– Czy wiesz, jak brzmi toast za zdrowie po węgiersku? Egészségedre! A jak wygodnie dostać się nad Balaton z kieliszkiem w dłoni? Pociągiem! Jak bohaterowie naszej nowej reklamy – tak pisze na Twitterze o swojej najnowszej reklamie czeski przewoźnik České dráhy.
Posłuchaj podcastu:
Reklama ma prosty i dosadny przekaz – nie tylko przedstawia usługę oferowaną przez czeskie koleje, ale także podkreśla wartości, z jakimi utożsamia się firma.
Zobacz również
W spocie widzimy rodzinę wsiadającą do pociągu – po ubraniach i bagażach można się domyślić, że wyjeżdżają w celach urlopowych. Ojciec (grany przez Ivana Trojana, gwiazdę czeskiego kina, który zagrał w m.in. w wyreżyserowanym przez Agnieszkę Holland „Szarlatanie”) zagaduje żonę i córki pytając, czy wiedzą jak brzmi toast po węgiersku (od razu wyjaśnia, że to „Egészségedre”). Potem dziewczyna mówi rodzicom, że jej sympatia ma na imię Peta. Kiedy rodzina idzie do wagonu, w którym ma siedzieć wspomniana Peta, ojciec zaczepia obcego mężczyznę, myśląc, że to o nim opowiadała jego córka. Okazało się jednak, że dziewczyna jest w związku z młodą kobietą, która siedziała tuż obok.
– Ale tato, to jest Peta – mówi córka, wskazując na czytającą książkę dziewczynę.
Reakcja ojca była bardzo naturalna i pozytywna – bohater wita się z partnerką córki przytulając ją, po czym cała rodzina zasiada przy wspólnym stole w wagonie pociągu.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Reklama wywołała w większości pozytywne reakcje w mediach społecznościowych:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jest wciągająca historyjka, zaskoczenie, humor i pozytywne zakończenie. A do tego trigger rozpalający komentarze dla zwiększenia zasięgów, sprytnie!
W niektórych kwestiach Polskę i Czechy dzielą lata świetlne. Z pewnością tymi kwestiami jest zarówno transport publiczny jak i otwartość dla osób homoseksualnych.
W sieci duże poruszenie wywołał fakt, że reklama ukazująca pełną akceptację środowiska LGBT+, jest oficjalnym spotem firmy, będącej własnością państwa. Jak zauważyli internauci, w Polsce na razie taka akcja wydaje się czymś niemożliwym do realizacji.
Dodatkowo warto zauważyć, że wątek osób homoseksualnych pojawił się w tej reklamie w kontekście podróży na Węgry, czyli do kraju, który uchodzi za niezbyt tolerancyjny. Przypominamy, że węgierski rząd w 2021 roku przyjął ustawę zakazującą udostępniania niepełnoletnim jakichkolwiek treści „przedstawiających lub promujących homoseksualizm lub zabiegi zmiany płci”, a sam Viktor Orbán oraz politycy Fideszu nie ukrywają swojej niechęci do społeczności LGBT+.