[Aktualizacja: 15.06.2023, godz. 10:50]
Po opublikowaniu akcji w mediach społecznościowych na markę YES spadła fala krytyki. Wśród nich pojawiły się także komentarze od społeczności LGBTQ+. Odbiorcom nie spodobała się formuła konkursu.
– Organizujecie konkurs, który w podręcznikach do marketingu będzie wklejany jako definicja Rainbow washingu. I który zwyczajnie upokarza (tak, to dobre słowo – upokarza) pary jednopłciowe – napisała Janina Bąk, aktywistka i influencerka.
Zobacz również
W związku z negatywnym odbiorem kampanii, YES postanowiło z niej zrezygnować i przeprosić za zaistniałą sytuację.
– W odpowiedzi na liczne negatywne komentarze pod jej adresem, zdecydowaliśmy się z niej zrezygnować. Popełniliśmy błąd. Przepraszamy. Zrozumieliśmy, dlaczego wielu z Was poczuło się źle z naszą komunikacją. Na pewno w niewłaściwy sposób sformułowaliśmy regulamin. Zdajemy sobie również sprawę z powagi tematu, jakim jest zmiana prawa na bardziej równościowe. Będziemy bardziej uważni na Wasz głos i opinie, a także zapewniamy, że tak jak do tej pory, pozostajemy sojusznikami społeczności LGBTQ+ – czytamy w oświadczeniu na Instagramie YES.
[Publikacja: 12.06.2023]
Już od kilku lat Polska jest na ostatnim miejscu wśród krajów Unii Europejskiej jeżeli chodzi o traktowanie osób LGBTQ+ z uwzględnieniem ochrony przed dyskryminacją i mową nienawiści, wsparcia życia rodzinnego czy równości prawnej. Osobom nieheteronormatywnym żyje się u nas najgorzej w Europie i w żadnej sferze nie mogą liczyć na wsparcie państwa.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Tymczasem w styczniu 2023 roku Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu wydał przełomowy wyrok, według, którego państwa mają obowiązek uznać związki tej samej płci i zapewnić im ochronę prawną. Niestety Polska wciąż nie podjęła żadnych kroków prawnych, by uregulować status związków jednopłciowych, a Trybunał nie może narzucić zmian ustawodawczych. Czy jest szansa, aby coś się w tej sprawie zmieniło?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Od lat w swoich reklamach pokazujemy Polskę tolerancyjną i przyjazną wszystkim, w tym osobom LGBTQ+, bo w takim kraju chcielibyśmy żyć i wierzymy, że każdy z nas może zawalczyć o to, by było to możliwe – mówi Justyna Lach, dyrektorka marketingu firmy YES. – W naszej ostatniej kampanii #JestemPrzyszłościa można zobaczyć ślub pary jednopłciowej, bo uważamy że jest to prawo, które powinno być równe dla wszystkich. W miesiącu dumy chcemy o tym mówić głośniej.
YES ma z tej okazji kampanię nagłaśniającą potrzebę legalizacji związków jednopłciowych. Każda osoba, która w czerwcu kupi pierścionek zaręczynowy, może otrzymać obrączki w prezencie właśnie wtedy, gdy w końcu związki partnerskie zostaną zalegalizowane. Wystarczy, że na instagramie wrzuci zdjęcie z zaręczyn z opisem #YESforLove.
YES wytypował 4 kultowe modele ze swojej oferty – obrączki te będą symbolizowały nie tylko miłość, ale też równość i wolność.
– Jesteśmy całym sercem za równością, sprawiedliwością, szacunkiem i otwartością – mówi Justyna Lach. – Im głośniej będziemy domagać się legalizacji związków jednopłciowych, tym większa jest szansa, że to się w Polsce stanie.
PS Reakcje marek z okazji Pride Month 2022
Tu znajdziecie nasze podsumowanie zeszłorocznych inicjatywy marek, które wspierają społeczność LGBTQ+
PS 2 Marketing inkluzywny, czyli jak marki wyróżniają „niewidzialne” społeczności
Marketerzy dostrzegli fakt, że w social mediach pojawił się odwrót od wyidealizowanych obrazków i nastąpił zwrot w stronę „prawdziwego” życia. Z tego powodu coraz więcej działań marketingowych skupia się dziś na pomijanych dotąd mniejszościach. To marketing inkluzywny, którego definicje rozwinęliśmy w naszym Trendbooku 2023.