TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

YouTube jako platforma reklamowa

YouTube jako platforma reklamowa
Należący do Google portal YouTube jest największą na świecie platformą wideo. Ponad miliard użytkowników spędza łącznie 9 miliardów godzin, oglądając zgromadzone materiały.
O autorze
3 min czytania 2017-08-16

fot. pexels.com

W Polsce miesięcznie portal odwiedza ponad 16 milionów użytkowników co przekłada się na to, że po google.pl wyszukiwarka YouTube jest drugą w Polsce pod względem liczby wyszukiwań. Obok takich liczb nie można przejść obojętnie również w kontekście platformy reklamowej jaką jest YouTube.

Portal YouTube posiada szeroki wachlarz możliwości dla reklamodawców w postaci zróżnicowanych formatów i możliwości kierowania w zależności od celu jaki ma być zrealizowany w kampanii.

Najbardziej prestiżowym i kosztownym formatem jest Masthead, czyli reklama na stronie głównej YouTube wyświetlana w modelu całodniowej rezerwacji. Reklamy w tym formacie są odtwarzane automatycznie bez dźwięku, który można włączyć kliknięciem. Koszt kilkudziesięciu tysięcy złotych za dzień emisji to z pozoru wysoka kwota, jednak ponad 4 miliony polskich UU odwiedzających portal każdego dnia z pewnością stanowi łakomy kąsek dla reklamodawców.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najpopularniejszym formatem w modelu aukcji jest TrueView In-Stream, często przez osoby nie znające nomenklatury YouTube określany jako pre-roll, czyli reklama poprzedzająca właściwe wideo. Format ten nie jest jednak wyłącznie reklamą poprzedzającą, gdyż może pojawiać się także w trakcie wideo jako przerywnik lub na końcu oglądanego materiału. Reklamy TrueView In-Stream mogą być pominięte przez użytkownika po 5 sekundach. Reklamodawca ponosi koszt w momencie obejrzenia całej reklamy, jeśli trwa ona krócej niż 30 sekund, lub w 30 sekundzie jeśli reklama jest dłuższa, albo jeśli wcześniej dojdzie do interakcji użytkownika z reklamą poprzez kliknięcie w celu przejścia na stronę docelową, kliknięcia nakładek z wezwaniem do działania, kliknięcia kart i banerów towarzyszących. Jeśli film reklamowy pochodzi z naszego kanału na YouTube wówczas po 12 sekundach zwiększy on udostępnianą publicznie liczbę wyświetleń. Koszt obejrzenia lub jednej w wymienionych akcji średnio kształtuje się w przedziale 0,10-0,25 zł. Reklamy w tym formacie możemy także wyświetlać w modelu rezerwacji rozliczanym za 1000 wyświetleń (CPM). Wówczas mamy możliwość zastosowania reklam bez możliwości pominięcia. Koszt 100 wyświetleń w systemie rezerwacji w zależności od wybranych opcji to 35-45 zł.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Drugim formatem reklamowym wyświetlanym na zasadach aukcji jest jest TrueView Discovery (wcześniej pod nazwą TrueView In-Display). Reklama tego typu ma postać miniaturki wideo i maksymalnie trzech linii tekstu i jest wyświetlana w wynikach wyszukiwania YouTube, a także w sekcji podobnych filmów oraz jako nakładka na filmie. Reklamy wideo TrueView Discovery mogą wyświetlać się także na stronie głównej YouTube jeśli w danym dniu nie został sprzedany żaden masthead w systemie rezerwacji. W momencie kliknięcia reklamy użytkownik zostaje przeniesiony na stronę odtwarzania i następuje płatność zbliżona do kosztu obejrzenia w formacie In-Stream.

Z myślą o użytkownikach mobilnych, u których współczynnik pominięć reklam po 5 jest wyższy, przygotowano format Bumper Ads. Są to sześciosekundowe, niepomijalne reklamy rozliczane w modelu CPM tj. za 1000 wyświetleń. Format ten może być wykorzystywany jako samodzielny nośnik lub jako uzupełnienie pełnometrażowej reklamy TrueView In-Stream. Koszt 1000 wyświetleń “bumpera” w zależności od kierowania kształtuje się w okolicach od 1 do 3 zł.

Poza samą zawartością wideo reklamy w formacie TrueView mogą zawierać także interaktywne elementy takie jak karty zawierające dodatkowe informacje na temat przedmiotu promocji, nakładki z wezwaniem do działania np. przekierowujące na stronę docelową lub inicjujące pobranie aplikacji mobilnej, ekrany końcowe, a także karty produktowe przedstawiające produkty z oferty sklepów internetowych w wyniku połączenia z Merchant Center używanym choćby w kampaniach PLA w wyszukiwarce Google. Przedstawiane produkty mogą być zarówno odniesieniem do oglądanego materiału wideo jak i do wcześniejszej wizyty na stronie sklepu i przeglądania wybranych produktów.

W kwestii samego kierowania reklam mamy następujące możliwości:

  • tematy – reklamy w filmach związanych z konkretną tematyką,
  • miejsca docelowe – reklamy w konkretnych kanałach YouTube, lub wybranych filmach,
  • słowa kluczowe – na podstawie wyszukiwań lub opisów filmów,
  • odbiorcy na rynku /Odbiorcy o podobnych zainteresowaniach – kierowanie reklam do potencjalnie zainteresowanych użytkowników,
  • demografia – kierowanie na odpowiednią demografię,
  • remarketing – wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy odwiedzili witrynę reklamodawcy.

Oprócz tego reklamodawcy mogą skorzystać z tzw. Prime Packów i w modelu CPM wyświetlać swoje reklamy na selektywnie wybranej liście najlepszych kanałów w danej kategorii tematycznej lub demograficznej.

Angażujący content i bogate zasoby sprawiają, że YouTube stale umacnia swoją pozycję w przeciwieństwie do telewizji, która obecnie bardzo często stanowi tło do aktywności na innych urządzeniach w tym na smartfonach wyposażonych w mobilną aplikację YouTube.