YouTube nadal monetyzuje treści szerzące dezinformacje związane z nauką o klimacie

YouTube nadal monetyzuje treści szerzące dezinformacje związane z nauką o klimacie
W 2021 r. YouTube poinformował, że zakaże umieszczania reklam w filmach, które rozpowszechniają dezinformację lub szerzą sprzeczne dane na temat klimatu. Zmiany nadal nie zostały wprowadzone.
O autorze
1 min czytania 2023-05-09

Zgodnie z raportem opublikowanym przez Climate Action Against Disinformation (CAAD) i Center for Counteracting Digital Hate, w filmach publikowanych w serwisie YouTube nadal mamy do czynienia z monetyzacją treści, które zaprzeczają prawidłowej nauce związanej z klimatem. Co więcej, te filmy zgarniają miliony wyświetleń. 

W raporcie wykazano, że jedynie w kwietniu br., 200 wybranych przez badaczy filmów szerzących dezinformację klimatyczną lub jawną negację klimatu, wygenerowało 78,3 mln wyświetleń. Każdy z nich zawierał reklamy. Treści te są niezgodne z polityką YouTube, która mówi, że reklamy nie mogą być umieszczane w filmach „sprzecznych z autorytatywnym konsensusem naukowym w sprawie istnienia i przyczyn zmian klimatycznych”.

Marki, których reklamy pojawiły się w filmach szerzących dezinformację to m.in. Tommy Hilfiger, Nike, Hyundai czy Emirates.

Google jest zielony… w walce z dezinformacją

Google nie po raz pierwszy zawodzi w walce z szerzeniem dezinformacji klimatycznej na swoich platformach. Center for Countering Digital Hate podaje, że ponad połowa (63%) artykułów związanych z tym tematem nadal zawiera reklamy. 

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Pomimo zielonej sławy Google, jego reklamy nadal napędzają przemysł zaprzeczający klimatowi (…) wyświetla reklamy, które sprawiają, że treści zaprzeczające klimatowi są opłacalne, firma się sprzedaje – powiedział Callum Hood, szef badań w organizacji Center for Countering Digital Hate.

Google w odpowiedzi na oskarżenia, podał w oświadczeniu dla The Verge informację: „nasze egzekwowanie nie zawsze jest doskonałe i stale pracujemy nad ulepszeniem naszych systemów, aby lepiej wykrywać i usuwać treści naruszające zasady”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS TikTok intensyfikuje działania na rzecz zwalczania dezinformacji w Europie

TikTok przygotował swój pierwszy raport bazowy dotyczący wdrażania ulepszonego Kodeksu postępowania w zakresie dezinformacji (Code of Practice on Disinformation – COPD). Dostarcza on ponad 2,5 tys. danych punktowych na temat egzekwowania polityki TikToka w 30 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PS 2 „Kochaj, nie rżnij” i „Chcemy mieć mokro”. Z tymi hasłami Koalicja Wrocławska Ochrona Klimatu staje w obronie przyrody Dolnego Śląska

Celem kampanii „Dziki Wrocław – dzika przyjemność” było zwrócenie uwagi na cenne przyrodniczo obszary stolicy Dolnego Śląska. Twórcy projekty postawili na działania outdoorowe – konkretnie na billboardy z kontrowersyjnymi hasłami, które nie wszystkim się spodobały.