Bezpłatny webinar

Bezpłatny webinar

Bezpłatny webinar

Jak zamienić ruch w social mediach na realne zakupy? Poznaj wnioski z badania 23 tys. konsumentów.

DOŁĄCZ

Obowiązek założenia konta przy zakupach online zgodny z RODO

Obowiązek założenia konta przy zakupach online zgodny z RODO
Sąd Okręgowy w Hamburgu oddalił pozew stowarzyszenia ochrony konsumentów, uznając konieczność stworzenia konta przed zakupami online za uzasadnioną. Decydująca okazała się struktura operacyjna platformy i konieczność sprawnej obsługi klienta.
O autorze
1 min czytania 2025-03-24

Sąd w Hamburgu oddalił pozew tamtejszego stowarzyszenia ochrony konsumentów z 22 lutego 2024 roku, przeciwko dużemu operatorowi rynku internetowego. Stowarzyszenie sprzeciwiało się obowiązkowi utworzenia przez klientów konta przed złożeniem zamówienia online. Sąd uznał, że taki zapis w regulaminie korzystania z platformy e-commerce nie narusza RODO.

Jak wynika z wyroku sądu, obowiązkowe tworzenie konta przez każdego nowego klienta jest uzasadnione strukturą platformy obsługującej wielu dostawców. Co więcej, konto usprawnia komunikację posprzedażową oraz upraszcza wnoszenie roszczeń gwarancyjnych i dokonywanie zwrotów. Co najważniejsze z punktu widzenia RODO, według wspomnianej decyzji sądu, przetwarzanie danych osobowych, do którego dochodzi przy okazji tworzenia konta, jest proporcjonalne i zgodne z interesem administratora.

Sąd w Hamburgu popiera stanowisko tamtejszego Urzędu Ochrony Danych

Wyrok hamburskiego sądu jest zgodny z wcześniejszą decyzją Hamburskiego Urzędu Ochrony Danych (HmbBfDI). Uznał on, że brak opcji płatności w serwisie online jako gość jest dopuszczalny w analizowanym modelu biznesowym. Ponadto zasada minimalizacji danych pozostaje zachowana dzięki zastosowanym przez wspomnianego operatora runku internetowego zabezpieczeniom technicznym i organizacyjnym.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Pełna treść decyzji sądu w Hamburgu dostępna jest >> TUTAJ, a o stanowisku Hamburskiego Urzędu Ochrony Danych przeczytasz >> TU.

Zdjęcia: Depositphotos

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS UODO: WSA oddalił skargę Morele.net. Kara prawie 4 mln zł za łamanie RODO utrzymana

UODO: WSA oddalił skargę Morele.net. Kara prawie 4 mln zł za łamanie RODO utrzymana
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się