefy buforowe”, oraz studio Suprematic za identyfikację marki Chosen By – moda cyrkulacyjna.
Impakt Społeczny
Nagroda w tej kategorii trafiła do Kuby Rudzińskiego za akcję „List” oraz stworzony na jej potrzeby krój pisma „Transparent”.
Wyróżniono zaś plakat „Uwaga zły pan” Anny Frydrych.
Świeża krew
Nagroda w kategorii świeża krew trafiła w ręce Karoliny Gdaniec za projekt Opakowań dla Bydgoszczy.
Wśród prac wyróżnionych znalazły się publikacje: „Sisters of Europe” Karoliny Grzelak oraz „Co to typo?” Marii Gumulak.
Więcej o kategoriach, konkursie i projektach nominowanych na stronie.