TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Wystawa “Miasto na sprzedaż”: Rozszerzona rzeczywistość z kieszeni

Dźwig wyjeżdzający wprost z plakatu, billboard działający jak okno do wirtualnego świata, strona internetowa, która obserwowana przez ekran smartfonu staje się animowaną, interaktywną sceną 3D... Reklama przyszłości to jedno z zagadnień, których dotyczy wystawa “Miasto na sprzedaż”.
O autorze
2 min czytania 2012-12-06

Wydarzenie stanowi część czwartej edycji festiwalu “Warszawa w budowie” w Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Aby odwiedzający mogli na własne oczy zobaczyć jak już wkrótce może wyglądać interaktywna reklama, kuratorzy wystawy zdecydowali się zaprosić do projektu firmę 3R Studio, która specjalnie na tę okazję przygotowała i opublikowała dedykowaną aplikację. Za obszar artystyczny wystawy odpowiada Tymek Borowski a 3R Studio zapewniło techniczne i kreatywne konsultacje wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w działaniach marketingowych i reklamowych przyszłości.

Na wystawie prezentowane są reklamy, jakie można było spotkać w Warszawie na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Naturalną tego konsekwencją była więc chęć pokazania, jak akcje marketingowe zmienią się niedalekiej przyszłości. Stąd obecność rozszerzonej rzeczywistości.

– Coraz więcej brand managerów i pracowników agencji dostrzega, że przekaz reklamowy nie musi kończyć się na samym billboardzie, plakacie, albo reklamie prasowej. Marki starają się, aby ich treści w różnych kanałach wzajemnie się przenikały. Reklama zewnętrzna prowadzi do aplikacji konkursowych na Facebooku, a strony internetowe udostępniają aplikacje na urządzenia mobilne. Jednak wciąż bardzo rzadko wykorzystuje się w tym celu dobrej jakości aplikacje bazujące na rozszerzonej rzeczywistości – mówi Piotr Koźniewski, Dyrektor Kreatywny 3R Studio.

Zaprezentowane rozwiązania działają na tabletach dostarczonych przez jednego z partnerów wystawy, dostępne są też dla zwiedzających na ich urządzenia poprzez QR kod prowadzący do udostępnionych aplikacji. Podobny mechanizm może działać w konkretnej akcji promocyjnej w oparciu o prywatne smartfony lub tablety użytkowników i materiały drukowane. Aplikacja kojarzy wybrane grafiki, plakaty, billboardy czy nawet layouty stron internetowych jako znaczniki do wykonania pewnego zdefiniowanego działania. Korzystając z telefonu możemy oglądać przestrzeń dokładnie tak samo jak przy robieniu zdjęcia. Jednak jeśli w kadrze pojawi się odpowiednia grafika, wtedy na ekranie telefonu zachodzi akcja. Właśnie tak działa to w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, gdzie na przykład oglądając plakat przez kamerę w telefonie lub tablecie obserwujemy wyrastające z niego trójwymiarowe, poruszające się dźwigi budowlane. Wytworzone obiekty zostają „osadzone w przestrzeni” co znaczy, że niezależnie od położenia telefonu oglądający odnosi wrażenie jakby były to elementy przestrzeni wokół niego.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Sposób wykorzystania rzeczywistości rozszerzonej zależy od pomysłów zgłoszonych przez brand managerów lub agencje. Z naszego doświadczenia wiemy, że najczęściej klienci nie do końca znają pełne spektrum możliwości, jakie daje nasza technologia, czy generalnie augmented reality i zaawansowane technologie 3D, jak również zestaw sensorów urządzeń mobilnych. Zazwyczaj proponujemy bardziej złożone rozwinięcia przedstawionych przez nich koncepcji. Niewiele osób wie, że w rzeczywistości rozszerzonej możemy mieszać techniki 3D z 2D np. umieszczać w wirtualnej scenie materiały wideo. To znaczy, że nie ma problemu, aby w trakcie oglądania billboardu firmy motoryzacyjnej można było zobaczyć trójwymiarowy model samochodu, a w tle na samym billboardzie, była wyświetlona reklama telewizyjna.

– Po realizowanych w Polsce kampaniach czy pojedynczych aplikacjach widać, że w dziedzinie rzeczywistości rozszerzonej wiele jeszcze przed nami – wraz ze wzrostem popularności smartfonów i ich mocy obliczeniowych będzie wzrastać również umiejętność kreatywnego ich stosowania – tłumaczy Koźniewski.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Do niedawna rozszerzona rzeczywistość leżała poza możliwościami masowego odbiorcy, co wynikało z tego, że niewiele osób posługiwało się smartfonami i tabletami. Jednak niesamowicie szybko rosnąca sprzedaż tych urządzeń sprawia, że reklama zrobiona w ten sposób może dotrzeć do dużej liczby konsumentów i zaoferować im więcej frajdy niż tylko sam przekaz. Co ważne, już przeciętnej klasy urządzenie ma dziś wystarczające zdolności obliczeniowe, aby z powodzeniem wyświetlać trójwymiarowe, animowane i interaktywne obiekty – prezentacje.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Według różnych danych obecnie w Polsce ze smartfonów korzysta nawet do 7 mln osób. To wciąż niezagospodarowane rzesze ludzi, którzy przestrzeń reklamową noszą u siebie w kieszeni lub torebce. A ta liczba na pewno będzie się powiększać, z czasem rozszerzać o inne urządzenia takie jak np. okulary Google, tym bardziej, że jest jeszcze wiele dziedzin, które zaczną się rozwijać w kierunku mobilnych multimediów – podsumowuje Koźniewski.