fot. pexels.com
W Polsce miesięcznie portal odwiedza ponad 16 milionów użytkowników co przekłada się na to, że po google.pl wyszukiwarka YouTube jest drugą w Polsce pod względem liczby wyszukiwań. Obok takich liczb nie można przejść obojętnie również w kontekście platformy reklamowej jaką jest YouTube.
Zobacz również
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
-
#PrzeglądTygodnia [18.10-24.10.24]: „eksperyment” OFF Radia Kraków, studenci przeciw SHEIN, papierzak szkaradny w kampanii Lasów Państwowych
-
#PolecajkiNM cz. 28: Kreatywność w biznesie, różne twarze polskiego gracza, historia firmy Atlas
Portal YouTube posiada szeroki wachlarz możliwości dla reklamodawców w postaci zróżnicowanych formatów i możliwości kierowania w zależności od celu jaki ma być zrealizowany w kampanii.
Najbardziej prestiżowym i kosztownym formatem jest Masthead, czyli reklama na stronie głównej YouTube wyświetlana w modelu całodniowej rezerwacji. Reklamy w tym formacie są odtwarzane automatycznie bez dźwięku, który można włączyć kliknięciem. Koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych za dzień emisji to z pozoru wysoka kwota, jednak ponad 4 miliony polskich UU odwiedzających portal każdego dnia z pewnością stanowi łakomy kąsek dla reklamodawców.
#PolecajkiNM cz. 28: Kreatywność w biznesie, różne twarze polskiego gracza, historia firmy Atlas
Najpopularniejszym formatem w modelu aukcji jest TrueView In-Stream, często przez osoby nie znające nomenklatury YouTube określany jako pre-roll, czyli reklama poprzedzająca właściwe wideo. Format ten nie jest jednak wyłącznie reklamą poprzedzającą, gdyż może pojawiać się także w trakcie wideo jako przerywnik lub na końcu oglądanego materiału. Reklamy TrueView In-Stream mogą być pominięte przez użytkownika po 5 sekundach. Reklamodawca ponosi koszt w momencie obejrzenia całej reklamy, jeśli trwa ona krócej niż 30 sekund, lub w 30 sekundzie jeśli reklama jest dłuższa, albo jeśli wcześniej dojdzie do interakcji użytkownika z reklamą poprzez kliknięcie w celu przejścia na stronę docelową, kliknięcia nakładek z wezwaniem do działania, kliknięcia kart i banerów towarzyszących. Jeśli film reklamowy pochodzi z naszego kanału na YouTube wówczas po 12 sekundach zwiększy on udostępnianą publicznie liczbę wyświetleń. Koszt obejrzenia lub jednej w wymienionych akcji średnio kształtuje się w przedziale 0,10-0,25 zł. Reklamy w tym formacie możemy także wyświetlać w modelu rezerwacji rozliczanym za 1000 wyświetleń (CPM). Wówczas mamy możliwość zastosowania reklam bez możliwości pominięcia. Koszt 100 wyświetleń w systemie rezerwacji w zależności od wybranych opcji to 35-45 zł.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Drugim formatem reklamowym wyświetlanym na zasadach aukcji jest jest TrueView Discovery (wcześniej pod nazwą TrueView In-Display). Reklama tego typu ma postać miniaturki wideo i maksymalnie trzech linii tekstu i jest wyświetlana w wynikach wyszukiwania YouTube, a także w sekcji podobnych filmów oraz jako nakładka na filmie. Reklamy wideo TrueView Discovery mogą wyświetlać się także na stronie głównej YouTube jeśli w danym dniu nie został sprzedany żaden masthead w systemie rezerwacji. W momencie kliknięcia reklamy użytkownik zostaje przeniesiony na stronę odtwarzania i następuje płatność zbliżona do kosztu obejrzenia w formacie In-Stream.
Z myślą o użytkownikach mobilnych, u których współczynnik pominięć reklam po 5 jest wyższy, przygotowano format Bumper Ads. Są to sześciosekundowe, niepomijalne reklamy rozliczane w modelu CPM tj. za 1000 wyświetleń. Format ten może być wykorzystywany jako samodzielny nośnik lub jako uzupełnienie pełnometrażowej reklamy TrueView In-Stream. Koszt 1000 wyświetleń “bumpera” w zależności od kierowania kształtuje się w okolicach od 1 do 3 zł.
Poza samą zawartością wideo reklamy w formacie TrueView mogą zawierać także interaktywne elementy takie jak karty zawierające dodatkowe informacje na temat przedmiotu promocji, nakładki z wezwaniem do działania np. przekierowujące na stronę docelową lub inicjujące pobranie aplikacji mobilnej, ekrany końcowe, a także karty produktowe przedstawiające produkty z oferty sklepów internetowych w wyniku połączenia z Merchant Center używanym choćby w kampaniach PLA w wyszukiwarce Google. Przedstawiane produkty mogą być zarówno odniesieniem do oglądanego materiału wideo jak i do wcześniejszej wizyty na stronie sklepu i przeglądania wybranych produktów.
W kwestii samego kierowania reklam mamy następujące możliwości:
- tematy – reklamy w filmach związanych z konkretną tematyką,
- miejsca docelowe – reklamy w konkretnych kanałach YouTube, lub wybranych filmach,
- słowa kluczowe – na podstawie wyszukiwań lub opisów filmów,
- odbiorcy na rynku /Odbiorcy o podobnych zainteresowaniach – kierowanie reklam do potencjalnie zainteresowanych użytkowników,
- demografia – kierowanie na odpowiednią demografię,
- remarketing – wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy odwiedzili witrynę reklamodawcy.
Oprócz tego reklamodawcy mogą skorzystać z tzw. Prime Packów i w modelu CPM wyświetlać swoje reklamy na selektywnie wybranej liście najlepszych kanałów w danej kategorii tematycznej lub demograficznej.
Angażujący content i bogate zasoby sprawiają, że YouTube stale umacnia swoją pozycję w przeciwieństwie do telewizji, która obecnie bardzo często stanowi tło do aktywności na innych urządzeniach w tym na smartfonach wyposażonych w mobilną aplikację YouTube.