Fundacje Epi-Bohater i Nie Widać Po Mnie przeprowadziły badanie dotyczące stygmatyzacji chorych z zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego. Jego wyniki stały się punktem wyjścia dla kampanii „Wyprostuj spojrzenie”, mającej zmienić sposób myślenia na temat wspomnianych schorzeń. Do tej grupy należą m.in. epilepsja (na co dzień w naszym kraju mierzy się z nią około 400 tys. osób), schizofrenia (około 385 tys. chorych), a także depresja (około 1 mln 200 tys. chorych w Polsce).
Choć aż 85% badanych uznało choroby psychiczne za „prawdziwe schorzenia” (nomenklatura zastosowana w badaniu), to jednak wyniki kształtują się całkiem inaczej, jeśli analizie poddamy grupę lekarzy. 54% ankietowanych wykonujących zawód medyka uważa, że depresja to wymysł naszych czasów, a według 46% depresja w ogóle nie istnieje.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Podobnie rozbieżne i zatrważające wyniki dotyczą świadomości na temat epilepsji i podejścia do tej choroby. Co więcej, „według 49% ankietowanych lekarzy pacjenci ze schizofrenią powinni być leczeni wyłącznie w szpitalach” – zdradza Urszula Szybowicz, prezes fundacji „Nie Widać Po Mnie”, koordynatorka projektów dotyczących profilaktyki zdrowia psychicznego.
Efekt? Stosunkowa niska świadomość na temat chorób psychicznych wśród Polaków. 15% ankietowanych uważa kryzys psychiczny za oznakę słabości, a 64% badanych powiela mit, według którego chorujący na schizofrenię mają więcej niż jedną osobowość. Z badania wynika również, że 43% pytanych było świadkiem sytuacji, w której osoba chora była obrażana, a 56% ankietowanych uznało, że widziało sytuację, w której nie liczono się ze zdaniem chorego.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Na szczęście raport opublikowany przez Fundacje Nie Widać Po Mnie i Epi-Bohater prezentuje też nieco bardziej pozytywny obraz sytuacji w niektórych aspektach. 93% badanych zgadza się z tym, że osoby chore na depresję potrzebują wsparcia ze strony bliskich, a według 81% z nich najskuteczniejszymi formami leczenia tej choroby są psychoterapia (81%) i farmakoterapia (71%).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Cały raport przeczytasz poniżej lub pobierzesz TUTAJ.
Informacje o badaniu:
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie mecenasa kampanii, firmy Angelini Pharma, w dniach 27.06.2024 – 09.07.2024 przez SW RESEARCH Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI) na grupie 1021 osób powyżej 16. roku życia.
Zdjęcia: Raport z badania stygmatyzacji chorych z zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego „Wyprostuj spojrzenie”
PS NMInsights: Dużo się mówi, mało się robi. O zdrowiu psychicznym w sieci [RAPORT]
Na zlecenie Fundacji eFkropka powstał raport dotyczący zdrowia psychicznego w sieci. W publikacji znajdują się dane m.in. na temat social mediów najczęściej wykorzystywanych do mówienia o ADHD czy fobiach, a także skojarzeń ze spektrum autyzmu.
PS2 Czy marki powinny podejmować się tematów związanych ze zdrowiem psychicznym [OPINIE]
Podejmowanie tematów związanych ze zdrowiem psychicznym przez marki – tak czy nie? Sprawdź opinie ekspertów.