Wystartowała kampania IAB Europe #NoEasyWins w obronie reklamy targetowanej

IAB Europe w najnowszej kampanii #NoEasyWins wskazuje, że zakaz reklamy ukierunkowanej niesie za sobą wyraźnie przewidywalne negatywne konsekwencje zarówno dla konsumentów, małych firm, jak i wydawców.
O autorze
2 min czytania 2021-10-27

W kontekście trwających negocjacji w sprawie Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act), które osiągają punkt kulminacyjny w Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego (IMCO), kampania IAB Europe ma na celu rozprawienie się z nieprawdziwymi informacjami pochodzących z niektórych kręgów politycznych w Brukseli. Opierając się na licznych analizach i raportach na temat wartości reklamy ukierunkowanej, uzmysławia ona decydentom, że nie ma łatwych wygranych w złożonym obszarze kształtowania polityki cyfrowej.

Propozycje zakazu lub ograniczenia reklam targetowanych w Europie miałyby poważne, dalekosiężne konsekwencje. Reklama oparta na danych ma bowiem kluczowe znaczenie między innymi dla: małych firm, które wykorzystują ją, aby znaleźć klientów; wydawców, którzy z kolei polegają na niej w celu uzyskania przychodów oraz milionów użytkowników w całej Europie, którzy chcą mieć swobodę wyboru treści i usług online, za które płacą poprzez subskrypcję i do których uzyskują dostęp w zamian za chęć otrzymywania reklam.

W ramach kampanii #NoEasyWins powstały krótkie filmy, w których padają kluczowe odpowiedzi na pytanie, kto naprawdę traci, gdy odbiera się firmom dostęp do wysoce skutecznych i tanich narzędzi targetowania.

– Uczynienie z internetu miejsca, w którym europejscy konsumenci mogą poruszać się bez obaw jest kluczowym celem Digital Services Act (DSA), który branża reklamy internetowej wspiera, również we własnym interesie. W pełni popieramy postanowienia zawarte w pierwotnej propozycji DSA, takie jak obowiązkowe ujawnianie informacji dotyczących tożsamości reklamodawcy, również w przypadku reklam emisyjnych i politycznych, co wykracza poza określone już w prawie unijnym zapisy dotyczące prywatności i ochrony danych. – komentuje Townsend Feehan, CEO IAB Europe. – Zakaz reklamy „ukierunkowanej” byłby karą dla MŚP i małych wydawców, niekoniecznie mających jakikolwiek istotny wpływ na dezinformację w internecie. Jak często w polityce, nie ma łatwych wygranych. Mamy nadzieję, że nasza kampania zachęci eurodeputowanych do zaniechania wprowadzenia większej liczby przepisów i zamiast tego sprawi, że istniejące już prawo będzie skuteczniej egzekwowane – dodaje.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kampania #NoEasyWins podkreśla, że targetowanie ma kluczowe znaczenie dla wzrostu przychodów z reklam. Stało się to jeszcze ważniejsze dla europejskich MŚP i innych firm, które pandemia COVID-19 zmusiła do przejścia na marketing cyfrowy. Na początku tego roku w liście otwartym branża cyfrowa wyraziła zdecydowany sprzeciw wobec zakazu reklam ukierunkowanych, wzywając decydentów UE do skupienia się na skutecznym egzekwowaniu istniejących unijnych przepisów dot. ochrony danych.

– Dla startupów reklamy ukierunkowane są świetnym narzędziem, które umożliwia rzucenie wyzwania dużym graczom. Wiele startupów wyświetla reklamy ukierunkowane, a prawie wszystkie używają reklam. Całkowity zakaz reklam ukierunkowanych ostatecznie utrudniłby innowacyjnym produktom i usługom dotarcie do przedsiębiorstw i konsumentów w Europie – podkreśla Benedikt Blomeyer, dyrektor ds. polityki UE w Allied for Startups.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Reklama targetowana wspiera tysiące małych i średnich przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej, co pozwala im nawiązać kontakt z nowymi klientami i pomóc im się rozwijać. Nie ma łatwych wygranych w tworzeniu polityki cyfrowej, ale zakaz reklamy ukierunkowanej byłby niezwykle krótkowzroczny i ostatecznie zaszkodziłby regionalnej gospodarce w tym szczególnie niestabilnym czasie – przyznał Marcin Nowacki, wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz prezes European Enterprise Alliance, potwierdzając możliwości rozwoju reklam w Europie Środkowo-Wschodniej i na mniejszych rynkach.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Reklamy ukierunkowane są cennym narzędziem wykorzystywanym przez firmy każdej wielkości, w tym start-upy i MŚP, organizacje pozarządowe i wydawców w całej Europie. Projektowany zakaz odebrałbym im możliwość dotarcia do klientów. Ponadto ukierunkowane reklamy odgrywają kluczową rolę w finansowaniu bezpłatnego i pluralistycznego internetu oraz w zapewnianiu wszystkim dostępu do gospodarki cyfrowej i informacji – komentuje Tamara Daltroff, dyrektorka generalna Europejskiego Stowarzyszenia Agencji Komunikacyjnych.