Muzeum #Utracone to multimedialny, kulturalny, a zarazem edukacyjny projekt, który wspiera działania popularyzujące wiedzę o #utraconych dziełach sztuki na skutek II wojny światowej. Projekt przywraca pamięć i niejako pozwala na mentalne odzyskanie #utraconego dziedzictwa narodowego.
Pierwsza edycja projektu MU odbyła się w 2009 roku. Formuła MU przez lata ewoluowała zarówno pod względem formalnym, jak i artystycznym. Każda kolejna odsłona prezentowała inny wątek naszej historii i powiązanych z nią tragicznych losów #Utraconych Dzieł Sztuki.
Zobacz również
W MU rolę eksponatów pełnią materiały archiwalne, dzięki którym wiemy, jak wyglądały oryginalne dzieła. Stanowią one bezcenne źródło informacji. Przyjmuje się, że w wyniku II wojny światowej Polska utraciła około 70% dziedzictwa kulturowego. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, mimo upływu blisko 80 lat od zakończenia II wojny światowej, nie ustaje w staraniach dokumentowania, poszukiwania i odzyskiwania polskich strat wojennych. Do tej pory w Katalogu Strat Wojennych udało się zebrać dane o ponad 63 tys. utraconych obiektów. A jest to niestety tylko ułamek tego, co straciliśmy. Ogromnej liczby pozostałych dzieł nigdy już nie uda się zidentyfikować.
Wystawa #Utracone podczas festiwalu WAWA Design otwiera działania wpisujące się w obchody okrągłego jubileusz MU. Tematem tegorocznej edycji są Najcenniejsze Dzieła Utracone, biorąc pod uwagę wartość historyczną dla polskiego dziedzictwa kulturowego. Rozpoczynając działania od wystawy #Utracone, jej twórcy chcą pokazać faktyczne archiwa cyfrowe – jedyne ślady, które zostały po dziełach i które mogą do nich prowadzić. Istotą MU jest brak eksponatów, można tylko zobaczyć archiwalia i fotografie dzieł, które zostały utracone.
Wystawa #Utracone jest nie tylko przedstawieniem archiwów, ale nadaje im nowy kontekst w postaci „rzeczywistości rozszerzonej” (Augumented Reality) – budzi do życia wizerunki dzieł, a obrazy ożywają. To również sposób, by uświadomić odbiorcom, że bez popularyzowania wizerunków i przekazywania wiedzy na temat dzieł utraconych, ślad po nich zaginie na zawsze, pozostanie zniekształcony i zdeformowany. Losy wielu obiektów wciąż pozostają nieznane. Misją MU jest kultywowanie historii o nich.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Podczas wystawy #Utracone będzie można zwiedzić przestrzeń muzealną i projekcyjną. Oglądający poznają faktyczne rozmiary prezentowanych dzieł, a także będą mogli wejść z nimi w interakcję.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Autor wizualizacji, materiałów promocyjnych i animacji: Julia Błaszczak – absolwentka Wydziału Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Jej projekty, inspirowane minimalizmem, cechuje obmyślona prostota. Plakat jej autorstwa znalazł się w zbiorach Muzeum Plakatu w Wilanowie
Kuratorką wystawy jest Zuzanna Wantrych – absolwentka SoF na wydziale Domestic Design oraz Kulturoznawstwa na USWPS. Projektantka tkanin, mebli i przestrzeni oraz koordynator projektu Muzeum #Utracone
Partner i Opiekun Merytoryczny projektu Muzeum Utracone: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departamentu Dziedzictwa Kulturowego za Granicą i Strat Wojennych Wydział Restytucji Dóbr Kultury
Pomysł i prawa do projektu: Fundacja Ad Artis przy Stowarzyszeniu SAR