YES rezygnuje z rozdawania obrączek dla związków jednopłciowych. Akcja spotkała się z falą krytyki

YES zrezygnowała z kampanii #YESforLove, w ramach której każda osoba, która w czerwcu kupiła pierścionek zaręczynowy, miała szansę otrzymać obrączki w prezencie od marki, gdy związki partnerskie w Polsce zostaną zalegalizowane. Akcja spotkała się z negatywnym odbiorem.
O autorze
2 min czytania 2023-06-15

[Aktualizacja: 15.06.2023, godz. 10:50]

Po opublikowaniu akcji w mediach społecznościowych na markę YES spadła fala krytyki. Wśród nich pojawiły się także komentarze od społeczności LGBTQ+. Odbiorcom nie spodobała się formuła konkursu.

– Organizujecie konkurs, który w podręcznikach do marketingu będzie wklejany jako definicja Rainbow washingu. I który zwyczajnie upokarza (tak, to dobre słowo – upokarza) pary jednopłciowe – napisała Janina Bąk, aktywistka i influencerka. 

W związku z negatywnym odbiorem kampanii, YES postanowiło z niej zrezygnować i przeprosić za zaistniałą sytuację. 

– W odpowiedzi na liczne negatywne komentarze pod jej adresem, zdecydowaliśmy się z niej zrezygnować. Popełniliśmy błąd. Przepraszamy. Zrozumieliśmy, dlaczego wielu z Was poczuło się źle z naszą komunikacją. Na pewno w niewłaściwy sposób sformułowaliśmy regulamin. Zdajemy sobie również sprawę z powagi tematu, jakim jest zmiana prawa na bardziej równościowe. Będziemy bardziej uważni na Wasz głos i opinie, a także zapewniamy, że tak jak do tej pory, pozostajemy sojusznikami społeczności LGBTQ+ – czytamy w oświadczeniu na Instagramie YES.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

[Publikacja: 12.06.2023]

Już od kilku lat Polska jest na ostatnim miejscu wśród krajów Unii Europejskiej jeżeli chodzi o traktowanie osób LGBTQ+ z uwzględnieniem ochrony przed dyskryminacją i mową nienawiści, wsparcia życia rodzinnego czy równości prawnej. Osobom nieheteronormatywnym żyje się u nas najgorzej w Europie i w żadnej sferze nie mogą liczyć na wsparcie państwa. 

Tymczasem w styczniu 2023 roku Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu wydał przełomowy wyrok, według, którego państwa mają obowiązek uznać związki tej samej płci i zapewnić im ochronę prawną.⁠ Niestety Polska wciąż nie podjęła żadnych kroków prawnych, by uregulować status związków jednopłciowych, a Trybunał nie może narzucić zmian ustawodawczych.⁠ Czy jest szansa, aby coś się w tej sprawie zmieniło? 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Od lat w swoich reklamach pokazujemy Polskę tolerancyjną i przyjazną wszystkim, w tym osobom LGBTQ+, bo w takim kraju chcielibyśmy żyć i wierzymy, że każdy z nas może zawalczyć o to, by było to możliwe – mówi Justyna Lach, dyrektorka marketingu firmy YES. – W naszej ostatniej kampanii #JestemPrzyszłościa można zobaczyć  ślub pary jednopłciowej, bo uważamy że jest to prawo, które powinno być równe dla wszystkich. W miesiącu dumy chcemy o tym mówić głośniej. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

YES ma z tej okazji kampanię nagłaśniającą potrzebę legalizacji związków jednopłciowych. Każda osoba, która w czerwcu kupi pierścionek zaręczynowy, może otrzymać obrączki w prezencie właśnie wtedy, gdy w końcu związki partnerskie zostaną zalegalizowane. Wystarczy, że na instagramie wrzuci zdjęcie z zaręczyn z opisem #YESforLove

YES wytypował 4 kultowe modele ze swojej oferty – obrączki te będą symbolizowały nie tylko miłość, ale też równość i wolność.⁠ 

– Jesteśmy całym sercem za równością, sprawiedliwością, szacunkiem i otwartością – mówi Justyna Lach. – Im głośniej będziemy domagać się legalizacji związków jednopłciowych, tym większa jest szansa, że to się w Polsce stanie. 

PS Reakcje marek z okazji Pride Month 2022 

Tu znajdziecie nasze podsumowanie zeszłorocznych inicjatywy marek, które wspierają społeczność LGBTQ+

PS 2 Marketing inkluzywny, czyli jak marki wyróżniają „niewidzialne” społeczności

Marketerzy dostrzegli fakt, że w social mediach pojawił się odwrót od wyidealizowanych obrazków i nastąpił zwrot w stronę „prawdziwego” życia. Z tego powodu coraz więcej działań marketingowych skupia się dziś na pomijanych dotąd mniejszościach. To marketing inkluzywny, którego definicje rozwinęliśmy w naszym Trendbooku 2023.