Wystartowała kampania edukacyjna „Czysta Sytuacja”

Wystartowała kampania edukacyjna „Czysta Sytuacja”, organizowana przez firmę Abbvie we współpracy z Unią Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i ŁZS i Fundacją Amicus. Jej celem jest edukacja pacjentów w zakresie ich wpływu na uwolnienie się od objawów łuszczycy i uzyskanie czystej skóry.
O autorze
2 min czytania 2020-11-25

Łuszczyca dotyczy nie tylko skóry. Wiąże się z nią szereg poważnych chorób współistniejących, m.in. łuszczycowe zapalenie stawów, choroby sercowo-naczyniowe, dyslipidemia, otyłość czy depresja. Dlatego Amerykańska Akademia Dermatologiczna wraz z National Psoriasis Foundation w wydanych wspólnie w ubiegłym roku wytycznych podkreśliły znaczenie kompleksowego podejścia w leczeniu łuszczycy, polegającego na terapii zarówno zmian skórnych, jak i towarzyszących im schorzeń, ale także konieczności budowania świadomości pacjenta w zakresie własnej choroby. Tylko taka strategia gwarantuje optymalne efekty terapeutyczne i dobrą jakość życia chorych. – Z amerykańskich wytycznych płynie jasny przekaz: lecząc łuszczycę równolegle musimy brać pod uwagę ryzyko wystąpienia innych chorób. Tę świadomość powinni mieć zarówno pacjenci, jak i lekarze, kierując chorych na regularne badania kontrolne – mówi Dagmara Samselska, przewodnicząca Unii Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i ŁZS, organizator debaty.

Dzięki postępowi medycyny możliwe jest uwolnienie się od objawów łuszczycy i uzyskanie czystej skóry. Jednak osiągnięcie satysfakcjonujących wyników leczenia zależy również od pacjentów – od ich otwartości na chorobę, inicjatywy w zakresie wyboru optymalnej terapii i wiążącej się z tym partnerskiej rozmowy z lekarzem prowadzącym. W odpowiedzi na te potrzeby powstała kampania edukacyjna „Czysta Sytuacja”, organizowana przez firmę Abbvie we współpracy z Unią Stowarzyszeń Chorych na Łuszczycę i ŁZS i Fundacją Amicus, którą wsparły także Świętokrzyskie Stowarzyszenie Chorych na Łuszczycę „Razem Raźniej” i Fundacja „Tak, mam łuszczycę”.

Jak wynika z internetowej ankiety przeprowadzonej w ramach kampanii wśród 191 chorych z łuszczycą*, co trzeci pacjent jest średnio zadowolony z wyników swojego leczenia i również co trzeci jest niezadowolony lub bardzo niezadowolony. Choć połowa ankietowanych (49%) uważa, że w terapii łuszczycy możliwe jest całkowite ustąpienie skórnych zmian chorobowych, to 34% zadeklarowało, że nie wychodziło do lekarza z inicjatywą, by porozmawiać o swoim leczeniu, np. o tym, by zamienić je na bardziej skuteczne. Jednocześnie co drugi pacjent (49%) przyznał, że nie ufa swojemu lekarzowi prowadzącemu.

– To niepokojące dane, ponieważ ścisła i dobra współpraca pacjenta z lekarzem jest niezwykle ważnym elementem powodzenia terapii łuszczycy. Wiem to z własnego doświadczenia – tłumaczy Dagmara Samselska. – Zachorowałam na łuszczycę w wieku 28 lat. Od początku lekarz prowadzący wszystko bardzo cierpliwie mi tłumaczył, dlatego obdarzyłam go olbrzymim zaufaniem i stosowałam się do wszystkich jego zaleceń. W rezultacie z jego pomocą udało mi się uzyskać wieloletnią remisję.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Filmy z historiami pacjentów można obejrzeć na stronie kampanii www.czystasytuacja.pl, gdzie jest także miejsce na podzielenie się swoim doświadczeniem życia z łuszczycą. przewodnik, pomocny w przygotowaniu się do rozmowy z lekarzem. Będzie on szczególnie przydatny w dobie COVID-19, kiedy dostęp do specjalistów jest utrudniony (53% ankietowanych pacjentów z łuszczycą przyznało, że w związku z pandemią dostęp do lekarza uległ zmianie). W tym trudnym czasie tym bardziej trzeba dobrze przygotować się do wizyty i rozmowy z lekarzem, aby wynieść z niej jak najwięcej i jak najlepiej określić cele i możliwości leczenia.

– Ważne jest, aby pacjenci zrozumieli, że odgrywają kluczową rolę w leczeniu swojej choroby. Powinni czuć się na tyle pewnie, aby otwarcie i szczerze rozmawiać z lekarzem o wszystkich aspektach wpływu łuszczycy na ich życie, a także o tym, co chcą osiągnąć dzięki leczeniu. To lekarz powinien być najważniejszym źródłem informacji o chorobie, pacjent nie powinien się bać zadawać pytań i korzystać z wizyty – komentuje prof. nadzw. dr hab. n. med. Witold Owczarek, kierownik Kliniki Dermatologii WIM w Warszawie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie www.czystasytuacja.pl

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

 

*Ankieta, składająca się z 21 pytań, została przeprowadzona w dniach 1-13 października 2020 r. wśród członków zamkniętych grup na Facebooku oraz przez organizacje pacjentów.